Skocz do zawartości

[45l] W stylu nature


flop
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Hej. Chciałbym wam przedstawić moje małe szkiełko. Akwarium założyłem w lutym, wczoraj przeszło zmianę aranżacji i mały restart, w końcu w kroku tego co od zawsze mi się marzyło, czyli stylu nature. Akwarium ma nowe podłoże, w 80% użyłem wody ze starej aranżacji i dojrzałego filtra. Na wstępie chciałbym się spytać, czy od początku zacząć nawożenie solami, czy poczekać kilka dni?


Akwarium: standardowe 45L 50x30x30, niestety profilowane
Podłoże: Tetra Complete Substrate, czarny żwirek 1-3mm, piach do terrariów
Filtracja: Aquael versamax FZN-2 wypełniony ceramiką aquario neo media soft
Oświetlenie: 14W T8 10000K + 8W T5 6500K, na ten moment 6h dziennie, docelowo 10h
CO2: podawane z butli, włączane 1h przed zapaleniem światła, wyłączane 1h przed zgaszeniem
Nawożenie: Sole w stosunku NPK 10:1:10
Flora: Microsorum pteropus trident, hygrophilla pinnatifida, cryptocoryne wendetii brown, hydrocotyle tripartita sp. japan, anubias barter var. nana, bucephalandra melawi
Fauna: 2 helenki i pozostałości rozdętek, docelowo kilka krewetek Amano, stadko Bystrzyków amandy.

 

 

Bez tytułu.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do nawożenia, wyczytałam równie wiele opinii o nawożeniu od razu co opinii o zaczekaniu aż do "wyjałowienia" podłoża, że wydaje mi się, iż cokolwiek postanowisz, będzie dobrą decyzją. 

 

Aranżacja ładna, ale mnie osobiście ten biały piach przeszkadza nieco optycznie. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim głównym źródłem inspiracji były prace Amano, oraz liczne prace aquascaperów, którzy mają na koncie nagrody. Używają oni amazonii w miejscach gdzie dno ma być całkowicie porośnięte, a w miejscach bez roślin jest właśnie jasny piasek. Co prawda nie gra on kolorystycznie z kamieniami, ale takie już miałem, więc stwierdziłem, że już tak zostwię. No i na żywo jest on bardziej żółty, ciężko jest zrobić zdjęcie akwarium telefonem, żeby nie wyszło prześwietlone :P Jak już podrosną rośliny zacznę cykać lustrzanką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem, nie jest potrzebne. Jednak poprzednia aranżacja była właśnie z takim światłem, bez nawożenia i jednak czegoś brakowało, rośliny miały słaby przyrost i były w kiepskiej kondycji. Zależy mi na tym, żeby akwarium było porośnięte ładnymi roślinami i przede wszystkim, żeby wszystko szybko rosło, więc zdecydowałem się na co2 i nawożenie.

Edytowane przez flop
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tydzień po starcie, powoli wszystko rusza, krypcia na samym przodzie chyba zapuściła korzenie do substratu, bo z dnia na dzień wydaje się coraz większa. Hydrocotyle powolutku rośnie, mikrozorium to samo. Z poprzedniej aranżacji przetrwało kilka rozdętek, którym nowy wystrój się chyba spodobał - odessałem już 3 "porcje" jajeczek. Regularnie staram się wyławiać te cholery, bo helenki się lenią i sam muszę regulować ilość ślimaków...

Nawożę NPK w stosunku 10ppm;1ppm;10ppm tygodniowo, świecę 8h, docelowo 10. Jedynie czym się na razie przejmuję to hygrophillą, która nie rośnie zbyt chętnie, w dodatku mam wrażenie, że bok w którym ją posadziłem jest najbardziej niedoświetlony w całym zbiorniku. Poczekam z miesiąc, najwyżej wsadzę tam jakąś rotalę. Oprócz hygrophilli mam problem z bucką, te które są w lewej części zbiornika wyglądają normalnie, natomiast te z prawej zrobiły się brązowe, nie wiem czy to nalot glonów, czy po prostu zdycha. Jest bezpośrednio pod strumieniem z kaskady, może to jej przeszkadza?

