Skocz do zawartości

Jaki zewnętrzny filt kubełkowy do akwarium 60L?


aquaholik
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam forumowiczów,

ostatnimi czasy miałem problemy z rybkami w akwarium,większość z hodowanych rybek zdechła. Odnawiając swoją hodowle chciałbym wymienić również część osprzętu, mam kilka pytań dotyczących filtra.

 

1. Zamierzam kupić filtr zewnętrzny kubełkowy do akwarium słodkowodnego o pojemności 60L, limit cenowy to ok 100 zł ewentualnie nieco więcej. Przeglądając aukcje internetowe znalazłem tańsze modele jak choćby Filtr Cyclone External Filter CY-20, jednakże po zapoznaniu się z opiniami na jego temat zrezygnowałem z jego zakupu. Proszę zatem o pomoc w wyborze konkretnego modelu. Nie mam jeszcze dokładnie skonkretyzowanej obsady przyszłego akwarium, z pewnością chciałbym hodować parę górami błękitnych, 2-3 glonojady ok 5 neonków oraz rośliny, jak choćby cabombe czy moczarkę argentyńską.

 

2. Zastanawiam się także nad tym jaki typ filtracji powinien być zastosowany. Z pewnością w dużej mierze zależy to od parametrów dostępnej wody, oraz obsady akwarium. Wydaje mi się, iż najlepsze na początek będzie zastosowanie filtracji mechanicznej i biologicznej, zaś chemicznej jedynie w razie potrzeby, między innymi z uwagi iż będzie to akwarium roślinne.

 

3. Jak jest z czyszczeniem filtra/wkładów oraz wymianą wkładów? Przy używaniu filtra zewnętrznego z wkładem do filtracji mechanicznej czyściłem go raz na ok 2 tyg, gąbkę wymieniałem co ok 6 miesięcy. Czy w przypadku filtra kubełkowego sytuacja wygląda podobnie, co ile należy wymieniać inne wkłady (biologiczny i chemiczny)?

 

4. Ile godzin na dobę powinien pracować filtr kubełkowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Zamierzam kupić filtr zewnętrzny kubełkowy do akwarium słodkowodnego o pojemności 60L, limit cenowy to ok 100 zł ewentualnie nieco więcej. Przeglądając aukcje internetowe znalazłem tańsze modele jak choćby Filtr Cyclone External Filter CY-20, jednakże po zapoznaniu się z opiniami na jego temat zrezygnowałem z jego zakupu. Proszę zatem o pomoc w wyborze konkretnego modelu. Nie mam jeszcze dokładnie skonkretyzowanej obsady przyszłego akwarium, z pewnością chciałbym hodować parę górami błękitnych, 2-3 glonojady ok 5 neonków oraz rośliny, jak choćby cabombe czy moczarkę argentyńską.

Może MiniKani 120?

 

 

2. Zastanawiam się także nad tym jaki typ filtracji powinien być zastosowany. Z pewnością w dużej mierze zależy to od parametrów dostępnej wody, oraz obsady akwarium. Wydaje mi się, iż najlepsze na początek będzie zastosowanie filtracji mechanicznej i biologicznej, zaś chemicznej jedynie w razie potrzeby, między innymi z uwagi iż będzie to

akwarium roślinne.

Tak jak napisałeś. Biologiczna + mechaniczna

 

3. Jak jest z czyszczeniem filtra/wkładów oraz wymianą wkładów? Przy używaniu filtra zewnętrznego z wkładem do filtracji mechanicznej czyściłem go raz na ok 2 tyg, gąbkę wymieniałem co ok 6 miesięcy. Czy w przypadku filtra kubełkowego sytuacja wygląda podobnie, co ile należy wymieniać inne wkłady (biologiczny i chemiczny)?

Czyścisz jak spada przepływ wody.

 

 

4. Ile godzin na dobę powinien pracować filtr kubełkowy?

24/7

 

 

Jedną z przyczyn dzięki której zdechły tobie rybki mogło być wyłączanie filtra. Filtra musi chodzić cały czas aby była filtracja biologiczna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki S'Sayan, proponowany przez Ciebie filtr wydaje się być tym o co mi chodziło. Zastanawiam się czy nie lepszy byłby model MiniKani 80, ma jedynie o 50l mniejszy przepływ wody na h oraz 3 kosze zamiast 4 (Choć możliwość zastosowania większej ilości wkładów filtracyjnych mogła by okazać się przydatna).

