Skocz do zawartości

[200L] ogólno - roślinne (w budowie) [aktualne str. 6]


nightrider
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 72
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Bimbrownia w 200l?

Lepiej zastanów się nad butlą.

 

Bimbrownia jako rozwiązanie tymczasowe, leje też EasyCarbo w końcu- a tu chodzi też o to, żeby na razie nie wydawać astronomicznych pieniędzy. Zestaw z butlą, który mnie interesuje, to wydatek ok. 700 zł , więc wolałbym najpierw sprawdzić czy to się sprawdzi zanim wydam na butlę przeciętną polską emeryturę.

 

No chyba że sugerujesz, że bimbrownia + EC to strata czasu, energii i pieniędzy przy tym litrażu i planowanym oświetleniu?

Tak jak wcześniej pisali koledzy do tego litrażu bimbrownia nie ma sensu. Jakoś drogo strasznie znalazłeś ten zestaw do CO2 - na dobra sprawę za połowę tych pieniędzy można zmontować w pełni profesjonalny zestaw z reaktorem który zagwarantuje Ci doskonałą rozpuszczalność CO2

Butla - max 120zł

Reduktor - ok 70 - dwuzegarowy

zawór precyzyjny - 30zł

zaworek przeciw zwrotny 5 zł

węzę ok 20zł

reaktor wykonany z filtra narurowego max 100zł

W sumie daje nam max kwotę 345zł i zestaw jest świetny wydajność konstrukcji opartej na filtrze narurowym jest tak duża że w akwarium 200l butla 1,5 kg wystarczy na pół roku albo i dłużej Co do kwesti czy się sprawdzi? Przećwiczyłem chyba wszystkie możliwe kombinacje z dystrybucją CO2 od spieków ceramicznych przez kostki lipowe , z piaskowca wstawiane do filtrów wewnętrznych - adaptacja zraszaczy do węży filtra zewnętrznego itd.... Tu mogę powiedzieć ze wydajność jest taka że kiedy podkręciłem za mocno to w 500l zbiorniku ryby chciały odjechać po godzinie czasu! Są podobne konstrukcje dostępne np na allegro - jeden to tam nawet pisze ze opatentował pomysł :lol: ale cenowo wychodzi drozej niż samemu pokombinować.

Można oczywiście zakupić sprzęt na którym będzie pisało ADA za dwa a nawet trzy razy wyższą kwotę - tylko pytanie po co? :D

Reaktor wykonany z filtra narurowego Wygląda i działa mniej więcej tak - zdjęcie poglądowe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczyłem większą kwotę ze względu na to, że chciałem mieć elektrozawór sterowany komputerowo, spięty z miernikiem PH - ale to tylko dlatego, że z co2 nie miałem nigdy wcześniej do czynienia i po prostu zwyczajnie boję się, że zakwaszę zbyt wodę albo poduszę ryby, zanim nauczę się, ile naprawdę powinno się tych bąbelków dawać.... stąd 700 zł. Po drugie jestem najprawdopodobniej najbardziej leniwą osobą na tym forum, do tego mega zapominalską i komputerowe starowanie aparaturą po prostu zabezpieczyłoby ryby przed moim lenistwem lub częstymi wyjazdami.

 

Pytanie czy to ma sens? Jako kompletny laik odnośnie CO2 po prostu pytam- bo wiedzy u mnie zero poza tym, co czytam to i ówdzie- ale nigdzie o skutkach przedawkowania oraz o "łatwości" przedawkowania CO2.