 

72220451_2439419009714560_2773709357433487360_n.thumb.jpg.5541e158568a6fcbad9851a66759e479.jpg

 

 

Najcieplejsze miejsce w domu ;)

72049299_2491821287706395_518124788502233088_n.thumb.jpg.6cc8e677423f5aec76a9dbd705c2e9a4.jpg

Edytowane przez flop
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być,  że Twoje świetlówki nie są dokładnie na środku - ostatnio zauważyłam, że u mnie również jeden bok jest prześwietlony niemal, a drugi ciemny (i w tym ciemniejszym posadziłam najbardziej światłolubne roślinki!!!).  Hygrophila wydaje się jednak rosnąc u Ciebie prosto pod świetlówkami, a bucefalangrie mogą mieć za dużo światła z tamtej strony? One ponoć cieniolubne są. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co rośnie pod świetlówkami na środku to mikrozorium. Hygrophilla jest po lewej obok kamienia, na zdjęciu wygląda na doświetloną, w rzeczywistości w tym rogu jest najciemniej - możliwe, że kamień blokuje trochę światła. Świetlówki są mniej więcej na środku, jedna jest fabryczna z pokrywy, druga jest przyczepiona do tej pierwszej, jednak jest krótsza. Mogę ją w sumie przesunąć na lewą, żeby doświetlić tamten bok.

 

 

Co do bucki, wydaje mi się, że są to okrzemki, akwarium po prostu dojrzewa, na razie wstrzymam się z nawożeniem, podmianki co 2-3 dni trochę większe, no i do filtra muszę włożyć jakąś gąbkę lub watę, teraz mam samą „ceramikę”. Jedynie co się boję, to że wpuściłem 3 amano jako obsadę czyszczącą, a możliwe, że skoro są okrzemki to akwa jeszcze nie dojrzało i padną 😕

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poeksperymentuj - możliwe, że rośliny nie potrzebują tyle fosforu i azotu, ile im podajesz. A może faktycznie brakuje waty w filtrze? Ja chyba pół roku dobierałam odpowiednie dawkowanie nawozów i nadal nie jestem pewna, czy jest optymalnie. Z tym, że dopóki rośliny rosną, to może faktycznie okrzemki są oznaka niedojrzałości akwarium i przerwa w nawożeniu możesz sobie zaszkodzić. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołożyłem moczarkę, żeby wyciągała z wody nadmiary, rośliny które mam nie są szybkorosnące. Na razie pozostawię wszystko bez zmian, dalej będę lał sole, podmianki co 3 dni, zakupiłem już uzdatniacz. Jeszcze zastanawiam się nad małym rescapem, troszkę przesadziłem z hardscapem i rośliny nie mają gdzie rosnąć, przy okazji dołożę jakieś łodygowce i może trawnik, albo zrobie go z hydrocotyle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie robiłem tylko 2 podmianki, co tydzień, więc to nie to. Czytałem, że przy ataku okrzemków robić częstsze podmiany, ograniczyć światło. Teraz tak myślę i prawdopodobnie przyczyną może być światło, przy poprzednim starcie było go mniej, w dodatku stopniowo zwiększałem je o 30m tygodniowo, aż doszedłem z 6h do 8. Teraz pierwsze 3 dni świeciłem 6h po czym zwiększyłem do 8h. Docelowo chcę świecić 10h.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moja hygrophila zaczęła żółknąć, kupiłem ją w koszyku, może po prostu była hodowana emersyjnie i teraz się adaptuje do warunków podwodnych?


Pytanko odnośnie roślinek - mam 0,5w/l, co2 + sole. Chcę dołożyć rośliny, nie wiem tylko, czy mam wystarczające oświetlenie. Zastanawiam się nad: rotala rotundifolia colorata, althernathera reinickii mini, eleocharis acicularis. Co do eleocharisa, już wiem, że powinien dać radę, pod korzenie wcisnę mu coś, bo prawdopodobnie plaża zniknie i będzie trawnik - tyle, że nie będzie tam substratu, stąd pomysł czegoś ekstra pod korzenie, jakieś kapsułki lub zwykłe kulki GT.

