Skocz do zawartości

Fotografowanie akwarium oraz obróbka zdjeć .


ahaed
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • Administrator

W poniższym poście chciałbym przedstawić podstawowe zasady fotografowania akwarium oraz podstawowa obróbkę zdjęcia .
Zaczniemy od przygotowania akwarium , następnie pomieszczenia , zdjęcie , obróbka oraz umieszczenie fotografii na forum .
Wiedząc , że większość osób fotografuje kompaktami i nie każdy interesuje się fotografią . Postaram się to opisać zrozumiałym dla wszystkich językiem . Z tegoż też względu pozostajemy przy formacie zdjęcia JPEG . Pomijam zupełnie obróbkę zdjęć typu : RAW , sRAW , TIFF , DNG itp . Tak samo pomijam kwestię doboru odpowiedniego obiektywu , dodatkowych lamp , obróbki photoshop'em itd.
Więc zaczynamy ;)


Na początek kilka słów ze słowniczka o fotografii :

ISO- to parametr określający, w jakim stopniu element światłoczuły jest wrażliwy na światło. Inaczej mówiąc określa ilość światła potrzebną do prawidłowego naświetlenia filmu/matrycy.Im mniejsza wartość ISO tym element światłoczuły jest mniej wrażliwy na światło i potrzeba więcej światła do prawidłowego naświetlenia zdjęcia.Jednak podnoszenie czułości pociąga za sobą pewne konsekwencje, mianowicie wyższe wartości ISO powodują tak zwane szumy, czyli zakłócenia objawiające się widocznymi pikselami sprawiającymi, że zdjęcie jest bardziej ziarniste.

Przysłona,zwana także przesłoną -jest to mechaniczna część aparatu, a właściwie obiektywu, składająca się z nachodzących na siebie, wyprofilowanych blaszek. Celem tego mechanizmu jest regulacja ilości światła przechodzącej przez obiektyw i padającej na element światłoczuły (matrycę - aparaty cyfrowe / film - analogowe). Jest to jeden z elementów decydujących o naświetleniu zdjęcia. Zwykle przysłona oznaczana jest jako f (wartość) – na przykład f2,8 lub jako sama wartość. Im owa wartość jest wyższa, tym przysłona przepuszcza mniej światła do obiektywu.Przysłona poza regulacją stopnia naświetlenia zdjęcia wpływa także na tak zwane "GO" - Głębia ostrości. Jest to obszar na zdjęciu, w którym wszystkie elementy są ostre. Im większą ustawimy przysłonę tym większą uzyskamy głębię ostrości, ale również zatrzymamy więcej światła, więc musimy to zrekompensować dłuższym czasem naświetlania lub większą czułością ISO.

Czas naświetlania - Czas naświetlania jest to czas otwarcia migawki, w którym naświetlany jest element światłoczuły w aparacie.Czas naświetlania obok przysłony jest jednym z najistotniejszych parametrów robionego zdjęcia. W warunkach słabego oświetlenia konieczne są dłuższe czasy naświetlania, a przy mocnym świetle krótsze. Jeżeli wybierzemy długi czas naświetlania np. kilka sekund, każdy ruch w kadrze zostanie odwzorowany na zdjęciu. Dlatego też robiąc zdjęcia nocne, zwykle konieczne jest zamontowanie aparatu na statywie, a często nawet trzeba korzystać z wyzwalacza, gdyż przyciśnięcie spustu może poruszyć aparat.

To są 3 najważniejsze rzeczy jakie trzeba wiedzieć o aparacie .

edit:
Programik symulujący ustawienia migawki, przysłony, iso . Pomoże to szybciej zrozumieć działanie tych wszystkich "mechanizmów" jakie mamy w aparatach.

{C}http://dryreading.com/camera/index.html{C}
.