 

 

BTW ciekawe rozwiązanie prezentujesz :-) no i dwutlenek węgla rozpuszcza się na etapie rury z kubła, nie trzeba więc pchać kolejnych rur i szkła do akwarium.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chciałem mieć elektrozawór sterowany komputerowo, spięty z miernikiem PH - ale to tylko dlatego, że z co2 nie miałem nigdy wcześniej do czynienia i po prostu zwyczajnie boję się, że zakwaszę zbyt wodę albo poduszę ryby, zanim nauczę się, ile naprawdę powinno się tych bąbelków dawać

Komputer to bardzo fajny wynalazek ale według mnie do zastosowania w nieco późniejszym czasie - już piszę dlaczego - dopóki nie dopracujesz się odpowiednich parametrów wody (mówię tu przede wszystkim o twardości węglanowej KH) zadając pożądaną wartość Ph komputer będzie Ci podawał tyle CO2 żeby tą wartość osiągnąć bez względu na to czy ryby jeszcze żyją czy już nie. Tak więc na początek proponuję jednak obserwację zbiornika , reakcji ryb , pomiarów Ph i KH i dopiero później zastosowanie komputera który będzie miał za zadanie utrzymywanie stałego poziomu Ph. Co do elektrozaworu w takim systemie dystrybucji jak ja podałem jest to urządzenie przydatne ale nie nieodzowne - ja podaję CO2 przez całą dobę - jest ustawione raz i tyle. Problem może pojawić się wtedy kiedy braknie prądu bo filtr nie pracuje a CO2 idzie dalej - na szczęście wyłączenia prądu zdarzają się sporadycznie. Ja elektrozaworu nie mam.

Sprawność tego systemu - reaktora z filtra narurowego jest rewelacyjna - zero strat CO2 - nie miałem do tej pory nic lepszego.

P.S też jestem leniwy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za radę- instalacja co2 to jeszcze dość odległa sprawa póki co, najpierw chcę dołożyć światła. Myślałem też o wymianie podłoża na kombinację ziemia+żwir - gdzieś doczytałem, że bez żyznego, dobrego podłoża nici z roślinnego akwarium, prawda to? czy może się w to nie bawić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze, powiedzcie mi, szanowni i bardziej doświadczeni forumowicze, dlaczego rośliny mi praktycznie nie rosną a glonów zbieram całą szybę co tydzień?

Nawozy leję te co pisałem zgodnie z etykietą na opakowaniu, światła mam 0,5W/l, a rośliny nic. Czego brakuje w wodzie? Dlaczego nie ma tego w tych nawozach? Żabienica ma niektóre liście dziurawe- wskazuje to na brak potasu, ale w Pro-fito jest potas przecież. Może mam tego więcej lać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w Pro-fito jest potas przecież. Może mam tego więcej lać?

No właśnie tu jest cały problem - nie wiadomo ile lać. Wszyscy producenci linii nawozowych stosują tą samą taktykę sprzedażową - kilka różnych preparatów w każdym powtarzają się poszczególne pierwiastki w takiej ilości ,że bez zastosowania pełnej linii/kolejnego nawozu nie spełniają naszych oczekiwań.Skład jest tajemnicą producenta - więc trudno zgadywać ile i czego dać żeby niedobory uzupełnić. Wyjście z tej sytuacji jest takie - albo kupić pełną linię nawozową i nawozić wg. wskazówek producenta i odpowiednio dużo za to uiścić , albo nawozić przy pomocy własnoręcznie robionych nawozów z soli - to wymaga zaczerpnięcia jakiejś ilości wiedzy i poświęcenia trochę czasu na nauczenie się i zrozumienie mechanizmów działania poszczególnych pierwiastków w akwarium ale nakłady finansowe są nieporównywalnie mniejsze - 10razy taniej..? może jeszcze mniej? Trzeba coś wybrać. Jeśli byś sie zdecydował na nawożenie solami - to służę pomocą.

Co na teraz?

Najważniejsza rzecz to CO2 - od tego trzeba zacząć - zakup instalacji - można próbować też posiłkować się doraźnie PG-Carbo , ewentualnie jeśli wiedzę masz wystarczającą to można próbować nawożenia aldehydem glutarowym .(podstawowy składnik PG-Carbo) ale CO2 nie da się tym tak do końca zastąpić - to taki ekwiwalent węgla. No i zrobić testy na poziom NO3 i PO4 to podstawa bez której będzie ciężko cały temat pchnąć dalej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skład jest tajemnicą producenta - więc trudno zgadywać ile i czego dać żeby niedobory uzupełnić.