Zastanawiam się nad jakimś nawozem mikro i czymś pod korzenie eleocharisa, polecacie coś?

 

Generalnie akwarium przeżywa mały kryzys, okrzemki w natarciu, w dodatku pojawiły się nitki na mikrozorium. Cały czas nawożę, ale sam nie wiem, może mam coś w wodzie (lub nie mam ;)) co blokuje pobieranie reszty związków? Mam bardzo twardą wodę, gh jest na poziomie 25-30 stopni z kranu, ale mieszam ją z RO w stosunku 2:1.

Edytowane przez flop
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego, co pamiętam, to nadmiar wapnia blokuje wchłanianie magnezu. Skoro ahr wyhodował trawnik przy 0,3 W/l, u Ciebie powinno dać radę. Może powinieneś zastanowić się nad podawaniem CO2 albo choćby węgla organicznego. Poza tym z autopsji wiem, że zwiększająca się masa roślinna wymaga zwiększenia ilości nawozów. Ja obecnie podaję dawkę potasu dwa x większą od zalecanej przez producenta i rośliny nie wykazują oznak nadmiaru, napisałabym, że nadal wykazują oznaki niedoboru tego pierwiastka :( 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaje CO2 z butli, przy tym świetle i nawożeniu prosiłbym się o glony. 

Generalnie akwarium ma 3 tyg a nie widzę jakichś szalonych przyrostów, mimo co2 i i nawożenia, hydrocotyle rośnie, ale powoli, a hygrophila stoi w miejscu, puściła kilka nowych listków i tyle. Jak zbić wapń?

47A9DE09-4472-419D-81F0-6EC196A05775.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamiast zbijać wapń podawaj sole magnezu ;) możliwe, że brakuje Tobie mikroelementów - żelaza i magnezu (podobno tego zawsze najbardziej brak w akwarium). Uwaga - nadmiar żelaza może wykończyć moczarkę - dowiedziałam się szukając przyczyn padnięcia mojej sztuki. Poza tym moczarka sama w sobie podobno pobiera wapń z wody (u mnie to się nie sprawdziło :) ). Im dłużej obserwuję moje roślinki, tym bardziej staję się zwolenniczką metody nielimitowania pierwiastków (przynajmniej jeśli chodzi o mikroelementy). Obecnie stosuję u siebie nawozy z serii Aqua Art i na chwilę obecną stosuję potas oraz żelazo dużo ponad zalecaną dawkę - i roślinki śmigają ładnie. Przy czym nie wiem, jak dawkujesz swoje sole - bo niektórzy podają nawozy w dawkach cotygodniowych. Ja zaś uważam, że lepiej to rozbić na dawki codzienne. 

 

P.s.: Im bliżej pokazujesz swoje roślinki, tym bardziej sobie zdaje sprawę, jak bardzo "zielona" jestem w tym temacie...bucefalangrię rozpoznaję (miałam sama niedawno, ale nie przeżyła :( ) - a to postrzępione tez już wiem, co to jest.  Ładnie wygląda - w sensie, że ładny kształt liści, bo ewidentnie ma braki mikro - żelazo lub magnez. Ale nie wiem, czy u mnie by przeżyła, bo mam za twardą wodę - no i aktualnie szukam czegoś niższego, na przód akwarium. 

 

Jest jeszcze opcja, że dajesz za mało potasu.

Cytat

Podstawowe symptomy wskazujące na niedobór potasu to:

  • spowolnienie lub zatrzymanie się wzrostu roślin
  • pojawianie się drobnych plamek (żółte, czarne, brązowe) a później dziur w liściach – dosłownie dziur na wylot
  • żółknięcie i brązowienie liści najczęściej od czubka aż po chlorozę międzyżyłkową
  • obumieranie stożków wzrostu i zmniejszenie się rozmiaru liści
  • kruchość pędów oraz słaby rozwój korzeniowy,
  • w przypadku dużego braku potasu liście będą odpadać a łodygi gnić

