damilio Opublikowano 16 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 16 Stycznia 2016 (edytowane) Witam. I znowu zacząłem z akwarium. Więc musiałem zrobić nowe światełko. Baza to radiator 60x12x4 22 Power LED 1W, w tym 2 czerwone 660nm, i 2 niebieskie, 18 białych 6000-6500 Zasilone driverem do LED 15-24 (minimalna ilość LED to 15, maksymalna 24) Diody połączone szeregowo. Mocowanie na śruby M3x8. Celowo dłuższe, aby była cyrkulacja między pokrywą a górą radiatora, ma on małe wyżłobienie - 1mm. Wszystko poszyte przewodem 0,5mm2. Z jakiegoś tam kabla w piwnicy. Między baze LED a radiator dałem pastę termoprzewodzącą, taka jak się kładzie na procesorach. Poszło pół strzykawki (cała 8zł) Oczywiście nie obyło się bez problemów. Ale mając za sobą już kilka takich "belek", pierwszy raz wystąpił ten problem. Mianowicie, podczas dokręcania śrub, większość z nich, nie była idealnie płaska pod łepkiem, dochodziło do starcia laminatu chroniącego ścieżki miedziane, co skutkowało zwarciem. Oczywiście zanim to odkryłem, przelutowałem cały układ 2 razy..... Otwory na śruby gwintowane. Początkowo miałem przykleić klejem epoksydowym, ale jakoś nie przekonało mnie to. Więc zostałem na starym patencie. Układ jest tak zlutowany, że mogę rozpiąć środkowy rząd, i zostają same białe dookoła. Koszt materiałów to 90zł. Edytowane 16 Stycznia 2016 przez damilio Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
raiders Opublikowano 16 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 16 Stycznia 2016 (edytowane) Pierwszy raz widzę aby ktoś montował podstawki diod na śruby ,kleju termo nie było ? Ten panel to co to za blach (grubość) Edytowane 16 Stycznia 2016 przez raiders Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
damilio Opublikowano 17 Stycznia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2016 Hej. Pierwszą belkę zrobiłem na klej termo. I albo był lipny, albo przeterminowany. Bazy odkleiły się po tygodniu. Tak, odtłuściłem radiator i bazy. I potem zacząłem na śrubki. I tak zostało. Ale biorąc pod uwagę problem z wytarciem się laminatu, myślę jednak o użyciu kleju. Albo termo (ale tym razem jakiś lepsiejszy) albo klej epoksydowy. Materiał na pokrywę przyjedzie we wtorek, więc mam czas jeszcze aby to zrobić. Radiator to A1872 grubość 3mm. Wczoraj, po 4 godzinach świecenia, nie mam pirometru, był ciepły. Spokojnie dało się złapać w rękę. Masz jakiś sprawdzony klej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ahr Opublikowano 17 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2016 Rozumiem, że użyteczność ponad wszystko, ale czy ta konstrukcja będzie jakoś "uładniana"? W sensie jakaś obróbka, jakiś porządek w tych kabelkach, jakaś izolacja od wilgoci? Czekam na zdjęcia finalne, czyli zamontowanej lampy w pokrywie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
damilio Opublikowano 17 Stycznia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Stycznia 2016 (edytowane) Kable wyglądają ciulowo, bo szukałem zwarcia. I wszystko przelutowywałem. W planach mam ich wymianę na drut 0,75mm2. Jest sztywniejszy, i lepiej, ładniej się ułoży. Nie myślałem o zabezpieczeniu przed wilgocią. Po taniości, mogę całe diody zalać klejem na gorąco, ale nie będzie to ładne. Profilować poliwęglan i zrobić obudowę, w warunkach domowych jest awykonalne. Prawdopodobnie zostaje zakup PMMA, wycięcie na wymiar pokrywy, i zrobić pokrywę w pokrywie. Wtedy zamontować mały wentylator, i wymusić ruch powietrza. Mam jakieś 3 tygodnie zanim woda dojdzie. Więc można pokombinować. Edytowane 17 Stycznia 2016 przez damilio Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mateuszurad Opublikowano 18 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2016 Używałeś do klejenia AG termoglue? U mnie trzyma na tyle dobrze,że diody trzeba nożykiem "odcinać". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
damilio Opublikowano 18 Stycznia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2016 Miałem jakiś z Bricomarshe. I to ten mi odpadł. Ale dzięki za cynk, zamówię sobie ten AG. Dziś zjechałem wszystkie sklepy w mieście. Nigdzie nie ma kleju termo... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mateuszurad Opublikowano 18 Stycznia 2016 Udostępnij Opublikowano 18 Stycznia 2016 Przeważnie zamawiam na allegro przy zakupach diod lub innych pierduł do lampek. Wysłane z mojego TAB R105BK Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
damilio Opublikowano 24 Stycznia 2016 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Stycznia 2016 Witam. No w końcu był czas dokończyć pokrywę. Spienione PCV miałem 6mm białe i 3mm czarne. Białe od środka, czarne na wykończenie na zewnątrz. Wszystkie wymiary odczytane ręcznie. I wyszło nawet całkiem prosto. Klejone klejem do PCW z BricoMarsche. Skubany, mocny jest. W pokrywie zamontowałem 2 wentylatory firmy Sunon. 30x30x15 5V o przepływie 10m3/h powietrza. Okazało się, że 2 sztuki są dość mocne, i radiator wychładzają mi do 18'C. Więc jeden odłączyłem. Dziś zobaczymy jak się będzie sprawował podczas całego dnia pracy belki. Czujnik temperatury to PT-100, i jest przytwierdzony do radiatora, w przestrzeni między wiekiem a belką. Dziś rano, po całej nocy, temperatura radiatora to 21,8'C. Link do wentylatora: http://www.tme.eu/pl/details/mc30150v1-a99/wentylatory-dc-5v/sunon/mc30150v1-000u-a99/ Aby zwiększyć chłodzenie, belkę przytwierdziłem na blachowkręty, na które nałożyłem "dystanse" z kołków rozporowych. I tak między radiatorem a wiekiem, jest 1cm przerwy (tu znajduje się czujnik temperatury, na środku radiatora) Tu jednak pojawił się problem. Radiator nie jest przytwierdzony do wieka, co spowodowało wygięcie wieka do dołu. Muszę w poprzek wieka domontować wspornik, aby wieko nie było wklęśnięte. Samą belkę przelutowałem. I zgodnie z sugestią Mateuszard'a diody przykleiłem klejem termo do radiatora. Kable wymieniłem z 0,5mm2 na 1mm2. Wygląda zdecydowanie lepiej. Całością steruje mój stary układ z akwarium 140L. Zbudowany na sterowniku EASY Moeller. Diody zapalają o 13 gasną o 22. Wentylator załącza się o13:30 a wyłącza o 22:30. Myślę o przeszyciu wentylatora przez sterownik temperatury, aby to ona regulowała pracę wentylatora. Ale to dopiero po testach, jak bardzo wychładza się radiator podczas pracy. A jako że pojawiła mi się pleśń na korzeniu, to wrzuciłem 2 krytokoryny (niby mają być te mini) i kabombę. Dziś je zasadzę. I takie coś mi wyszło: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.