 

Prawdopodobnie za krótki czas filtracji był jedną z przyczyn (z uwagi na to iż filtr działał głośno, wyłączałem go na noc), poza tym przy podmianie wody dodałem preparatu z minerałami (nie pamiętam dokładnej nazwy), dopiero po jego zastosowaniu zauważyłem, że sprzedano mi sklepie przeterminowany płyn... Doszedłem przez to do wniosku, że przed podmianą warto poczekać aż woda kilka dni się odstoi i nie dodawać do niej żadnych prepartów. Co sądzicie o takim rozwiązaniu?

 

Nie mam doświadczenia z filtrami zewnętrznymi, mam zatem jeszcze kilka pytań odnośnie tych urządzeń:

 

1. Czy przepływ wody należy sprawdzać "na oko"? Może należy zastosować jakiś licznik czy coś w tym rodzaju?

 

Odnośnie wkładów:

 

2. Czy filtr powinien być czyszczony wraz z wkładami?

 

3. Jak często czyścić wężyki, czy nie lepiej je wymieniać? Słyszałem, iż po ok 6 miesiącach trzeba je przepłukać, ponieważ zachodzą glonami.

 

4. Czy wymiana poszczególnych wkładów (nie czyszczenie) powinna mieć miejsce co jakiś konkretny czas, czy jedynie w przypadku gdy przepływ wody znacznie się zmniejszy?

 

5. Jaki układ wkładów zastosować? Najlepszym układem (w kolejności przepływu wody) w kubełkach wydaje mi się następujący:

 

-bio ceramika lub biobale

-bio ceramika

-gąbka gruboziarnista

w przypadku 3 koszy i:

 

-bio ceramika lub biobale

-bio ceramika

-gąbka średnioziarnista

-gąbka gruboziarnista

w przypadku 4 koszy, ewentualnie pozostawienie pierwszej komory wolnej dla bardziej równomiernego rozprowadzenia wody w pozostałych koszach.

 

Zastanawiam się także nad sposobem napowietrzania, mianowicie:

 

5. Czy konieczne będzie zastosowanie napowietrzania bąbelkowego ("brzęczyk")? Lepszym rozwiązaniem wydaje mi się zamontowanie deszczownicy lub umiejscowienie wylotu wody z filtra zewnętrznego na poziomie lustra wody, jednak nie jestem przekonany czy takie rozwiązanie zapewni wystarczający stopień napowietrzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki S'Sayan, proponowany przez Ciebie filtr wydaje się być tym o co mi chodziło. Zastanawiam się czy nie lepszy byłby model MiniKani 80, ma jedynie o 50l mniejszy przepływ wody na h oraz 3 kosze zamiast 4 (Choć możliwość zastosowania większej ilości wkładów filtracyjnych mogła by okazać się przydatna).

Ja bym brał 120 ponieważ skręcić go można zawsze, a większe akwarium możesz w każdej chwili kupić i 80 była by za mała.

 

 

 

 

Prawdopodobnie za krótki czas filtracji był jedną z przyczyn (z uwagi na to iż filtr działał głośno, wyłączałem go na noc), poza tym przy podmianie wody dodałem preparatu z minerałami (nie pamiętam dokładnej nazwy), dopiero po jego zastosowaniu zauważyłem, że sprzedano mi sklepie przeterminowany płyn... Doszedłem przez to do wniosku, że przed podmianą warto poczekać aż woda kilka dni się odstoi i nie dodawać do niej żadnych prepartów. Co sądzicie o takim rozwiązaniu?

 

Najlepiej zero chemii w akwarium.

 

 

 

1. Czy przepływ wody należy sprawdzać "na oko"? Może należy zastosować jakiś licznik czy coś w tym rodzaju?

Im większy tym lepszy ale nie może robić "wirówki" w akwarium.

 

 

2. Czy filtr powinien być czyszczony wraz z wkładami?

Czyścisz to co się zabrudzi. Wkłady wyjmujesz gdy przepływ wody spadnie. Na ogół czyści się głównie gąbkę.

