Skocz do zawartości

Mój pierwszy sump


lamik
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Nie jestem może całkiem początkującym, ale nie znalazłem lepszego działu na swoje pytania. Planuję postawić swój pierwszy sump i w związku z tym chciałbym się poradzić bardziej doświadczonych w tym temacie.

 

Mam kilkuletnie akwarium 200 l (100x40x50), które chcę przerobić na filtrację sumpem. Czytam już od dwóch tygodni co i jak a od wczoraj robię pierwsze przymiarki i projekty w SketchUp'ie. Do aktualnego akwarium dokleję komin i wywiercę dziury na odpływ, rewizję i powrót. Jeszcze nie zajmowałem się wymiarami komina i rur. Wstępnie średnicę wszystkich rur przyjąłem jako 25mm. Na każdej planuję dać zawór a na odpływie regulować wysokość wody w kominie, aby zminimalizować hałas.

 

Pierwsze moje pytanie jest o stelaż. Założyłem, że wyspawam go z profili zamkniętych 20x20x2mm oraz będzie miał wymiar dna akwarium. Obuduję go MDF'ami grubości 10 mm pomalowanymi od wewnątrz farbą okrętową. Na zewnątrz najprawdopodobniej pójdzie okleina. Myślę, że to wytrzyma wilgoć. Szczegóły widoczne na rysunku poniżej.

post-6106-0-66292400-1465850893_thumb.jpg

Na podłogę szafki wrzucę MDF 18mm. Czy to co zaprojektowałem nie jest zbytnią przesadą? Chodzi mi o ilość wzmocnień w stelażu.

post-6106-0-98128600-1465850881_thumb.jpg

Teraz przejdę do samego sumpa. Objętość brutto około 56 litrów. Pierwsza komora na gąbki i watę. Kolejne 3 na filtrację biologiczną. Czwarta techniczna lub kolejne bio. Ostatnia to oczywiście komora pompy. Odparować będzie mogło ~10 litrów i tu się boję, że to może być za mało pomiędzy podmianami wody. Czy dać wyższe wszystkie ścianki, aby zwiększyć objętość parowania a zmniejszając ilość awaryjnej pojemności w razie cofnięcia się wody przy zaniku prądu? Aktualnie sump będzie mógł przyjąć dodatkowo około 16 litrów.

post-6106-0-80610700-1465850899_thumb.jpg

post-6106-0-30941700-1465850904_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach