Jump to content

Glony - profilaktyka i zwalczanie by Takashi Amano


Adek86
 Share

Recommended Posts

Największym wrogiem roślin wodnych są glony. Są one również czynnikiem, który najczęściej spędza sen z oczu akwarystów. Istnieje wiele gatunków glonów, których zwalczanie jest bardzo trudne. Najpopularniejsze z nich to okrzemki, zielone glony nitkowe, ciemne "brody" (rodzaj Compsopogom - przypis tłumacza), glony pędzelkowate (rodzaj Audouinella - przypis tłumacza) oraz sinice. Można wyróżnić wiele powodów występowania plag glonów, trudno jest jednak określić jednoznacznie przyczynę masowego rozwoju glonów.

 

 

Okrzemki najczęściej pojawiają się w nowo założonych zbiornikach, ich kolor jest brązowy, pokrywają wszystko brązowym nalotem poczynając od ścian zbiornika a na wystroju wnętrza i roślinach skończywszy. Łatwo jest je zwalczyć poprzez wpuszczenie do akwarium ich naturalnego wroga jakimi są ryby z rodzaju Otocinclus. Plekostomusy również zjadają okrzemki ale mogą one niszczyć liście roślin. Inne ryby roślinożerne jak Gyrinocheilus aymonierl i Crossocheilus siamensis również zjadają okrzemki ale rosną one zbyt duże aby utrzymywać je w małych zbiornikach.

 

 

Glony nitkowate utrzymują się tak długo jak długo ich cienkie nitki są przyczepione do korzeni, skał czy starych liści. Mogą być zielone, szare lub czarne ale z reguły są jasno zielone i występują w dobrze oświetlonych miejscach. Ich masowy rozwój może być spowodowany przez nieregularną wymianę wody (wysoki poziom azotanów), lub zbyt silne oświetlenie (niedobór CO2). Można ich się pozbyć utrzymując w akwarium populację krewetek Amano (Caridina japonica)

 

 

Ciemne "brody" na roślinach powodują glony z rodzaju Compsopogom, których nitki są grubsze i często dłuższe od glonów nitkowych choć przyczyna występowania obu rodzajów jest ta sama - brak równowagi w akwarium. Pojawiają się one przeważnie w starszych zbiornikach porastając twarde liście roślin jak z rodzaju Anubias. Krewetki nie zjadają tych glonów jeżeli rozwiną się już masowo tak wiec powinny być one utrzymywane w zbiorniku profilaktycznie od samego początku. Rozwój tych glonów nie jest gwałtowny ale wyglądają one bardzo nieatrakcyjnie. Można je usuwać przy wymianie wody używają paznokci lub odmulacza. Uparty akwarysta może w ten sposób wyczyścić cały zbiornik ale trzeba podjąć jeszcze inne środki. Należy podnieść pH do poziomu 7,5 lub wyżej, zaprzestać nawożenia CO2 i jeśli to konieczne dodać potas.

 

 

Sinice są to glony koloru zielonego (błękitnozielonoczarny - przypis tłumacza), wyglądem przypominające pleśń. Pokrywają one gęstym nalotem rośliny i żwirek. Wytwarzają one silny, "szlamowaty" zapach. Rozwijają się masowo w akwariach przy wymianie filtra na nowy, alkalicznej wodzie albo jako rezultat zbyt silnego oświetlenia. Odmulanie jest tylko środkiem przynoszącym chwilową poprawę ponieważ szybko rozmnażają się ponownie. Najlepszym rozwiązaniem jest dobrej jakości filtr, dobre skutki przynosi również stosowanie zieleni malachitowej.

 

 

Glony pędzelkowate zwykle porastają powierzchnię roślin, w gęstych zaroślach wgłębki wodnej i mchu. Kiedy się pojawią bardzo trudno jest je usunąć. Glony te rozwijają się w tych samych warunkach co rośliny tak więc wymiana wody nie jest skutecznym środkiem w walce z nimi. Natomiast są one zjadane chętnie przez krewetki i ryby takie jak molinezje co znacznie ułatwia ich zwalczanie.

 

 

Istnieje wiele innych gatunków glonów. Ich rozwój jest przeważnie spowodowany nadmiarem azotanów będącym wynikiem nadmiernego zarybienia, nieregularnej wymiany wody, starych filtrów oraz braku równowagi pomiędzy światłem i stężeniem CO2. Można uniknąć ich rozwoju poprzez przestrzeganie następujących zasad:

 

1. Nie wpuszczajmy od razu ryb do nowego akwarium. Poczekajmy aż rośliny się ukorzenią i wyposzczą nowe listki. Dopiero później możemy wpuścić rybki.

 

2.Należy wymienić wodę w akwarium niezwłocznie, jeżeli zaobserwujemy, że nawóz dodany do podłoża przesiąka do kolumny wody.

 

3.Używać należy filtrów o dużej objętości komór filtracyjnych. W nowo założonych zbiornikach stosować powinniśmy trzy części węgla aktywowanego na 1 części wkładu biologicznego. Bakterie dobrze rozwijają się na twardych powierzchniach.

 

4.Po założeniu zbiornika należy utrzymywać temperaturę na niskim poziomie około 22-23'C. Idealną temperaturą dla większości roślin jest 24-25·C.

 

5.Po założeniu w akwarium brak jest wystarczającej ilości bakterii co powoduje wysoki poziom pH. Należy obniżyć poziom pH poprzez zwiększenie nawożenia CO2. NIE należy pod żadnym pozorem stosować środków chemicznych do obniżenia pH ponieważ przynosi to odwrotny efekt od zamierzonego.

 

6. Nie należy używać płynnych nawozów zaraz po wsadzeniu roślin do nowo założonego akwarium. Poczekajmy aż rośliny się ukorzenią i wypuszczą nowe listki.

 

7. Zakładając nowy zbiornik używajmy dużej ilości roślin o długich łodygach obsadzając tył zbiornika. Pochłoną one nadmiar składników odżywczych. Później rośliny te można usunąć.

 

8.Od samego początku utrzymujmy w zbiorniku odpowiednią ilość krewetek i ryb roślinożernych np. z rodzaju Otocinclus. Jako zasadę można przyjąć ilość: 20 ryb z rodzaju Otocinclus i 50 krewetek na każde 100 l wody.

 

mei: dzięki za temat, podklejam;)

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Witam,

 

Niestety muszę przyczepić się do sformułowań zawartych w artykule - może wynika to z niepoprawnego tłumaczenia ale tezy tu zawarte są trochę dziwne. Niestety piszący nie wie do końca co napisał - a niedoświadczeni czytelnicy mogą nabrać fałszywych przekonań co w późniejszym etapie przyczynia się do niepowodzeń oraz szerzenia nieprawdziwych poglądów:

 

1. "Okrzemki ... Łatwo jest je zwalczyć poprzez wpuszczenie do akwarium ich naturalnego wroga jakimi są ryby z rodzaju Otocinclus...."

Czy ktoś kiedyś widział zwalczenie inwazji okrzemek przez wpuszczenie jakichkolwiek ryb? Możemy tu mówić o nieznacznym ograniczeniu, natomiast eliminacja 9/10 przypadków zachodzi samoistnie po stabilizacji zbiornika. Ile to już Otocinclus-ów zginęło wpuszczanych do zbiornika bez stabilizacji w celu "zwalczenia" plagi.

 

2. "Glony nitkowate ... Można ich się pozbyć utrzymując w akwarium populację krewetek Amano (Caridina japonica)"

 

nie wiem ile musiałoby być tych krewetek, a może by napisać parę słów na temat nierównowagi w zbiorniku, ciągłych zmian w nawożeniu, niedobraniu nawożenia do ilości światła - a przede wszystkim przenawożenia.

 

3. "Sinice są to glony koloru zielonego"

 

od kiedy sinice to glony (patrz http://pl.wikipedia.org/wiki/Sinice) - to bakterie...

 

4 "Sinice ...Rozwijają się masowo w akwariach przy wymianie filtra na nowy"

 

nie wiem jak to komentować - miałem już kilka nowych filtrów - po żadnych nie zauważyłem problemów tego typu...

 

5. "sinice ... rozwijają się masowo...alkalicznej wodzie albo jako rezultat zbyt silnego oświetlenia...."

6. "sinice ... dobre skutki przynosi również stosowanie zieleni malachitowej"

 

wiwat malawi i tanganika; odczyn nie ma bezpośredniego wpływu na rozwój sinic (nie licząc skrajnych przypadków), na rozwój sinic główny wpływ mają warunki jakie panują w akwarium: brak równowagi biologicznej, odpowiedniej floty bakteryjnej, odpowiedniej filtracji (odpowiednich wkładów w filtrze), kondycja roślin oraz obciążenie biologiczne.

 

7. "o założeniu w akwarium brak jest wystarczającej ilości bakterii co powoduje wysoki poziom pH"

 

a co mają bakterie do pH a nie przypadkiem zmiany fizykochemiczne wody podczas dojrzewania akwarium?

 

8. "Od samego początku utrzymujmy w zbiorniku odpowiednią ilość krewetek i ryb roślinożernych np. z rodzaju Otocinclus. Jako zasadę można przyjąć ilość: 20 ryb z rodzaju Otocinclus i 50 krewetek na każde 100 l wody."

 

zgrozzzaaa

 

Może się i nie znam ale w... mnie pisanie takich baboli......może lepiej nie pisać...

Proszę o usunięcie "by Takasi Amano" albo poprawki w tekście bo podpieranie się czyimś autorytetem i pisanie bzdur trochę uwłacza...

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...