Skocz do zawartości

Prośba o pomoc z roślinami i ogólnie z akwarium.


k0zz
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Owszem powinno być odwrotnie, źródła mówią o stosunku Ca:Mg 4:1. Ca, Mg i K są ze sobą powiązane jeśli mocno przegniesz z którymś mogą być obserwowane niedobory innego pierwiastka.

 

Wysłane z mojego D5103 przy użyciu Tapatalka

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 52
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Hej! :)

 

Pojawiło się kilka nowych pytań.

Ponieważ te ogromne zielone roślinki z szerokimi liśćmi na pierwszym planie rosną błyskawicznie i zasłaniają światło pozostałym pierwszoplanowym, zacząłem je mocno przycinać. Rzecz jasna nic sobie z tego nie robią i dalej rosną jak głupie. Z czasem chyba raczej chciałbym je usunąć z akwarium, chociaż najpierw sprawdzę co się stanie jak przytnę je prawie przy samym dole.

 

Pytanie : Czy można taką roślinkę wyjąć razem z korzeniami żeby nie narobić żadnych szkód ? Wiem, że roślinka ma dosyć mocno rozwinięty system korzeniowy.

Czy jak z czasem przesadziłbym ją do akwarium z oświetleniem 0,3 W na litr to będzie żyć jeśli taka moc oświetlenia jest dla niej generalnie ok ?

Chodzi mi raczej o szok jaki przeżyje, aktualnie rośnie w akwa z 0,8 W na litr i z Co2.

Czy korzenie które ewentualnie pozostałyby żwirze mogą narobić jakiś szkód przez gnicie czy coś podobnego ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak będziesz wyrywał roślinki, to na pewno przydałaby się większa podmiana wody, żeby usunąć śmieci i substancje odżywcze, które wydostaną się z podłoża, gnicie korzeni w podłożu niczemu nie zaszkodzi - będzie nawóz dla innych roślin. Szok dla roślin prawdopodobnie będzie i to całkiem spory, ale z czasem powinny się przystosować do nowych warunków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz ją trochę podciągnąć do góry i uciąć korzenie przy dnie, nie wyciągając ich w całości. Nawet jak zgniją te korzenie to inne rośliny to zużyją, ryzyko problemów niewielkie.

To taki chwast, w zasadzie powinna rosnąć w każdych warunkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Możesz ją trochę podciągnąć do góry i uciąć korzenie przy dnie, nie wyciągając ich w całości.

 

Tak właśnie zrobiłem, bardzo delikatnie. Udało się zupełnie nie zruszyć podłoża, nic nie wydostało się do słupa wody.

Dziękuję za podpowiedź.

Póki co wyciąłem tą z lewej strony i teraz lewa strona bardzo ładnie się prezentuje :)

Za tydzień wytnę tę drugą. Póki co niech zostanie aby się za dużo naraz w baniaku nie zmieniło.

 

Wyciętą roślinkę wsadziłem do drugiego baniaka 60l i zobaczymy co się będzie działo.

Na razie ten chwaścior wzbudził spore zainteresowanie malutkich molinezji.

Edytowane przez k0zz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

Wracam z kolejnym pytaniem odnośnie oświetlenia dla moich roślin. W zasadzie powinno być chyba w dziale oświetlenia ale tutaj mamy jakiś pogląd na całokształt mojego akwarium.

 

1. Jak wiecie, mam 4 x 39 W. Na tą chwilę mam 1 x grolux + 3 x 6500. Na jednej 6500 napisane jest aqua plant, ta świetlówka jako jedyna była w zestawie z belką którą kupiłem. Generalnie z belką były 2 x 6500 aqua plant i 2 x coral blue. Na forach wyczytałem, że świetlówki w zestawach to zapchaj dziury. Więc do belki od razu zakupiłem :

 

- 2 x PHILIPS MASTER TL5 865 6500K

- 1 x 39W  SYLVANIA GROLUX 8500K

- 1 x 39W  SYLVANIA AQUASTAR 10000K

 

Na początku świeciłem tylko 2 x 6500 Philipsa + 1 x 6500K aqua plant ( ta z zestawu ). Naczytałem się gdzieś, że te groluxy i 10000 sprzyjają glonom.