Skład Tropica TPN+

 

N 1.34%

P 0.10%

K 1.03%

Mg 0.39%

S 0.91%

B 0.004%

Cu 0.006%

Fe 0.07%

Mn 0.04%

Mo 0.002%

Zn 0.002%

 

 

Skład Profito:

 

Fe(2+): 0,12%

K: 0,7%

Mg: 0,09%

Mn: 0,04%

I: 0,02%

B: 0,008%

Cu, Mo, Zn, Li: 0,002%

Ni, Co, Al, Sn, F: 0,001%

V, Se: 0,0005%

 

 

Kapsułki Tropica, Plant Nutrition+.

N 15.0%

P 4.0%

K 7.5%

Mg 1.8%

Fe 0.4%

Mn 0.06%

Cu 0.05%

Mo 0.02%

B 0.02%

Zn 0.0015%

 

Sera Florena

Fe (Iron Chloride) - 890 mg/l,

Potassium Chloride - 1 mg/l,

Magnesium Chloride - 2 mg/l,

Boric acid - 2 mg/l,

Sodium bicarbonate - 0.6 mg/l,

Sulfuric acid - 1.6 mg/l,

EDTA - 4.0 mg/l.

 

 

Jak widać żadna tajemnica.

Wystarczy trochę poszperać w necie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie mam testów na fosfor, a azot mam w opisie. Chyba zakupie- mam na no2, no3, ph (nawet 2 rodzaje), kh i gh. Co jeszcze warto miec?

Jaki powinie byc stosunek azotu do fosforu?

 

Kurcze, nie każdy ma w akwarium CO2 a jednak rośliny ludziom rosną.... a dawniej, kilka lat temu, w ogole nie stosowalo sie takich instalacji. zastanawiam się nad instalacją i zmianą podłoża, ale to dopiero za jakiś czas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stosunek azotanów do fosforanów powinien wynosić 10:1( u Ciebie jeśli azotany są na poziomie 20mg/l fosforany powinny być na poziomie 2mg/l ) natomiast jeśli masz podany ilościowo/procentowo azot jako pierwiastek N i czysty fosfor jako pierwiastek P to ich stosunek powinien wynosić 16:1. Być może u Ciebie są te proporcje zachwiane i stąd problemy - bez testu na PO4 będzie ciężko - choć ja obstawiałbym tu braki fosforu - ale to tylko moje przypuszczenia.Co do kwestii CO2 przy dużym oświetleniu od 0,5W/l raczej jest to potrzebne - przy mniejszym rośliny mają dużo mniejsze zapotrzebowanie na węgiel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W porządku, przemyślałem sprawę i uznałem, że nadszedł czas na zakup CO2.

Przy okazji prawdopodobnie zrobię restart zbiornika - poprzesadzam rośliny, zmienię podłoże.

 

Mam drugie, 100L puste akwarium w domu, więc na ten czas przełożę tam swoją obsadę wraz z wodą z akwarium (jej częścią).

Skoro użyję tej samej wody, długi czas dojrzewania nie będzie konieczny.

W takim razie proszę o porady:

 

- czy w ogóle wymieniać podłoże? przypominam, że akwarium docelowo ma być bliskie holenderskiemu.

- czy stosować ziemię ogrodową, jak to zrobić, żeby nie mieszała się i nie barwiła wody

- czy przy stosowaniu ziemi jest problem z ewentualnym myciem akwarium? (w przyszlosci, np. przy kolejnym restarcie czy cos)

- czy miejsce montażu dyfuzora z CO2 jest dowolne? (na razie oprę się na zwykłym dyfusorze, potem pomyślę o rozpuszczaniu gazu na etapie rurki z filtra)

- ile powinno się na początek puszczać bąbelków, żeby było bezpiecznie dla ryb? Bo rozumiem, że zaczynam od jakieś tam ilości i potem testami na PH sprawdzam, czy nie jest za dużo, jednocześnie obserwując, czy ryby się nie duszą?

