Jump to content
Sławek121

Oświetlenie LED-opinie i porównania.

Recommended Posts

Nie wiem może ślepy jestem tak pisze "Luminous Efficiency: 80LM/W " to chyba nie jest 120 lumenów nawet wiesz i o ile się nie mylę to chyba 80 to jest ta maksymalna . i pisze że żywotność 50 k . Czyli wcale nie są bardzo mocniejsze .

 

a linijkę później po danych technicznych pisze

"1W High Power led

1. 130LM super bright

2. Reflow soldering allowed

3. 120lm per watt high efficacy

4. 50000H long lifespan "

 

nie wiem w które wierzyć wierze w to że 80 lumenów możesz zawsze kupić i zmierzyć .

 

 

Znowu sprawność pisze 220 lm więc coś chyba pokręcili .

Share this post


Link to post
Share on other sites

.

Liuxus - Podałem przykład na kolimatorze jak Ty podałeś przykład koszt odbłyśnika - w Twoich 30PLN można zakupić 18 soczewek pod 18 powerledów. Poza tym fakt cena netto ale ogólnie dostępna - wystarczy poszukać w internecie.

Piszesz o oszczędzaniu a wcale nie bierzesz pod uwagę powerledów, które jak pisałem wcześniej są o wiele wydajniejsze.

Metr taśmy 5050 to jakieś 26zł - co daje 792 lumeny (12W) do tego trzeba doliczyć ten niby odbłyśnik ... (30zł)

(Nie liczę tu tych Twoich taśm co polecałeś za 90PLN - 1176 bo to w ogóle głupota kupować)

A za 26zł mamy 6 sztuk diod 1W z soczewkami - co daje 720 lumen (6W!)

Już nie mówię o kosztach izolacji taśm (plexi lub węże), a diod z soczewką (silikon)

Widać różnicę gołym okiem z prostego wyliczenia nad czym tu dyskutować? - O taśmach? - Liuxus widać nie możesz naliczyć większej marży na powerledach bo ceny i tak są niskie to taśmy chwalisz, do tego każesz je sreberkiem owijać. hehehe powiedz to profesjonalistom którzy pakują kasę na oświetlenie.

Sami widzicie że taśmy nie są tak opłacalne co powerledy. Wiec nie piszcie o redukcji kosztów i że taśmy są tańsze. A jak się poszuka można wszystko kupić po cenach hurtowych.

Nie chce mi się Wam już tego więcej tłumaczyć więc daruję sobie kolejne komentarze. Bo jeszcze posypią się warny.

Dżizas...

dokładnie...

- Po pierwsze... od początku piszę, że power ledy są mocniejsze i mają wyższą skuteczność świetlną (odsyłam to książek prof. Żagana, bo chyba nie wszyscy wiedzą co to jest)

- Jeśli wierzysz, że Twoje chińskie ledy mają 120lm/W przy 750mA to serio... przez Takich ludzi i naiwność innych jesteśmy zalewani tym szitem. Cała branża oświetleniowa na tym cierpi. I tak jest ze wszystkim, między innymi i autostradami czy lotniskami w naszej Polsce. Weź luksomierz albo wpakuj to do kuli Ulbrichta i porównaj sobie diodę od CREE i chińszczyznę a będziesz miał odpowiedź, dlaczego cena to 2 zł.

- Nie chodzi już o cenę, ale o sam fakt łatwości montażu - wpakowanie paska w wężyk i zalutowanie dwóch końcówek + kapka silikonu to raptem 20 min roboty.

- Nie każę nikomu owijać sreberkiem pasków (wtf?) Znów kłania się czytanie ze zrozumieniem.

- Nie mogę naliczyć marży na powerledach bo nie zajmujemy się głupotami. Nikt u nas nie handluje ledami za 2 zł... Nikt nie siedzi z lutowniczką. Sprzedajemy tylko sprawdzone gotowe projekty / produkty / oprawy markowych producentów Philips, Bega, Zumtobel, Simes, Iguzzini, Delta Light i wiele wiele innych

 

"hehehe powiedz to profesjonalistom którzy pakują kasę na oświetlenie."

- o godz 18 zaczęło się spotkanie na zamku Królewskim w Warszawie, gdzie odbędzie się pokaz iluminacji wschodniej elewacji zamku naszego projektu . W większości oprawy Ledowe Philips Graze Można wpaść i pogadać o profesjonalnym sprzęcie, pośmiać się też można... Czemu nie ma tu takich profesjonalistów jak Ty?

 

Wysłane z mojego GT-P5100

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bo nie mają czasu na pierdoły. Z czym mi tu wyskakujesz. Gadamy o oświetleniu do akwarium a Ty piszesz o światełkach na budynku.