Skoro już coś wiecie na ten temat to idziemy fotografować ;)

Przygotowanie akwarium :

- dzień przed fotografowaniem robimy małą podmiankę wody , odmulamy dno oraz dokładnie czyścimy wszystkie szyby , z zewnątrz także , to bardzo ważne !! Mamy chwile czasu przy okazji aby coś przesadzić , dosadzić , zmienić w wystroju . W dzień fotografowania staramy się już nic nie ruszać w zbiorniku !! Niech woda się przez noc przefiltruje , wszystko się ułoży , rybki się uspokoją i wrócą do swojego normalnego zachowania . Nie karmimy ryb na 2-3 godziny przed fotografowaniem !!

- pomieszczenie . Zdjęcia staramy się robić po zapadnięciu zmroku . Jeżeli nie mamy takiej możliwości to musimy maksymalnie zaciemnić pokój (rolety, żaluzje...) . Pamiętajmy o wyłączeniu telewizora, monitora oraz innych obiektów dających światło , które może nam się odbić w przedniej szybie akwarium.
- aparat ustawiamy na statywie . Z braku statywu kładziemy go na czymś stabilnym typu : stół , książki itp.
- ustawienia aparatu :
-Każdy model czymś się różni , więc ciężko podać "gotowca".
-Staramy się używać trybów manualnych np : M-manual , AV - priorytet przysłony , T-priorytet czasu . W każdym aparacie te ustawienia mogą mieć inne oznaczenia . Ja osobiście używam trybu " M " więc dalej będę opisywał na jego przykładzie.
-Więc aparat ustawiamy w tryb " M " , wyłączamy lampę błyskową !! ISO ustawiamy jak najniższe , czyli w kompaktach będzie to granica 80-200 max . Powyżej zdjęcia będą już "zaszumione" . Przysłonę ustawiamy w granicach f- 5.6-9 . Czas około 1/10 , 1/30 . To nie są sztywne ustawienia , każdy musi sam dokładnie sprawdzić u siebie jak to będzie wyglądać .
-Kadrujemy tak aby całe akwarium było widoczne ( bez obciętych rogów itp )
-Włączamy samowyzwalacz
-I mamy pierwsze zdjęcie . Na ekranie kontrolujemy czy nie za jasne(za ciemne) , poruszone czy też nie i wprowadzamy korekty w ustawienia .
-Robimy dla pewności kilka ujęć więcej , gdyby któreś jednak było poruszone lub nieostre .
-Mamy już zdjęcia więc zrzucamy je na komputer.

Mamy zdjęcia już na komputerze , pora je troszkę obrobić . Skoro robimy amatorsko zdjęcia użyjemy także takich programów do obróbki,np:gimp, XnView, IrfanView. Ja użyłem darmowego XnView , można go legalnie ściągnąć tutaj : {C}http://www.xnview.com/en/downloadwin32.html{C} ( wersja "Multi-language" ) . Osobiście obrabiam zdjęcia w innym programie lecz zdecydowałem się na ten program , gdyż nie każdy posiada płatne programy do obróbki zdjęć oraz grafiki .

Więc włączamy XnView i otwieramy interesujące nas zdjęcie . Ja będę to robił na przykładzie zdjęcia mojego akwarium :


sa1tko.jpg


Na początek przycinamy zdjęcie : Klikamy lewym przyciskiem myszy w rogu zdjęcia i przeciągamy myszką w celu zaznaczenia obszaru jaki ma pozostać po przycięci.Następnie klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy komendę "Przytnij".


sa2ndc.jpg


Następnie zmniejszamy rozmiar . Na fora internetowe używamy najczęściej rozmiaru 800x600 , gdzie 800 to wymiar dłuższego boku : obraz>zmień rozmiar
.... drugi wymiar jest dodawany automatycznie .


sa3rts.jpg


Pora wyostrzyć troszkę nasze zdjęcie : filtr>efekty>wyostrzenie (polecam około 36-44 max ;) )
Proszę , nie przedobrzyć z wyostrzaniem , bardzo brzydko to później wygląda.


sa4n.jpg


Poprawmy troszkę niedociągnięcia obrazu : filtr>efekty>uwydatnianie szczegółów, krawędzi
Nasycenie koloru : klikamy w ikonę zaznaczoną strzałką i odejmujemy troszkę zielonego koloru(aparaty najczęściej za dużo go dodają)


sa6z.jpg


Ramka : obraz>obszar roboczy (procentowo zwiększamy o 1-2 % i zaznaczamy kolor np:biały)


sa7s.jpg


Następnie robimy to samo dając np: o 20% więcej i kolor np: czarny :


sa8e.jpg


sa9z.jpg


Jak ktoś chce to dorzucamy jeszcze podpis : obraz>dodaj tekst


sa10.jpg


Pamiętajmy,że dodanie ramki zwiększa rozmiar zdjęcia !!! Powinniśmy wtedy ponownie go pomniejszyć do wymiaru 800x600 !!! Po każdym pomniejszeniu trzeba go bardzo delikatnie wyostrzyć !

Dla przypomnienia zdjęcie przed oraz po całej operacji :


sa11q.jpg


sa12.jpg


Zdjęcie wziąłem pierwsze lepsze jakie miałem pod ręką . Kilka kompresji zrobiło ślad na jakości zdjęć , dodatkowo screeny zjadły ich jakość ale sądzę że różnica jest zauważalna . Mam nadzieję , że choć troszkę przybliżyłem wam sprawę fotografowania akwarium . Nie taki diabeł straszny jak go malują ;) .




ps. jeżeli gdzieś się pomyliłem lub nie dopisałem czegoś , to proszę dać mi znać ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Od siebie dodam, że u mnie na Viście niestety Gimp się wieszał za każdym razem. A szkoda, bo dobry program. Jeśli chodzi o samo zmniejszenie rozdzielczości i to wielu fotek na raz, polecam program dołączony do pakietu Office, czyli Picture Manager. Z darmowych programów do obróbki zdjęć, polecę SumoPaint. To program nie wymagający instalacji na komputerze. Odpala się go na stronce internetowej. http://www.sumopaint.com/web/#/home/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
  • Administrator

W związku z wieloma pytaniami na PW o ustawienia aparatu itp, dołączam tutaj oraz w pierwszym poście, programik symulujący ustawienia migawki, przysłony, iso . Pomoże to szybciej zrozumieć działanie tych wszystkich "mechanizmów" jakie mamy w aparatach.

 

http://dryreading.com/camera/index.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

IMHO jakiś dziwny ten symulator.... może pomoże zrozumieć jak to działa pod warunkiem że będziemy patrzeć do skali przesłony F/11 (przynajmniej jak domyślnie jest otwarty w trybie Medium). Po F/16 to trochę "pojechali" - nie zmieniając ogniskowej obiektywu, punktu ostrzenia AF (w tym wypadku centralnego) nie uzyskamy takiego efektu jak tam pokazują.

 

Jeśli ktoś chce zrozumieć o co w tym biega to niech od razu ten symulator ustawi w tryb [High] no i w necie poczyta sobie o głębi http://pl.wikipedia.org/wiki/G%C5%82%C4 ... ro%C5%9Bci

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

co do fotek bo tylko one mi na razie zostały to od siebie dodam:

 

1statyw jako podstawa focenia akwa

2 wyzwalacz czasowy (nie naciskamy spustu migawki bo możemy poruszyć)

3wysokie iso,,ale nie przesadzać u mnie 500,640 w nowych puszkach 1600 i nie widać ziarna

wszystko to dotyczy oczywiście akwa -rybki to inna bajka i tu nie ma kompromisów czyli bdb obiektyw

można korzystać z ręcznego ustawiani ostrości gdzie przy rybkach jest to nawet wskazane,,ale męczące,,sam mam starego zenita na m42

 

poza tym CIERPLIWOŚĆ.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie później...

Więc tak: Z mojego doświadczenia a robię zdjęcia już parę lat to proponuje ustawiać przysłonę na 3.5 lub coś w tym rejonie,wiadomo czym lepsze światło obiektywu tym lepiej. Obiektyw taki żeby z spokojnie robić z oddali czyli min 70-200,statyw tak,jak najbardziej. Ustawienia balansu bieli jak najbardziej ważne na zacienione miejsca proponuje ustawić . Ustawienia automatyczne są bez sensu, nie polecam, przekłamują kolorystykę.