- czy powinienem dołożyć światła? jeśli tak to ile? w chwili obecnej mam 0,48W/L, planuję jeszcze dwie świetlówki po 39W- czy nie przesadzam?

- czy przestać podawać easy-carbo? oddać komuś czy zostawić na wypadek, gdyby butla się skończyła niespodziewanie?

- czy podawac CO2 w nocy? opinie są różne- jedni mówią, żeby wyłączać na noc, inni, żeby włączać napowietrzacz tylko.

- jakie przy moich parametrach wody powinienem mieć stężenie optymalne co2 i czym je mierzyć? Testem ciągłym czy jakimś jednorazowym? Jakie są koszty takiego ciągłego testu i czy to się sprawdza?

- czy oczyszczać rośliny z glonów dokładnie, czy czekać aż same wymrą (ustąpią miejsca roślinom przy dobrych warunkach)? Gdybym miał całkiem usuwać zaglonione liście, to musiałbym po prostu wyrzucić wszystkie rośliny.

- jakie kupić testy poza testem na fosfor, potas, co2? mam na ph (nawet dwa rodzaje), kh, gh, no2 i no3.

- czy instalacja jest bezpieczna? chodzi o to, czy w przypadku rozszczelnienia mam się czego obawiać jeśli chodzi o moje własne zdrowie- spie w tym samym pokoju w ktorym mam akwarium

- co jeszcze jest potrzebne, by móc hodować czerwone rośliny? Czy ten poziom światła, który planuję (będzie 0,9W/L) + nawozy + co2 wystarczają?

- wszelkie inne, Wasze sugestie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam akwa na ziemi ogrodowej, przykrytej substratem mando - 2 cm. Co do jego pielęgnacji nie widzę różnicy.

Położyłam warstwę ziemi, na to mando - zalałam ostrożnie wodą i nic nie barwiło ani nie pyliło - ważne żeby równo przykryć.

Przy restarcie wymieniałam całe podłoże, bo było już wyjałowione.

Wyczyściłam akwa i nie było z tym raczej problemu.

CO2 nie mam, ale wiem, że rośliny nie zużywają go w nocy, a w to miejsce pobierają tlen.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam akwa na ziemi ogrodowej, przykrytej substratem mando - 2 cm. Co do jego pielęgnacji nie widzę różnicy.

Położyłam warstwę ziemi, na to mando - zalałam ostrożnie wodą i nic nie barwiło ani nie pyliło - ważne żeby równo przykryć.

Przy restarcie wymieniałam całe podłoże, bo było już wyjałowione.

Wyczyściłam akwa i nie było z tym raczej problemu.

CO2 nie mam, ale wiem, że rośliny nie zużywają go w nocy, a w to miejsce pobierają tlen.

Można też kupić zamiast ziemi ogrodowej to :

 

Podłoże i substrat :

TETRA Plant Complete Substrate 5,8kg

Żwir rzeczny naturalny 3-5mm

Piasek kwarcowy

 

No i nawozy do podłoża i w płynie:

Tetra sp initial stick

Jbl kulki nawozowe

 

W płynie:

Aqua art carbo, K+, planta gainer classic lub micro, macro

 

No i co2 z butli lub bimbrowni przy dobrym oświetlaniu.:)

Pozdro.:P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam akwa na ziemi ogrodowej, przykrytej substratem mando - 2 cm. Co do jego pielęgnacji nie widzę różnicy.

Położyłam warstwę ziemi, na to mando - zalałam ostrożnie wodą i nic nie barwiło ani nie pyliło - ważne żeby równo przykryć.

