Skocz do zawartości

Podłoże do 240L


Adamu
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

W planie jest założenie zbiornika 240L z filtrem HMF.

 

Rozmyślam jak ogarnąć kwestię podłoża... w 54L mam piasek + kulki/pałeczki nawozowe ale przy takiej powierzchni dna drogo to wyjdzie a wolałbym po kosztach pojechać.

 

Został mi większy worek żwiru różnej granulacji, wiadro piasku z piaskownicy oraz półtorej worka ziemi ogrodowej... może by to wykorzystać ale nie mam obecnie żadnej koncepcji...

Może jakieś sektory... z plażą itp...

 

Jakieś pomysły? Dywagacje?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak pisałem  wyżej, do ziemi ogrodowej mam dostęp bo zostało po przesadzaniu roślin w domu ale jakoś mam opory. Różne opinie są o podłożu z ziemi, na to siatka i żwir/piasek.

 

Z tego co rozumiem to "teoretycznie" nie nawozi się takiego zbiornika poza CO2?

Jak ma się sprawa z wyczerpaniem zapasu w podłożu?

Ma ktoś postawiony tak zbiornik dłużej niż rok?

 

Opcja z piaskiem/żwirem + kulki G/T jest ok, tak mam postawione 2 inne ale dużo tego wyjdzie na 120x40 cm... 

Plus, że dokładam złoża co 2-3 miesiące, nie da się tego zrobić z ziemią ogrodową... tego się właśnie obawiam, że po dłuższym czasie będzie po prostu syfem pod piaskiem i i tak będę lał nawozy szklankami.

Może to herezje jakieś ale czytając opisy zbiorników tak to widzę.

Jest jeszcze kwestia z niechcianym uwolnieniem do wody zbyt dużej ilości substancji -> zakwit gotowy.

 

Plusem ziemi to cena takiego zestawienia... dlatego rozważam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj :)

 

 

 

Z tego co rozumiem to "teoretycznie" nie nawozi się takiego zbiornika poza CO2? Jak ma się sprawa z wyczerpaniem zapasu w podłożu?

Jeśli chcesz zrobić typowy Low Tech to dajesz ziemię z piaskiem/żwirkiem, nie nawozisz i nie dajesz CO2... jedyne co to niewielkie dawki carbo i potasu,ale to nie konieczne.

Ziemia to chyba najdłużej działające podłoże, czytałem że minimum to 3 lata, najczęściej koło 5 a bywa że i 7... więc to dość trwała opcja ;)

 

Poczytaj szerzej w sieci o baniakach LT, o zakładaniu takich akwariów, o metodzie Diany Walstad. Znajdziesz chyba wszystkie odpowiedzi jakich szukasz :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Z tego co rozumiem to "teoretycznie" nie nawozi się takiego zbiornika poza CO2?

Po to dajesz na ziemię warstwę piasku/żwiru, żeby z substratu/ziemi nie wydobywały się do wody pierwiastki zawarte w żyznym podłożu.

Tak więc nawożenie słupa wody a to co mamy w podłożu to dwie różne rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

piszesz że zbiornik w planach więc uzbieraj więcej kasy i pod piasek kup jakiś substrat

Nom, powoli zbieram fundusze i pomysły, zakładać będę za 2-3 miesięcy ale nie chcę założyć czegoś czego nie utrzymam dlatego tak wcześnie piszę.

 

 

 

Jeśli chcesz zrobić typowy Low Tech to dajesz ziemię z piaskiem/żwirkiem, nie nawozisz i nie dajesz CO2... jedyne co to niewielkie dawki carbo i potasu,ale to nie konieczne.

O LT czytałem, dlatego mam pytania bo nie wszystko mi się klei ale wiedzy nigdy za wiele. W artykułach jest napisane, że stawiam, obsadzam i zapominam... jedynie czyszczenie filtra gdy już nie ciągnie i wycinanie padłych roślin. Nie powiem, jest to coś, co by mi leżało.

 

 

 

Po to dajesz na ziemię warstwę piasku/żwiru, żeby z substratu/ziemi nie wydobywały się do wody pierwiastki zawarte w żyznym podłożu. Tak więc nawożenie słupa wody a to co mamy w podłożu to dwie różne rzeczy.

Jest to logiczne i musiałbym podawać składniki do wody dla roślin ciągnących głównie z niej (tak jak moczarki) ale zastanawiam się czy rośliny głównie korzeniowe będą ładnie rosły gdy głównym źródłem substancji będzie podłoże.
Poza tym, wszystkie artykuły jakie czytałem o akwariach LT zakładają minimalne nawożenie do wody lub nawet jego brak. Mi to się średnio klei ale musi działać bo ludzie tak robią... dlatego wolę zapytać bo moje doświadczenie z roślinnymi ma zaledwie pół roku po długiej przerwie.

 

Jeżeli dobrze rozumiem to rośliny się w LT sadzi w żwirku/piasku a same sobie znajdą niżej ziemię?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zbiorniki LT głównie charakteryzują się małą ilością światła, co limituje pobieranie pierwiastkó z wody czy z podłoża, i jeżeli rośliny coś pobiorą to ma czas to się odtworzyć. I w taki sposób im papu nie zabraknie (w słupie wody).

Rośliny się sadzi tak, żeby ich korzenie nie były poskręcane, pozałamywane (jeżeli się pozałamują/poskręcają to znacznie przedłuża ich aklimatyzację i mogą się po prostu nie przyjąć), i ogólnie korzenie zakryte, część cebuli na wierzchu (to już zależy od rodzaju roślin).

W miarę rozrostu roślina będzie albo zwiększała objętość systemu korzeniowego albo ich długość tak samo zalezy to od rośliny jak i od warunków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...