 

 

3. Jak często czyścić wężyki, czy nie lepiej je wymieniać? Słyszałem, iż po ok 6 miesiącach trzeba je przepłukać, ponieważ zachodzą glonami.

 

Nie wiem co ile ale przy którejś podmianie możesz zobaczyć ich stan i jak stwierdzisz, że są do wymiany to je wymieniasz.

 

 

 

5. Jaki układ wkładów zastosować? Najlepszym układem (w kolejności przepływu wody) w kubełkach wydaje mi się następujący:

 

-bio ceramika lub biobale

-bio ceramika

-gąbka gruboziarnista

w przypadku 3 koszy i:

 

-bio ceramika lub biobale

-bio ceramika

-gąbka średnioziarnista

-gąbka gruboziarnista

w przypadku 4 koszy, ewentualnie pozostawienie pierwszej komory wolnej dla bardziej równomiernego rozprowadzenia wody w pozostałych koszach.

 

Ja bym zrobił tak, że od samej góry tzn. tam gdzie woda z akwarium wpada jako pierwsza (do pierwszego kosza z wkładami) dałbym gąbkę. Najpierw średnio, a później gruboziarnistą.

Reszta to chyba obojętnie bo to do filtracji biologicznej.

 

 

5. Czy konieczne będzie zastosowanie napowietrzania bąbelkowego ("brzęczyk")? Lepszym rozwiązaniem wydaje mi się zamontowanie deszczownicy lub umiejscowienie wylotu wody z filtra zewnętrznego na poziomie lustra wody, jednak nie jestem przekonany czy takie rozwiązanie zapewni wystarczający stopień napowietrzenia.

Ruch tafli wody wystarczy, a jak stosujesz CO2 to nie polecam stosowania brzęczyków gdyż "wybija" cząsteczki CO2 z wody. Możesz zastosować do względów estetycznych.

 

 

 

W razie potrzeby pisz niżej :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba ostatecznie zdecyduje się na miniKani 120, tak jak mówisz zawsze można przykręcić a w przyszłości może się przydać do większego zbiornika. Jeśli już wymieniałbym akwarium to zapewne na takie o pojemności ponad 120 litrów, więc miniKani 120 będzie niewystarczający. Jednakże sadzę, że dokupienie drugiego mniejszego filtra i zastosowanie go wraz z mini Kani 120 dałoby dobry efekt.

 

Jeśli chodzi o brzęczyk, to chyba z niego zrezygnuje. Po pierwsze efekt wizualny jaki można dzięki niemu uzyskać, nie jest dla mnie zbytnio atrakcyjny, sadzę, że akwarium wygląda lepiej bez bąbelków oraz z jak najmniejszą ilością osprzętu wewnątrz. Po drugie, brzęczyk pracuje dość głośno co czasami potrafi być dość irytujące. Po trzecie jak wspomniałeś bąbelki "wypłukują" cząsteczki CO2 co może mieć niekorzystny wpływ na stan zbiornika, głównie roślin. Jak do tej pory nie stosowałem CO2, w akwarium zamierzam hodować rośliny, między innymi wspomniane przy założeniu tematu, nie będzie to wprawdzie akwarium holenderskie lecz z pewnością pewny poziom CO2 powinien być zachowany, mam nadzieje, że uda się to uzyskać przy rezygnacji z brzęczyka i bez dodatkowego CO2.

 

Jak wspomniałem, chciałbym ograniczyć obecność sprzętu wewnątrz zbiornika do niezbędnego minimum, z tego też powodu zastanawiam się nad zakupem grzałki zewnętrznej, czegoś w tym typie http://allegro.pl/hydor-eth-300w-16mm-g ... 76844.html Chciałbym poznać opinie użytkowników na temat tego produktu, jednakże wypadałoby założyć do tego oddzielny temat i tak też zrobię gdy tylko znajdę trochę czasu by przyjrzeć się nieco bliżej temu urządzeniu, oraz nieco pieniędzy by chociażby pomyśleć o jego zakupie :-)

 

Nadal zastanawiam się nad obsadą oraz rodzajem roślin... lepiej wszystko dobrze zaplanować tak by akwarium dawało radość obserwatorom/hodowcom jak i dobre środowisko życia mieszkańcom. W razie pytań czy wątpliwości będę zakładał nowe tematy. Przez kilka lat miałem przerwę w akwarystyce i fajnie wrócić do dawnych zainteresowań. Obecne akwarium otrzymałem w "spadku" po bracie i jak widać trochę się zapomniało, a i sprzęt akwarystyczny ewoluował.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grzałka 25-50W z termostatem wystarczy Ci w zupełności.