Przy restarcie wymieniałam całe podłoże, bo było już wyjałowione.

Wyczyściłam akwa i nie było z tym raczej problemu.

CO2 nie mam, ale wiem, że rośliny nie zużywają go w nocy, a w to miejsce pobierają tlen.

Ile centymetrów ziemi dałaś pod żwir?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie koniecznie.

Może byś zestaw:

Ziemia+żwirek

Ziemia+substrat nie wymagający przykrycia.

Możesz też dać sam substrat nie wymagający przykrycia.

Ziemię trzeba czymś przykryć po prostu.

 

 

Rozumiem, wielkie dzięki.

W takim razie zapewne zrobię ziemia+żwir, bo jednak chcę mieć ten tłuczony bazalt na wierzchu.

Ziemia lepsza ogrodowa czy doniczkowa?

Ile cm każdej z warstw?

Zbieram już wszystko co mi potrzebne- materiały i wiedzę, żeby za około tydzień przeprowadzić rewolucję :-)

 

No jeszcze pozostają pozostałe pytania, mam nadzieję, że znajdzie się wytrwały, który będzie chciał na nie odpowiedzieć :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam już kolejne akwarium na ziemi i nie ma z nią najmniejszych problemów. warstwa ziemi ( może buć najtańsza kupiona w sklepie bez żadnych dodatków nawozowych np do kaktusów i sukulentów) może być to także ziemia z kretowiska byle zebrana w miejscu nie narażonym na jakąś chemię Grubość warstwy ok 2 cm.Na wierzch warstwa żwirku najlepiej o granulacji 2-3mm - grubość warstwy żwirku ok 4-5cm - pozwala na dobrą cyrkulację wody w podłożu.

Kolejne pytania-

Miejsce montażu dyfuzora - jak najniżej tuż przy podłożu

Na początek można gazować w zasadzie bez ograniczeń bo i tak nie ma obsady więc nic się nie będzie działo

Jak już będziesz miał zapuścić obsadę ze dwa dni wcześniej trzeba wykonać testy na Ph i KH i na tej podstawie regulować ilość CO2

Co do ilości światła - uważam ze 0,5 - 0,6W/l pozwala praktycznie na hodowlę każdej rośliny . Powyżej 0,7W/l można się bawić ale tu potrzeba trochę doświadczenia . Ja bym się na Twoim miejscu wstrzymał żeby nie przeholować na początek.

Co do podawania E-Carbo - w początkowym okresie po starcie można go podawać jako środek "przeciw glonowy" - nie zaszkodzi na pewno - po 2-3 tygodniach można schodzić do samego CO2.

Ilość rozpuszczonego CO2 można mierzyć testem permanentnym (ok 30-40zł)albo wyliczać z tabeli rozpuszczalności na podstawie pomiaru KH i Ph (2x20zł)

Co do podawania CO2 całą dobę - ja podaję non-stop i nic się nie dzieje

Co do oczyszczania roślin glonów - ja stosowałem roztwór kwasku cytrynowego i kąpiel w takim roztworze 20g/3l wody - rośliny które testowałem to anubiasy rożne , mikrozoria, bolbitisy, hediotis salzmani, bacopa , - te bez problemów taką kurację przetrwały - padła ludwigia repens,green, Rotale, pozostałych nie testowałem to nie wiem. Czas moczenia to 2 godziny.

Podstawowe testy to NO3 , PO4 , KH , Ph ewentualnie na żelazo

Co do kwestii bezpieczeństwa instalacji CO2 - o ile nie kupisz jakiegoś niewiadomego dziadostwa bez homologacji to sprzęt jest bezpieczny w 100% - sprawdź daty do kiedy jest ważna legalizacja na każdej butli jest ona nabita.

No i to w zasadzie chyba tyle :) potem dobre nawożenie i ma być :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij




×
×
  • Dodaj nową pozycję...