Co programów to polecam fast stone i photo philter, oba darmowe programy z dużą ilością suwaczków i sporymi możliwościami, dostępne na luzie w internecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

A jakie macie (dobre i złe) doświadczenia z dodatkowym oświetleniem do zdjęć? Trudno mi zrobić zdjęcia ruchliwych rybek przy oświetleniu własnym akwarium. Próbowaliście może z jakimiś dodatkowymi lampami? Jeśli tak, to gdzie ustawianymi? Myślałem o silnym świetle z boku. Dziś zrobiłem kilka pierwszych zdjęć swojego akwarium (mam je od paru dni). Są tu: https://picasaweb.google.com/tkobosz/Akwarium# Robiłem z lampą błyskową, ale oczywiście nie skierowaną wprost, tylko w bok, na postawiony w pobliżu akwarium duże białe pudełko, które miało zadziałać jak reflektor. Część światła (chyba nie mała) poszła jednak prosto z przodu. Jak w ogóle rybki znoszą błyski flesza? Nie zaszkodzi im?

 

Pozdrawiam,

 

latet

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...
  • 2 miesiące temu...

Ja osobiście zapaleńcem fotografii nie jestem. Miałem wiele kompaktowych aparatów nigdy jakiegoś specjalnego alfa albo innego.

 

Miałem za to Nokie N95 która robiła kosmos foty i teraz zostałem wierny Noki po mimo systemu i całej otoczki z Androidami itp.

 

Obecnie nie lubię chodzić z kilkoma urządzeniami na raz. (wiem jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego)

 

Ale Obecnie mam N8 (podpaliłem się tak na nią ,że w Polsce nie wiadomo było co to za cudo, a już ją sprowadzałem z Holandii z Rotterdamu)

 

Carl Zeiss Tessar 2,8/28 12MP AF

 

Filmy HD fotki żyleta.

 

Wiadomo nie umywa się to z jakimiś Profesjonalnymi aparatami ale jak na telefon jest to NASA Galaxy Iphony mogą wylizać. :D

 

Reszty nie mówię ... sam bym zwolnił tych od symbiana i zatrudnił od Androida albo tak jak teraz mają Winde stawiać na Noki Ciekawe czy im wyjdzie.

 

Fotki Robione na odwal, Nawet nic nie ustawiałem, może jak bym się pobawił ustawieniami i wgrał poprawkę na aparat by było lepiej. Program do Panoramy działa rewelacyjnie.

 

http://forum.superakwarium.pl/viewtopic.php?f=24&t=37762

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Do dobrych i darmowych programów które polepszają fotki polecam także Picassa

 

łatwy w obsłudze i wiele opcji posiada :)

Picasa (nie Picassa) to podstawa. Zwłaszcza to "zarządzania" dużymi kolekcjami zdjęć i filmów. Ale jej możliwości, choć niemałe, są ściśle ograniczone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 miesięcy temu...
  • 1 miesiąc temu...

Witam jaki najlepszy jest obiektyw do fotek w akwarium ??

Posiadam :

Canona kita 18-50 3,5-5,6

Canona 50 1.8 II

Canona 55-250IS 4-5,6

Canona 17-55 USM 2.8

a chciałbym robi osobno rybką oraz chcę zrobic fotogalerie co tygodniową z narodzin ślimaka helenki której jajka już widzę tylko że to trzeba coś makro z pseudo makro to mam pierścień odwrotnego mocowania do canona 50 1.8 plus albo kita albo 55-250 . Na foto akwa jako tako się za bardzo nie znam bo nie próbowałem robic .

Aaaaa wszystko podpięte pod puszkę Canona 450D

Pozdrawiam Marcin

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Administrator

...

a chciałbym robi osobno rybką oraz chcę zrobic fotogalerie co tygodniową z narodzin ślimaka helenki której jajka już widzę tylko że to trzeba coś makro ...

