Skocz do zawartości

Belka Power LED 22x1W


damilio
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

 

I znowu zacząłem z akwarium. Więc musiałem zrobić nowe światełko.

 

Baza to radiator 60x12x4

22 Power LED 1W, w tym 2 czerwone 660nm, i 2 niebieskie, 18 białych 6000-6500

Zasilone driverem do LED 15-24 (minimalna ilość LED to 15, maksymalna 24)

Diody połączone szeregowo.

Mocowanie na śruby M3x8. Celowo dłuższe, aby była cyrkulacja między pokrywą a górą radiatora, ma on małe wyżłobienie - 1mm. Wszystko poszyte przewodem 0,5mm2. Z jakiegoś tam kabla w piwnicy.

 

Między baze LED a radiator dałem pastę termoprzewodzącą, taka jak się kładzie na procesorach. Poszło pół strzykawki (cała 8zł)

 

Oczywiście nie obyło się bez problemów. Ale mając za sobą już kilka takich "belek", pierwszy raz wystąpił ten problem. Mianowicie, podczas dokręcania śrub, większość z nich, nie była idealnie płaska pod łepkiem, dochodziło do starcia laminatu chroniącego ścieżki miedziane, co skutkowało zwarciem. Oczywiście zanim to odkryłem, przelutowałem cały układ 2 razy..... :wsciekly:

Otwory na śruby gwintowane. Początkowo miałem przykleić klejem epoksydowym, ale jakoś nie przekonało mnie to. Więc zostałem na starym patencie.

Układ jest tak zlutowany, że mogę rozpiąć środkowy rząd, i zostają same białe dookoła.

 

Koszt materiałów to 90zł.

post-12830-0-54006500-1452972751_thumb.jpg

post-12830-0-30922900-1452972758_thumb.jpg

post-12830-0-93513500-1452972765_thumb.jpg

post-12830-0-95421800-1452972773_thumb.jpg

post-12830-0-40563300-1452972781_thumb.jpg

post-12830-0-04108700-1452972791_thumb.jpg

post-12830-0-98031000-1452972800_thumb.jpg

Edytowane przez damilio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej.

Pierwszą belkę zrobiłem na klej termo. I albo był lipny, albo przeterminowany. Bazy odkleiły się po tygodniu. Tak, odtłuściłem radiator i bazy. I potem zacząłem na śrubki. I tak zostało. Ale biorąc pod uwagę problem z wytarciem się laminatu, myślę jednak o użyciu kleju. Albo termo (ale tym razem jakiś lepsiejszy) albo klej epoksydowy.

Materiał na pokrywę przyjedzie we wtorek, więc mam czas jeszcze aby to zrobić.

Radiator to A1872 grubość 3mm. Wczoraj, po 4 godzinach świecenia, nie mam pirometru, był ciepły. Spokojnie dało się złapać w rękę.

 

Masz jakiś sprawdzony klej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kable wyglądają ciulowo, bo szukałem zwarcia. I wszystko przelutowywałem. W planach mam ich wymianę na drut 0,75mm2. Jest sztywniejszy, i lepiej, ładniej się ułoży.

Nie myślałem o zabezpieczeniu przed wilgocią. Po taniości, mogę całe diody zalać klejem na gorąco, ale nie będzie to ładne. Profilować poliwęglan i zrobić obudowę, w warunkach domowych jest awykonalne. Prawdopodobnie zostaje zakup PMMA, wycięcie na wymiar pokrywy, i zrobić pokrywę w pokrywie. Wtedy zamontować mały wentylator, i wymusić ruch powietrza.

 

Mam jakieś 3 tygodnie zanim woda dojdzie. Więc można pokombinować. 

post-12830-0-97061600-1453031354_thumb.png

Edytowane przez damilio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

No w końcu był czas dokończyć pokrywę.

 

Spienione PCV miałem 6mm białe i 3mm czarne. Białe od środka, czarne na wykończenie na zewnątrz. Wszystkie wymiary odczytane ręcznie. I wyszło nawet całkiem prosto. Klejone klejem do PCW z BricoMarsche. Skubany, mocny jest.

 

W pokrywie zamontowałem 2 wentylatory firmy Sunon. 30x30x15 5V o przepływie 10m3/h powietrza. Okazało się, że 2 sztuki są dość mocne, i radiator wychładzają mi do 18'C. Więc jeden odłączyłem. Dziś zobaczymy jak się będzie sprawował podczas całego dnia pracy belki.

Czujnik temperatury to PT-100, i jest przytwierdzony do radiatora, w przestrzeni między wiekiem a belką.

Dziś rano, po całej nocy, temperatura radiatora to 21,8'C.

Link do wentylatora: http://www.tme.eu/pl/details/mc30150v1-a99/wentylatory-dc-5v/sunon/mc30150v1-000u-a99/

post-12830-0-01095300-1453629128_thumb.jpg

 

Aby zwiększyć chłodzenie, belkę przytwierdziłem na blachowkręty, na które nałożyłem "dystanse" z kołków rozporowych. I tak między radiatorem a wiekiem, jest 1cm przerwy (tu znajduje się czujnik temperatury, na środku radiatora) Tu jednak pojawił się problem. Radiator nie jest przytwierdzony do wieka, co spowodowało wygięcie wieka do dołu. Muszę w poprzek wieka domontować wspornik, aby wieko nie było wklęśnięte.

post-12830-0-75956900-1453629386_thumb.jpg

 

Samą belkę przelutowałem. I zgodnie z sugestią Mateuszard'a diody przykleiłem klejem termo do radiatora. Kable wymieniłem z 0,5mm2 na 1mm2. Wygląda zdecydowanie lepiej.

post-12830-0-86510800-1453629545_thumb.png

 

Całością steruje mój stary układ z akwarium 140L. Zbudowany na sterowniku EASY Moeller. Diody zapalają o 13 gasną o 22. Wentylator załącza się o13:30 a wyłącza o 22:30.

post-12830-0-07654600-1453629808_thumb.jpg

Myślę o przeszyciu wentylatora przez sterownik temperatury, aby to ona regulowała pracę wentylatora. Ale to dopiero po testach, jak bardzo wychładza się radiator podczas pracy.

 

A jako że pojawiła mi się pleśń na korzeniu, to wrzuciłem 2 krytokoryny (niby mają być te mini) i kabombę. Dziś je zasadzę.

 

I takie coś mi wyszło:

post-12830-0-23411600-1453629953_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...