Polecam te Aquaela. Nie chce mi się tego teraz sprawdzać, ale coś mi świta że któreś kubły Aquaela mają możliwość montowania w nich grzałki. Wtedy taka zwykła za 30zł działa jak zewnętrzna. Nie pamiętam tylko czy ten "myk" dotyczy też minikani.

 

Filtra na noc nie wyłączaj, to bardzo szkodzi i niweczy cały wcześniejszy trud biologicznej filtracji bardzo szkodząc akwarium i jego mieszkańcom. Wody nie musisz odstawiać na kilka dni. 12-24h wystarczą w zupełności, a jak woda stoi za długo to też nie dobrze. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak do tej pory korzystałem właśnie z wewnętrznej grzałki AQUAELa z termostatem, sprawowała się dobrze, jednak chciałbym zastosować zewnętrzne ogrzewanie wody. Filtr już zamówiony, w czw/pt odbiór, sprawdzę czy wspomniany "myk" z grzałką zewnętrzną jest możliwy do zastosowania w tym modelu i dam znać. Może komuś to się przyda.

 

Jak wcześniej wspominałem, chce zrezygnować z bąbelków i napowietrzać jedynie za pomocą ruchu tafli wody. Mówiłem tu o dodatkowej pompce/brzęczyku. Dopiero teraz doczytałem, że filtr miniKani posiada również możliwość napowietrzania "bąbelkowego". Z niego również chciałbym zrezygnować. Dotychczas stosowałem napowietrzanie za pomocą pęcherzyków powietrza, jakie się Wasze doświadczenia z napowietrzaniem jedynie za pomocą ruchu tafli wody? Macie jakieś wskazówki/porady?

 

Przeglądając sklepowe oferty filtrów natknąłem się na dodatek do miniKani 120, mianowicie chodzi mi o nakładkę z światłem UV. Wydaje mi się iż jest to raczej gadżet, który stosuje się dość rzadko jedynie w przypadku zakwitu wody/inwazji glonów, ponadto nieostrożne stosowanie może mieć bardzo negatywny wpływ na akwarium wręcz je wyjaławiać, jakie jest Wasze zdanie na temat stosowanie UV?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

UV to raczej zbędny gadżet w tym wypadku. Nie warto dopłacać. ;)

 

Jak chodzi o te grzałki to poczytałem trochę o kubłach Aquaela i te większe Unimaxy mają na pewno miejsce na ich montaż, Minikani - nie wiem, ale raczej nie. ;)

 

Co do napowietrzenia - żadne bąbelki Ci nie potrzebne. Ruch tafli wody napowietrza wodę równie dobrze co "zwykły" napowietrzacz. Tutaj nie ma się czym przejmować. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Również odwiedziłem stronkę AQUELa i doszedłem do takich samych wniosków jak Ty Atreyu ;)

 

Powtórze jeszcze raz zadane wcześniej pytania ponieważ mam nieco wątpliwości dotyczących:

 

1. Czyszczenia oraz wymiany wkładów.

Zdaje sobie sprawę, że w dużej mierze zależy to od obsady akwarium oraz stanu wody. Z tego co przeczytałem (między innymi w tym temacie), wkłady w kubełkach czyści się rzadziej niż w filtrach wewnętrznych, najlepiej czynić to w razie zmniejszenia się przepływu wody, jeśli nie widać takiej potrzeby to nie ma sensu czyścić ich co 2,3 czy 4 tygodnie, podobnie jest z resztą filtra. Jednak nadal nie wiem jak jest z całkowitą wymianą wkładów zarówno gąbki jak i tych biologicznych. Najlepiej w ogóle ich nie wymieniać, tak by mogły rozwijać się bakterie czy może jednak należy co pewien czas (jaki?) dokonać wymiany?

