Jump to content

Moja lampa


Bballer14
 Share

Recommended Posts

S'Sayan oprawy tego typu sa robione w 2 klasie ochronności. Więc pokrywa nie wymaga zacisku ochronnego. No chyba ze mówisz o tych...włącznikach, nie wiem co to jest, może to bezpieczniki. A jeżeli tak, to wtedy dobrze by było zalać silikonem lub klejem na gorąco konektorki (wsuwki). Ewentualnie koszulką termokurczliwą nałożyć na gniazdo + ze 3cm na kable, i wtedy obkurczyć. Niech autor napisze co to jest. I teraz, jeżeli są to włączniki, to czy przerywaja przewód zerowy czy fazowy. Jak zerowy, to pół biedy. Jak fazowy, to trzeba to koniecznie zabezpieczyć. Za kilka dni te konektorki skorodują.

Link to comment
Share on other sites

S'Sayan oprawy tego typu sa robione w 2 klasie ochronności.

Tylko mi nie chodzi o same oprawy tylko o obudowę, która nie jest w żaden sposób zabezpieczona przed przepływem prądu z opraw na całą powierzchnie obudowy tym bardziej jak włączniki nawet nie są zabezpieczone.

 

Nie spotkałem się jeszcze z belką, która nie miała by zacisku ochronnego - Hagen Glo ma na 100%, a inne z którymi miałem styczność też miały.

Link to comment
Share on other sites

S'Sayan, chodziło mi o to, ze gdyby oprawy były połączone gotowymi przewodami, w szereg, bez przerywania/przecinania zasilania, to uziemienie nie jest potrzebne, budowa gotowych opraw nie wymaga tego. Zobacz że tego typu oprawy mają przewód 2-wu żyłowy, nie 3. Bez uziemienia.

Jednak w tym wypadku, gdy kable zasilające są przerywane, i włączniki sa montowane na metalicznej obudowie, to uziemienie się przyda. Mimo iż włączniki przerywają przewód zerowy, to warto to zrobić i zabezpieczyć. Jak wepniesz odwrotnie wtyczkę do gniazda, będziesz miał tam fazę, nie zero.

Więc, albo zalej to klejem na goraco/silikonem, albo kup koszulki termokurczliwe i obkurcz. http://www.cyfronika.com.pl/iiark6p4.htm

Obetnij taki kawałek, np. 5cm. Odłącz konektorki, nałóż na kable, wepnij kable, naciągnij koszulkę na obudowę wyłącznika, tak aby naszło na całą i częśc na kable, i użyj opalarki aby obkurczyć. Może być tak, że najpierw będziesz musiał użyć mniejszej, aby zwiększyć średnice na kablach, a dopiero potem docelową średnice. Zobacz jaka średnice mają wyłączniki, i takiej koszulki musisz szukać.

Dołączona grafika

Zobacz. Styki/lutowane zalałem najpierw klejem na gorąco, następnie kable obkurczyłem mniejszą koszulką (niebieska), a następnie użyłem większej (zielona) aby złapać wszystko w jedno. I jest szczelne

Link to comment
Share on other sites

S'Sayan, chodziło mi o to, ze gdyby oprawy były połączone gotowymi przewodami, w szereg, bez przerywania/przecinania zasilania, to uziemienie nie jest potrzebne, budowa gotowych opraw nie wymaga tego. Zobacz że tego typu oprawy mają przewód 2-wu żyłowy, nie 3. Bez uziemienia.

No niby tak, druga klasa ochronności i w ogóle ale zauważ, że sama nazwa wskazuje - "oprawa meblowa", montaż gdzieś pod szafką, w piwnicy gdzie wilgotność jest wiele razy mniejsza niż w pobliżu akwarium. Oprawa nie jest w 100% szczelna i woda spokojnie może się skroplić w pobliżu urządzenia stabilizacyjno-zapłonowego, a z tego co wiem to niektóre części tych opraw są aluminiowe więc lepiej dać 5zł więcej na przewód 3 żyłowy i mieć spokój, że porażenie prądem jest minimalne.

 

Takie jest moje zdanie i twierdzę, że w metalowych elementach znajdujących się z pobliżu akwarium należy podłączyć zacisk PE chociażby dla własnego spokoju.

 

Pozdrawiam.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Ale przyznam sie, mi świetlówka kiedyś wpadła do wody, świeciła. I nadal świeci :) Wpadła jednym gniazdem, przy okazji sprawdziłęm szczelność gniazd hermetycznych, tych gumowych. Jeżeli nie będzie się za bardzo woda kondensować na pokrywie, to i na stykach w gnieździe powinno być ok.

Można dac przewód 3 żyłowy, ale co to da jak ma się w domu stara instalację? Albo jeszcze nie ma w gniazdku zmostkowanego boleca uziemienia z zerem? To trzecia żyła nic nie da. Tak jak by jej nie było. Jeżeli przebicie do obudowy będzie małe, to nawet bezpiecznik nie wybije, ale chłopak na ręce poczuje :) I w tym wypadku to już nie jest uziemienie, tylko zerowanie obudowy. Jeżeli nawet zrobi się jakieś zwarcie, a bezpiecznik przetrzyma, w układzie powinna strzelić dioda lub któryś z tyrystorów. Nie robiłem nigdy celowo zwarcia w układzie ... Nie wiem czy we wszystkich układach, na zasilaniu, między N a L, na kostce, wpinany jest mały opornik który podczas zwarcia w układzie powinien wybić.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...