Jump to content

Podłoże do 240L


Adamu
 Share

Recommended Posts

Witam

W planie jest założenie zbiornika 240L z filtrem HMF.

 

Rozmyślam jak ogarnąć kwestię podłoża... w 54L mam piasek + kulki/pałeczki nawozowe ale przy takiej powierzchni dna drogo to wyjdzie a wolałbym po kosztach pojechać.

 

Został mi większy worek żwiru różnej granulacji, wiadro piasku z piaskownicy oraz półtorej worka ziemi ogrodowej... może by to wykorzystać ale nie mam obecnie żadnej koncepcji...

Może jakieś sektory... z plażą itp...

 

Jakieś pomysły? Dywagacje?

 

Link to comment
Share on other sites

Jak pisałem  wyżej, do ziemi ogrodowej mam dostęp bo zostało po przesadzaniu roślin w domu ale jakoś mam opory. Różne opinie są o podłożu z ziemi, na to siatka i żwir/piasek.

 

Z tego co rozumiem to "teoretycznie" nie nawozi się takiego zbiornika poza CO2?

Jak ma się sprawa z wyczerpaniem zapasu w podłożu?

Ma ktoś postawiony tak zbiornik dłużej niż rok?

 

Opcja z piaskiem/żwirem + kulki G/T jest ok, tak mam postawione 2 inne ale dużo tego wyjdzie na 120x40 cm... 

Plus, że dokładam złoża co 2-3 miesiące, nie da się tego zrobić z ziemią ogrodową... tego się właśnie obawiam, że po dłuższym czasie będzie po prostu syfem pod piaskiem i i tak będę lał nawozy szklankami.

Może to herezje jakieś ale czytając opisy zbiorników tak to widzę.

Jest jeszcze kwestia z niechcianym uwolnieniem do wody zbyt dużej ilości substancji -> zakwit gotowy.

 

Plusem ziemi to cena takiego zestawienia... dlatego rozważam.

Link to comment
Share on other sites

Witaj :)

 

 

 

Z tego co rozumiem to "teoretycznie" nie nawozi się takiego zbiornika poza CO2? Jak ma się sprawa z wyczerpaniem zapasu w podłożu?

Jeśli chcesz zrobić typowy Low Tech to dajesz ziemię z piaskiem/żwirkiem, nie nawozisz i nie dajesz CO2... jedyne co to niewielkie dawki carbo i potasu,ale to nie konieczne.

Ziemia to chyba najdłużej działające podłoże, czytałem że minimum to 3 lata, najczęściej koło 5 a bywa że i 7... więc to dość trwała opcja ;)

 

Poczytaj szerzej w sieci o baniakach LT, o zakładaniu takich akwariów, o metodzie Diany Walstad. Znajdziesz chyba wszystkie odpowiedzi jakich szukasz :)

Link to comment
Share on other sites

 

 

Z tego co rozumiem to "teoretycznie" nie nawozi się takiego zbiornika poza CO2?

Po to dajesz na ziemię warstwę piasku/żwiru, żeby z substratu/ziemi nie wydobywały się do wody pierwiastki zawarte w żyznym podłożu.

Tak więc nawożenie słupa wody a to co mamy w podłożu to dwie różne rzeczy.

Link to comment
Share on other sites

 

 

piszesz że zbiornik w planach więc uzbieraj więcej kasy i pod piasek kup jakiś substrat

Nom, powoli zbieram fundusze i pomysły, zakładać będę za 2-3 miesięcy ale nie chcę założyć czegoś czego nie utrzymam dlatego tak wcześnie piszę.

 

 

 

Jeśli chcesz zrobić typowy Low Tech to dajesz ziemię z piaskiem/żwirkiem, nie nawozisz i nie dajesz CO2... jedyne co to niewielkie dawki carbo i potasu,ale to nie konieczne.

O LT czytałem, dlatego mam pytania bo nie wszystko mi się klei ale wiedzy nigdy za wiele. W artykułach jest napisane, że stawiam, obsadzam i zapominam... jedynie czyszczenie filtra gdy już nie ciągnie i wycinanie padłych roślin. Nie powiem, jest to coś, co by mi leżało.

 

 

 

Po to dajesz na ziemię warstwę piasku/żwiru, żeby z substratu/ziemi nie wydobywały się do wody pierwiastki zawarte w żyznym podłożu. Tak więc nawożenie słupa wody a to co mamy w podłożu to dwie różne rzeczy.

Jest to logiczne i musiałbym podawać składniki do wody dla roślin ciągnących głównie z niej (tak jak moczarki) ale zastanawiam się czy rośliny głównie korzeniowe będą ładnie rosły gdy głównym źródłem substancji będzie podłoże.
Poza tym, wszystkie artykuły jakie czytałem o akwariach LT zakładają minimalne nawożenie do wody lub nawet jego brak. Mi to się średnio klei ale musi działać bo ludzie tak robią... dlatego wolę zapytać bo moje doświadczenie z roślinnymi ma zaledwie pół roku po długiej przerwie.

 

Jeżeli dobrze rozumiem to rośliny się w LT sadzi w żwirku/piasku a same sobie znajdą niżej ziemię?

Link to comment
Share on other sites

Zbiorniki LT głównie charakteryzują się małą ilością światła, co limituje pobieranie pierwiastkó z wody czy z podłoża, i jeżeli rośliny coś pobiorą to ma czas to się odtworzyć. I w taki sposób im papu nie zabraknie (w słupie wody).

Rośliny się sadzi tak, żeby ich korzenie nie były poskręcane, pozałamywane (jeżeli się pozałamują/poskręcają to znacznie przedłuża ich aklimatyzację i mogą się po prostu nie przyjąć), i ogólnie korzenie zakryte, część cebuli na wierzchu (to już zależy od rodzaju roślin).

W miarę rozrostu roślina będzie albo zwiększała objętość systemu korzeniowego albo ich długość tak samo zalezy to od rośliny jak i od warunków.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...