Dodatkowo, przy braku potasu, żelazo nie jest prawidłowo przyswajane przez rośliny. Dlatego brak potasu może powodować typowe dla braku Fe objawy. Młode liście mają białe lub żółte brzegi a środek pozostaje zielony (chloroza)

Objawy nadmiaru potasu w akwarium

Raczej mało prawdopodobne, występują rzadko w akwariach roślinnych. Nie ma również argumentów za szkodliwością potasu dla ryb i krewetek w akwarium. Można szukać problemów w tym, że nadmiar potasu może powodować niedobór magnezu lub wapnia. Według innych źródeł także manganu, azotu, cynku i żelaza. Jak widać, najlepiej starać się utrzymać poziom potasu na optymalnym lub nieco wyższym niż optymalny poziomie.

http://www.krewetkomaniak.pl/poradniki/nawozenie/makroelementy-potas-k-w-akwarium

 

 

Chociaż z drugiej strony obumieranie stożków wzrostu to raczej objaw nadmiaru potasu...

 

 

P.S.: Właśnie coś znalazłam, co potwierdzałoby moją tezę:

 

Cytat

Powolny wzrost tej rośliny wymaga kompletnego i zrównoważonego dopływu makro i mikro elementów, ważne jest podawanie żelaza i potasu. Rośnie powoli

https://akwa-mania.mud.pl/ryby-i-rosliny/atlas-roslin/roslinyh/hygrophila-pinnatifida/

Edytowane przez Dzierzka666
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem w tym, że nie mam testów ani na wapń ani magnez - więc nie wiem czy to jest przyczyną. Generalnie leję w 70% kranówę, czy możliwe jest, że ma ona w sobie za mało magnezu? Tutaj jest pdf jaka woda jest w mojej okolicy http://www.pwikgo.pl/dalej/jakosc/wyniki/2019/5/Reja.pdf .

 

Podaje sole w dawkach codziennych, tygodniowo jest to 10ppm potasu, 10ppm azotu i 1ppm fosforu. Zwiększyć potas do 15 lub 20ppm i zobaczyć co się stanie?

 

Teoretycznie mikro powinno być pobierane z substratu - problem jest taki, że nasypałem go nieproporcjonalnie, przez co na przodzie znajduje się on 1,5cm pod żwirem, a z tyłu już jest to około 5cm, i tam rośnie hygrophila. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja również nie posiadam testów na wapń ani magnez. Po prostu obserwuję rośliny. Od kiedy zwiększyłam potas, przestał mi brązowieć nurzaniec, natomiast widzę, że nadwódkom zaczynają się nieco skręcać liście - co oznacza, że dla nich potasu może być już za dużo, a właściwie, że zaczyna brakować magnezu (dostarczam magnez w dawkach tygodniowych podczas podmianki, a akwarium stoi drugi tydzień bez podmiany). W taki właśnie sposób ustalam wielkość dawki nawozów :mrgreen: 

2 godziny temu, flop napisał:

na przodzie znajduje się on 1,5cm pod żwirem, a z tyłu już jest to około 5cm, i tam rośnie hygrophila. 

 

Więc musisz czekać, aż jej korzenie dosięgną do substratu. Chociaż ja po moich mam wrażenie, że one więcej ciągną ze słupa wody niż z podłoża. W każdym razie powstawiałam kulki nawozowe pod ich korzenie i nie widać efektu. 

2 godziny temu, flop napisał:

Generalnie leję w 70% kranówę, czy możliwe jest, że ma ona w sobie za mało magnezu?

 

 

Raczej tak, a dodatkowo woda RO zubaża Twoją wodę. U mnie choćby woda jest dodatkowo oczyszczana z magnezu (wapń nikomu nie przeszkadza).

 

2 godziny temu, flop napisał:

Zwiększyć potas do 15 lub 20ppm i zobaczyć co się stanie?

 

Zdecydowanie. Chociaż ja dołożyłabym jednak to nieszczęsne mikro. Tylko ostrożnie - ponoć żelazo to świetna pożywka dla glonów. A tego nie chcesz mieć u siebie ;)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...