Przemysł nie cierpi przez chińskie podróbki tylko przez cwaniaków którzy oszukują i zmieniają ich parametry. Uwierz mi mam firmę w Polsce w której się zaopatruję w ledy i każdą rzecz o którą poproszę sprawdzają luxomierzem. Mają trochę rzeczy z chin, ale większość europejskiej lub krajowej produkcji i wszystkie parametry jakie od nich dostaje są sprawdzone.

Poniżej link (nie do sklepu gdzie się zaopatruję ale ogólny z opisem diod):

Tu masz diody które świecą 134 lumeny

http://www.tme.eu/pl/details/cl-l400-c1 ... 00-c1n-b/#

te dają 121:

http://www.tme.eu/pl/details/cl-l430-mc ... /citizen/#

są produkcji japońskiej (citizen) i nie kosztują więcej niż 4 zł.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skoro na tych power ledach wychodzi im 120 lumenów no widocznie luxomierzem też chiński jest .

 

ta dioda co dajesz że świeci 134 lumeny jest widocznie przeciążona bo pisze że ma żywotność 1000 h .

 

 

Wiecie co może po prostu niech ktoś kupi i zmierzy to ile daje lumenów też nie wieże żeby z 1 W dawało ponad 100 lumenów myślę że maks na razie to jest 80 lumenów ,a cena ich niska bo parz na odzwierciedlenie barwy .

Share this post


Link to post
Share on other sites

każdą rzecz o którą poproszę sprawdzają luxomierzem.

Padłem... a jak Ci sprawdzają tą rzecz bo jestem ciekaw takiego pomiaru?:) Luksomierz mierzy natężenie a nie strumień świetlny. Bez wzorca taki pomiar nie ma sensu. A nawet jak masz wzorzec to nie wiesz jaki masz strumień, możesz tylko porównać...

 

Ledy z Twojego linka znów są droższe, ale wyglądają już ciekawiej... Poza tym te mocniejsze mają zbyt małe Ra do akwarium, a przy słabszych producent deklaruje, że strumień nie będzie mniejszy niż 91lm (i to w warunkach laboratoryjnych, nie pod pokrywą akwarium). Dopóki nie sprawdzę sam, lub nie zobaczę niezależnych testów to nie uwierzę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

każdą rzecz o którą poproszę sprawdzają luxomierzem.

Padłem... a jak Ci sprawdzają tą rzecz bo jestem ciekaw takiego pomiaru?:) Luksomierz mierzy natężenie a nie strumień świetlny. Bez wzorca taki pomiar nie ma sensu. A nawet jak masz wzorzec to nie wiesz jaki masz strumień, możesz tylko porównać...

 

Ledy z Twojego linka znów są droższe, ale wyglądają już ciekawiej... Poza tym te mocniejsze mają zbyt małe Ra do akwarium, a przy słabszych producent deklaruje, że strumień nie będzie mniejszy niż 91lm (i to w warunkach laboratoryjnych, nie pod pokrywą akwarium). Dopóki nie sprawdzę sam, lub nie zobaczę niezależnych testów to nie uwierzę.

 

czyli można liczyć że pod pokrywą to ok 80-70 lm będą miały .

 

 

Edit : byłem w sklepie u zaufanego znajomego który był elektrykiem , i przy power ledach pisze jak wół na 1 Watowych u niego , jasność 77 - 85 lm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poprzedzając odpowiedź Sławka. Znalazłem w komentarzach sprzedawcy tych naświetlaczy jeden komentarz:

"neutralny, ponieważ naświetlacze pomimo deklarowanego poboru 10W -pobierają około 13W- a wydajność świetlna słaba"

 

Jestem ciekaw innych opinii

Share this post


Link to post
Share on other sites

No na pewno lepsza będzie wydajność na Twoich diodach - nie narzekaj na bo za takie pieniądze nic lepszego nie znajdziesz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Jungu Chcę po prostu wiedzieć. Proszę Cię jesteś dorosły, myślałem, że dyskusję już skończyliśmy. Nie potrzeba na forum więcej pyskówek bo i tak zrobiliśmy śmietnik.

Znaleźć tańsze też da radę http://allegro.pl/lampa-halogen-naswiet ... 00908.html ale nie o to chodzi.

 

Kiedyś znajomy powiedział do mnie tak: Chcesz kupić buty czy wydać stówę?

Także moim zdaniem warto się zastanowić, czy nie lepiej już zainwestować w lampy metalohalogenkowe, gdzie z 35W mamy ok 3400lm. Jakość światła będzie na pewno lepsza.