 

2. Układu wkładów w kubełkach (w kolejności przepływu wody)

Najczęściej zalecany układ to gąbka, potem biofiltracja. Aquael standardowo układa zaś wkłady w kolejności: bio ceramika, zeolit (według mej wiedzy jest to filtracja chemiczna i powinna być stosowana jedynie w razie konieczności ), włóknina, gąbka. I mam tu mały problem, wydawało mi się, że woda powinna przejść najpierw przez gąbki, dopiero potem przez filtracje biologiczną (bio ceramika, bio bale). Na jednej ze stron wyczytałem, iż "śmieci" trafiające w pierwszej kolejności na gąbkę gniją, jeśli jednak te same resztki trafią na geste media ceramiczne to tam zostaną powoli przetrawione przez bakterie, następnie części nie przetrawione wędrują dalej aż do waty/gąbki czy włókniny gdzie zostają odfiltrowane ale już są neutralne. Pisano także o dwóch rodzajach ceramiki: Mechanicznej/gładkiej umieszczanej w pierwszej kolejności i bio ceramice, którą powinno się umieszczać po gąbce... Bardzo możliwe, że co akwarysta to inny "przepis" na poprawny układ :D Jak to jest z tymi wkładami? Jaki układ byście zastosowali i dlaczego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Czyszczenia oraz wymiany wkładów.

Zdaje sobie sprawę, że w dużej mierze zależy to od obsady akwarium oraz stanu wody. Z tego co przeczytałem (między innymi w tym temacie), wkłady w kubełkach czyści się rzadziej niż w filtrach wewnętrznych, najlepiej czynić to w razie zmniejszenia się przepływu wody, jeśli nie widać takiej potrzeby to nie ma sensu czyścić ich co 2,3 czy 4 tygodnie, podobnie jest z resztą filtra. Jednak nadal nie wiem jak jest z całkowitą wymianą wkładów zarówno gąbki jak i tych biologicznych. Najlepiej w ogóle ich nie wymieniać, tak by mogły rozwijać się bakterie czy może jednak należy co pewien czas (jaki?) dokonać wymiany?

 

W tej kwestii nie ma narzuconego terminu zmiany wkładów. Ja wymieniam wtedy gdy nie da się jej doczyścić.

 

 

 

PS. Raczej mini kani nie będziesz czyścił co 2-4tygodnie. Ja w swoim kubełku w 270l mam niezmieniane wkłady od początku akwarium czyli jakiegoś 1 miesiąca i woda kryształ :P

 

 

 

2. Układu wkładów w kubełkach (w kolejności przepływu wody)

Najczęściej zalecany układ to gąbka, potem biofiltracja. Aquael standardowo układa zaś wkłady w kolejności: bio ceramika, zeolit (według mej wiedzy jest to filtracja chemiczna i powinna być stosowana jedynie w razie konieczności ), włóknina, gąbka. I mam tu mały problem, wydawało mi się, że woda powinna przejść najpierw przez gąbki, dopiero potem przez filtracje biologiczną (bio ceramika, bio bale). Na jednej ze stron wyczytałem, iż "śmieci" trafiające w pierwszej kolejności na gąbkę gniją, jeśli jednak te same resztki trafią na geste media ceramiczne to tam zostaną powoli przetrawione przez bakterie, następnie części nie przetrawione wędrują dalej aż do waty/gąbki czy włókniny gdzie zostają odfiltrowane ale już są neutralne. Pisano także o dwóch rodzajach ceramiki: Mechanicznej/gładkiej umieszczanej w pierwszej kolejności i bio ceramice, którą powinno się umieszczać po gąbce... Bardzo możliwe, że co akwarysta to inny "przepis" na poprawny układ Jak to jest z tymi wkładami? Jaki układ byście zastosowali i dlaczego?

 

Ale na dobrą sprawę w gąbce też jest jakaś część bakterii do filtracji biologicznej. Co z tego, że dasz ceramikę na początek jak za jakiś czas będzie wyglądać jak... (każdy raczej wie co mam na myśli)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Musze pochwalić filtr MiniKani, sprawuje się naprawdę dobrze i jest bardzo cichy. Mam jeszcze jedno pytanie: w rurach przepływowych zrobiły są pęcherzyki powietrza, filtr stoi ok 100 cm poniżej powierzchni wody, pompka zamontowana jest na zewnątrz ok 15 cm poniżej powierzchni wody. Jak pozbyć się pęcherzyków, czy możliwe, że pompka/filtr są zamontowane za nisko i dlatego się?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...