Trochę wierzyć mi się nie chciało, ale wolałem działać ostrożnie.

Z czasem wymieniłem 6500 aqua plant na groluxa 8500K. Za niecałe dwa tygodnie dorzuciłem jeszcze aqua plant 6500K i to jest zestaw który mam teraz. Czyli :

 

- 2 x PHILIPS MASTER TL5 865 6500K

- 1 x 39W SYLVANIA GROLUX 8500K

- 1 x 39W Aqua Plant 6500K

 

Świecę 12 godzin, ale ostatnie 1.5 godziny palą się tylko 1 x Philips i 1 x grolux.

 

Świetlówki odbijają się w tafli wody następjąco

 

- Philipsy - biało

- grolux - czerwonawo

- Aqua plant - niebiesko

 

Pytanie : Czy mogę i czy powinienem wymienić tą Aqua Plant 6500K na Aquastar 10000K ?

Czy zmieniając jedną świetlówkę mogę zaburzyć równowagę która aktualnie panuje w moim akwarium ?

 

Widziałem posta WitoldM, gdzie poleca wrzucić właśnie 2 x 6500 + grolux + 10000K w odpowiedniej kolejności i bardzo by mi chyba taki zestaw pasował bo ta 10000K wizualnie daje bardzo jasne światło. Lepiej akwa wygląda :)

Który zestaw wygaszać pod wieczór jako pierwszy ? 6500K + 8500 grolux ( tył akwa ) czy 6500K + aquastar 10000K ( przód akwa ) ?

Edytowane przez k0zz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Objechałem też kilka sklepów za Mg i Ca, ale w małym mieście ciężko o dobrze zapatrzony sklep

Jest apteka w Twojej miejscowości? Kup sól gorzką. To siarczan magnezu. Rozrób to wg jakiegoś kalkulatora i masz nawóz magnezowy za grosze.

 

 

 

Czy mogę i czy powinienem wymienić tą Aqua Plant 6500K na Aquastar 10000K ? Czy zmieniając jedną świetlówkę mogę zaburzyć równowagę która aktualnie panuje w moim akwarium ?

 

Ja bym nie wymieniał. A jeśli już to na Groloxa albo Narva Oceanic Flora. Miałem wszystkie te 3 świetlówki i Aquastar jest z nich w mojej ocenie "najgorsza".  Różowe światło, rośliny kiepsko pod tym rosną. Efekty dużo gorsze niż pod Groluxem lub Narvą.

 

Obecnie mam 2xGrolux plus 1xJuwel Nature. Efekty widać po moich roślinach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No więc wrzuciłem Aquastar 10000K.

Nie nawożę dodatkowo Mg i Ca. Tylko to, co w mineralizatorze, ale generalnie planuję wrócić do tego tematu niebawem.

Powyjmowałem te dwa wielkie chwasty z przodu akwarium metodą kolegi AHR. Przy drugiej roślince trochę podłoża poszło w słup wody. Niedużo, ale jednak.

Kilka dni później wyjąłem korzeń. Ciężko było, trochę do słupa wywaliło podłoża. Trochę mi się udało odessać. W każdym razie kataklizmu nie było. Woda wyklarowała się po kilku godzinach.

Wydaje mi się że te moje roślinki szybko wyssały to z wody bo naprawdę ruszyły z kopyta po znacznym zwiększeniu potasu. Przy okazji znikł pył z szyb akwarium.

 

Wrzucam dwie fotki dla pokazania jak roślinki urosły przez dwa tygodnie ( post z poprzednimi zdjęciami jest z 21 maja ).

Pojawił się nowy korzeń przyciśnięty słoikiem ze żwirem. Po 3 dniach wylazła galaretka, ale podobno ma samo zniknąć.

Ph 6.8

Kh 6

Gh 9

 

Odnoszę wrażenie że po 20% podmianie akwarium zamiera na dwa dni a po upływie tych dwóch dni roślinki widocznie przyspieszają.