Akwarium 600 litrów, więc lamp musi być odpowiednio dużo. Ja bym poszedł w lampy metalohalogenkowe bo sam naświetlacz można kupić za grosze, a kupując źródło OSRAMA wiemy co mamy w rękach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

chcę zrezygnować ze szklanej tuby z niebieskimi ledami bo mi juz 3 ledy wysiadły i zamontować coś takiego http://allegro.pl/wodoodporna-tasma-led ... 65843.html.

W chwili obecnej tubę - ledy mam cały czas pod wodą na tylnej ściance.

Taśmy chciałbym kupić około 2 metrów i nakleić na pokrywie między świetlówkami i odbłyśnikami (w chwili obecnej mam 3 świetlówki T8 w pokrywie 60x30 wromak)

Czy sprawdzi się taka taśma jako oświetlenie nocne (tubą świece od 19 do 21).?

Cz duża wilgoć tam występująca nie wpłynie za bardzo na trwałość - oczywiście taśma nie będzie zanurzona w wodzie - wpływ na nią będzie miała para wodna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie powinno być problemów, musisz tylko zabezpieczyć miejsce lutowania (na zdjęci w aukcji nie widzę czy jest zabezpieczone). Wilgoć nie wpłynie w tym wypadku na żywotność. Pytanie czy te paski są pokryte lakierem czy mają powłokę sylikonową. Lakier lepiej odprowadza ciepło ale trudniej o zachowanie szczelności. Powłoka sylikonowa lepiej uszczelnia ale za to skraca żywotność przez zatrzymywanie ciepła.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wszystko ładnie pozabezpieczam izolacją a później silikonem akwarystycznym więc nie powinno być problemów.

A czym są pokryte to nie wiem (chyba silikonem) bo nie miałem styczności na żywo z taśmami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli kupisz to po prostu zdaj relacje jak z jakością i szczelnością:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

One nie są szczelne trzeba je w rurkę włożyć za duża wilgotność pod pokrywą .

Share this post


Link to post
Share on other sites

To pewno zapakuję taśmę w wężyk gumowy bezbarwny (jak tylko uda się taka długość wepchać) i puszczę zygzakiem po całej pokrywie, między świetlówkami i zobaczę co z tego wyjdzie.

Na razie plany, jak tylko uda mi sie zamówić i cokolwiek zrobić to dam znać.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadzam się z przedmówcą. Kupiłem na spróbowanie w elektrycznym pasek i po jednym dniu przykleiłem to do podświetlenia szafki wewnątrz. Do tego się nadaje :) Nawet nie były to 5050 i już juwelowska fioletowa 18w t8 daje więcej światła :)

 

Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam. Jestem na tym forum nowy. W akwarystyce delikatnie od 2 lat. W elektronice od zawsze.

 

Posiadam zbiornik 140l, zwyczajny. Jako że chciałbym ten zbiornik zrobić od nowa (dostałem ultimatum podczas remontu salonu) i muszę przy tej okazji zrobić nową szafkę postanowiłem też zająć się tandetną pokrywą. Na tę okoliczność zakupiłem drugi zbiornik 112l celem tymczasowej przeprowadzki mieszkańców :shock:

 

Wczoraj wieczorem i w nocy przeczytałem kilka sprzecznych teorii o LEDach do akwarystyki. Wiem już że krowy stracą mleko i że rybką nic nie będzie a rośliny dalej będą żyć.

 

Nie mam obsesji na punkcie oszczędzania energii ale lubię rozwiązania ekonomiczne długoterminowo, świetlówki wymieniałem już kilka razy na przełomie dwóch lat, tanie to nie jest. Można kupić lokalnie drogo albo wysyłkowo taniej, z wysyłką będzie też drogo. Nie zamierzam też kupować na zapas. Świetlówka w moim rozmiarze (T8, 30W, 91cm) kosztuje od 40 do 80zł. Obecnie mam jedną Sun-Glo, jedną Power-Glo.

 

No i dalej, jako że to moja branża postanowiłem precyzyjnie zmierzyć pobór energii dla świetlówek i przy okazji filtrów. Pomiary nieco szokujące.

 

Akwarium 112l:

- 2xT8, 18W Diversa DL. Teoretyczny pobór 36W. Zmierzony 54W, współczynnik mocy 0.58

- Filtr zanurzony zmierzony pobór 7W

 

Akwarium 140L

- 2xT8, 30W, 1x Sun-Glo, 1x Power-Glo. Teoretycznie 60W. Zmierzone 86W, współczynnik mocy 0.48

- Filtr kubełkowy, zmierzony pobór 13W.