 

Tamron 90mm.

 

Posiadam :

Canona kita 18-50 3,5-5,6

Canona 50 1.8 II

Canona 55-250IS 4-5,6

Canona 17-55 USM 2.8

 

 

Sprzedaj 18-50mm i 50mm. Skoro masz 17-55mm to po co Ci te dwa?

Za tą kasę kup pierścienie pośrednie do makro z potwierdzeniem AF.

 

Ja akwarium fotografuje najczęściej 17-55mm.

 

Chociaż ja osobiście sprzedałbym wszystko oprócz 17-55. Dołożył kilka pln i kupił np: sigmę 150mm 2.8 macro . Zastąpi Ci spokojnie 55-250. Zamiast IS otrzymasz dobre światło. A i do makro jak znalazł, nie tylko tego w akwarium.

Ale to tylko moje zdanie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Sigma 105mm macro, masz motorek w korpusie więc spoko szkło.

 

Przy fotografowaniu akwariów najważniejszy jest filtr polaryzacyjny, czytałem temat ale nie znalazłem nigdzie nic o tym, likwiduje on odbicia światła, wszelkie refleksy są likwidowane po odpowiednim ustawieniu filtra, co do wartości F, hmmm tu proponował bym nie za małą nie za dużą przysłonę, w prostych słowach: jeśli ustawimy przysłonę 1.8 w aparacie to mamy małą głębie ostrości, ale to nie jedyna wada, ciężko będzie też uzyskać ostre zdjęcie poruszającej się ryby przy takim GO, znowu im mniejszy otwór, czyli maksymalnie f22, no ale to przesada, więc weźmy f11 też nie będzie dobrego rezultatu, ponieważ głębia ostrości będzie duża, co za tym idzie na zdjęciu będzie widać za dużo, dużo za dużo, wszelkie rysy z obu stron szyby, moim zdaniem powinno się używać przesłony o 2 stopnie większej niż minimalna, jeśli aparat ma f2.8 to warto ustawić 4.8 ewentualnie 6.2, będzie w miarę duże GO, tyle że da się ukryć większość wad na szybie lub w tle...

 

Co do balansu bieli to bardzo prosta sprawa jest przy świetle jakim dysponujemy w akwariach, są małpki gdzie można również ustawić balans bieli za pomocą wartości, skoro świetlówki mają np. 5600 k to taką ustawiamy w aparacie, nie widzę problemu, bzdurą jest też że nie powinno się używać automatycznego trybu, jak ktoś ma lustro, zwłaszcza z górnej półki (nie mam na myśli d3 czy d700), nawet amatorskie lustra dadzą radę sobie na auto balansie bieli.

 

Pozostaje nam jeszcze czas, jeśli fotografujemy żwawe ryby, to czas powinien być dość krótki, 1/160 lub wyżej jak warunki na to pozwalają, im mniejszy czas tym większe prawdopodobieństwo poruszonego zdjęcia, co widać często na forum, 1/60 czy 1/80 w akwarystyce lepiej zostawić ludziom którzy są w tym obyci...

 

Obróbkę dobrze zademonstrował kolega który założył temat, nie każdy ma dostęp do PS-a i nie każdy musi nim się posługiwać, ale jest sporo programów zautomatyzowanych lub mniej wymagających na stronach

 

PS. żadne testy, żadne kursy, praktyka czyni mistrzem, jak ktoś ma manuala to niech siedzi i próbuje przecież to nic nie kosztuje :)

 

Jeszcze jedno 50mm 1.8 f pewnie koledze potrzebne do portretów, widzi odpowiednio tyle co oko ludzkie i taki chwyt w sklepach stosują, bo odpowiednio tyle widzi przy pełnej klatce ;), sprzedać można, ja osobiście wolę stało ogniskowe, choć często też używam 24-70 lub 70-200 ale to z czystego lenistwa i obawy przed ominięciem czegoś

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...