 

Napięcie podczas wszystkich pomiarów 238V, pomiar analizatorem sieci za około 2.000zł który używam też zawodowo, oczywiście TrueRMS. Wszelkie pomiary dokonane po kilkugodzinnej ustabilizowanej pracy - nie bezpośrednio po załączeniu czy coś.

 

Teraz o efektywności tego oświetlenia. Kąt świecenia 360 stopni, brak odbłyśników.

Sun-Glo w/g opakowania 2200 lumen/30W - 73lm/W

Power-Glo w/g opakowania 1330lumen/30W - 44lm/W

 

Realna efektywność 3530lm/86W - 41lm/W

Oświetlenie zbiornika 3530lm/140l - 25lm/l

 

 

Tyle o świetlówkach. Teraz o próbie wyboru oświetlenia LED.

 

Na początku całkowicie wykluczyłem taśmy LED jako że mają one dużą ilość rezystorów to też dużo energii tracą na samo ciepło.

Dla przykładu taśma 60LED/m, LEY 5050, moc 72W, biały zimy 3000lm, ciepły 2200lm.

Karta katalogowa: http://led-labs.pl/pdf/karta_tasma_300LED_5050_IP65.pdf

Efektywność: 3000lm/72W - 41lm/W, od tego należy uwzględnić straty na zasilaczu 230V/12V wychodzi mi po przeliczeniu 38lm/W

 

 

Gotowce:

COMLED:

3W*16LED, 60cm, 50W, 1500-1700lm. Kąt świecenia 40-120 stopni, nie wynika z karty czy to jest uzależnione od zamówienia czy jak. Ceny nie znam.

Karta katalogowa: http://comled.pl/Oferta/Lampy-led-akwar ... e-50W-60cm

Żywotność: > 40.000h

Efektywność: 1600lm/50W - 32lm/W

Ciekawe czemu tak kiepsko?

 

Diversa listwa LED

Różne moce i długości, nie dotarłem do danych o zastosowanych LEDach i światłości.

http://www.diversa.info.pl/prod_432_osw ... 10_1w.html

 

Lekkie motanie własne:

Tzw. Świetlówka LED

Nie znalazłem pasującej długości do mojej pokrywy więc zakładam cztery świetlówki po 60cm.

T8, 8W, 60cm, 120LED 3528, 900lm, zasilanie 230V

Karta katalogowa: http://led-labs.pl/pdf/swietlowka.pdf

Zalety - niektórzy będą mogli wykorzystać bez większych zmian, jedynie wypad statecznika.

Efektywność: 112,5lm/W bardzo wysoko, ciekawe czy faktyczny pobór jest 8W, po weekendzie zadzwonię do tej firmy.

Żywotność do 30.000h.

Cena około 100zł za szt.

Przy czterech sztukach koszt około 400zł plus gniazda.

Oszczędność energii 54W! - 63%

 

 

Inna świetlówka z baltrade firmy LIGHTECH:

980lm/10,8W

Efektywność: 91lm/W zakładam że może to być realne

Cena około 65zł

Koszt przy czterech sztukach 260zł plus gniazda.

Oszczędność energii 43W! - 50%

 

 

Naświetlacz:

Moc 30W, strumień 2700lm, IP65

Efektywność: 80-90 lm/W z karty katalogowej

n.p. http://allegro.pl/naswietlacz-halogen-3 ... 90737.html z firmy embers

Koszt, 134zł, oszczędność 56W! - 65% aczkolwiek brakuje trochę światła do punktu wyjściowego. Może do tego dwa mniejsze oświetlacze po bokach?

 

 

Mocne motanie własne:

Zamienniki żarówek z gniazdem MR16 na 12V (nie mam odwagi stosować w pokrywie GU10 z wejściem na 230V)

n.p.

LED SPOTLOGHT 3x1W, 3W, 270lm, LED 5050

Kąt: 35°

Katalog: http://leedled.pl/gu107.html

Efektywność: 90lm/W

Takich by trzeba około 15 u mnie. Zaletą jest mniejszy kąt świecenia. Do tego kilka wat straty na zasilaczu.

 

Pytanie czy barwa ciepła jest dopuszczalna? Czy raczej powinna być zimna i uzupełniona kilkoma LEDami czerwonymi i niebieskimi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dwa dni temu rozpocząłem test oświetlenia lampami LED -Oświetlacz LED 80W BERGMEN seria A - obecnie 2x80 W 6500K jutro pewnie dołożę trzecią i wyłączam dwie pozostałe lampy HQI które obecnie świecą . Lampy te są wysokiej jakości (nie chińczyki) mają brdzo wysoki współczynnik PAR który jak się okazuje ma o wiele większe znaczenie niż przelicznik Lu/W - ilość lumenów z 1wata jest parametrem dla oka ludzkiego im współczynnik jest większy tym ilość światła widzialnego naszym okiem jest większa.Rośliny jednak "widzą" światło inaczej . Zacytuje tu fragment artykułu znalezionego na holenderskie.pl

"strumień świetlny nie ma nic wspólnego z liczbą fotonów docierających do rośliny i parametr ten jest bezużyteczny w kontekście wzrostu roślin. Lumen jest z definicji parametrem mierzącym ludzkie postrzeganie światła, a nie bezpośrednią energię światła. Z tego powodu, rośliny nie prowadzą większej fotosyntezy w odpowiedzi na więcej lumenów czy watów, natomiast reagują na poziom energii kwantowej określonej na podstawie współczynnika przepływu fotonów przez jednostkę powierzchni, znanej również pod nazwą strumienia gęstości fotonów. Parametr ten powinien być mierzony w połączeniu z pomiarem widma radiacji fotosyntetycznie czynnej zwanej PAR (Photosynthetically Active Radiation), który bezpośrednio mierzy strumień fotonów w jednostce mol kwantów na metr kwadratowy na sekundę, i oczywiście jest ważne tylko w zakresie widma o długości fali 400-700 nanometrów.

Aby rozpatrywać przydatność źródła światła w kontekście przydatności dla roslin należy mierzyć parametr PAR. Przyrządy pomiarowe do okreslenia tego parametru są używane od niedawna za oceanem. Parametr określający wydajność źródła światła np lumen/wat określa tylko i wyłącznie wydajność przetwarzania energii na widmo widzialne dla człowieka. Np diody, które w porównaniu do świetlówek czy lamp HQI mają stosunkowo niski parametr lumen/wat (dlatego ich światło wydaje się być blade) mają większy parametr PAR. Dzieje się tak, bo diody emitują dużą ilość światła w widmie niebieskim, na które oko ludzkie jest mało wrażliwe, z tego powodu przy tym samym wkładzie energii rośliny "widzą" diodę jako jaśniejsze źródło światła niż świetlówka czy HQI, podczas gdy oko ludzkie postrzega te relacje odwrotnie. "

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czyli w/g tego LEDy są jeszcze korzystniejsze. PAR jest korzystniejszy, czyli dwa oświetlacze po 10W i sprawa załatwiona? 6000K?

 

Wiekszość oświetlaczy LED bazuje na techonlogii firmy Epistar COB.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po dwóch dobach nie umiem się wypowiedzieć - oświetlenie jest w fazie testowania - to co zacytowałem to teoria - jak będzie w praktyce to się okaże. Swoje lampy odkupiłem jako używane nie cały miesiąc od mojego kolegi który kupił je do wykonania testów w swoim zbiorniku - ponieważ zbiornik będzie zlikwidowany to udało mi się kupić te lampy ze sporym rabatem ;) . U niego rośliny wystrzeliły natychmiast - tyle że kolega ma niewielkie doświadczenie jeśli chodzi o nawożenie i akwarium mu zagloniło - pojąłem próbę - jak się skończy zobaczymy - będę miał porównanie do HQI i do T5 . Na razie jestem zachwycony ilością i jakością światła widzianego przeze mnie :) Jest bajkowo - rośliny już ruszyły i widać pierwsze nowe liście - są idealne - ale nie zapeszajmy ;) Na pewno podzielę się spostrzeżeniami co do efektów. Teraz co drugi dzień robię zdjęcia swojego zbiornika żeby potem można było zobaczyć efekty porównując je ze sobą.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A podaj porównanie - jaką moc T5 oraz HQI zastąpiłeś.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja miałem 3x80W T5 : sylvania aquastar 10000K , grolux 8500K , i dzienna 6500K , boki akwarium doświetlone 2x24T5 Juwel 6700K - efekty w sumie były dobre , wybarwienie i wzrost roślin zadowalający.

Po restarcie zamontowałem 4x75W HQI na żarnikach 6000K - prawdopodobnie 6000K bo na opakowaniu nic nie było podane , wyrób z chin ponoć lepszej jakosci (70 zł szt) po numerze EON doszedlem do informacji że faktycznie mają 6000K...ale to moze byc różnie - no nic :) efekty w zbiorniku marne - rośliny słabiej rosły niż przy T5 -efekt wizualny ogólny dobry ale...nie tego szukałem ;)

Obecnie 3 x 80W LED 6500K - w trakcie testowania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×