Zastanawiam się czy warto tą wodę podmieniać :)

No i z anubiasem mam problem, co się jeden liść z glonów oczyści to na innym się pojawią. Żadnej innej rośliny nie atakują tylko tą jedną.

Piasek pójdzie do likwidacji raczej bo od samego początku bardzo szybko zarasta glonami, najpierw jasną zielenią a potem ta zieleń przechodzi w brązowy nalot.

Jak to ściągam odsysaczem to taki jakby kożuch. Poza tym żwirek mi się stacza na ten piach i coraz mniejsza ta dróżka się robi :)

post-24019-0-29923300-1465328247_thumb.jpg

post-24019-0-26049700-1465328266_thumb.jpg

Edytowane przez k0zz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na dwóch listkach jednej z roślinek pojawiły się malutkie dziurki.

 

Zmierzyłem K testami Zooleka i niby jest 30ppm... więc niby dobrze... Chociaż coś mi się wydaje że ten test Zooleka na K jest mocno niedokładny.

Ten sam wynik miałem w innym akwarium do którego prawie wcale nie lałem K.

No ale w kranówce wyszło 8ppm... Swoją drogą w kranówce jest potas ?

 

Czy też uważacie, że to brak potasu ?

Jakieś 2 tygodnie temu zrezygnowałem z podawania dodatkowego K i podaję tylko tyle co jest w Nitro od Easy Life.

post-24019-0-60344600-1465931927_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Jakieś 2 tygodnie temu zrezygnowałem z podawania dodatkowego K

Można wiedzieć jaka przyczyna? Jeśli nie masz to kup K+ AquaArt i podawaj zgodnie z informacją producenta, a test na potas wyrzuć do śmieci. Ja tak zrobiłem i teraz mam spokojną głowę, kiedyś przez miesiąc nie podawałem potasu a test pokazywał zawsze 30ppm, testy Zoolek jak i Jbl.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Test na K już leży w koszu. Wiecznie pokazywał około 30...

 

Z dodatkowego potasu zrezygnowałem ponieważ upalałem czubki roślinek.

Na tą chwilę podaję potas w pro-fito oraz w Nitro ( połączenie Azotu i potasu ze stosunkiem 4:3, z tego co pamiętam :) ) Myślę że K mam teraz mniej więcej tyle samo co NO3.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skalibruj test to będziesz wiedział czy jest ok. Tak w kranówie jest trochę potasu. A zarówno za dziury jak i za upalanie stożków nie odpowiada tylko potas więc może test jest ok a przyczyna leży gdzie indziej.

 

Wysłane z mojego D5103 przy użyciu Tapatalka

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie, tylko jeśli nie potas to gdzie szukać przyczyny ?

 

Pojawiło się też inne pytanie.

Mam dostęp do wody Gh = 4 / Kh = 14 - testy zooleka.

Jak wiadomo, Kh zawsze jest mniejsze bądź równe Gh. Jeśli test pokazuje Kh > Gh to oznacza, że np. w wodzie jest jakiś inny wodorowęglan.

W moim przypadku jest to wodorowęglan sodu, powstały w wyniku obniżenia twardości wody poprzez stację uzdatniającą w której jest jakaś żywica.

 

Jak wiadomo, Ph obniżamy poprzez podawanie Co2 ale Co2 możemy podać w pewnych granicach, wyznaczonych przez poziom Kh.

Czym niższe Kh tym niżej możemy zjechać z Ph.

W paru miejscach natknąłem się na informację, że jeśli Kh > Gh to należy przyjąć, że Kh = Gh.

 

Czy w tym przypadku mogę przyjąć że Kh = 4 i spokojnie gazować Co2 do osiągnięcia Ph 6.8 ?

Czy należy przejmować się tym wodorowęglanem sodu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrób kalibrację tego testu na potas. Mam ten test i wskazuje w granicach rozsądku. Co do pytania o wodę po kationicie to szczerze nie mam pojęcia. Co do możliwych przyczyn ciężko mi się odnieść bez konkretniejszych danych. Pomijając dziury liście mają chlorozę brzeżną taki efekt może wskazywać na jakieś problemy z azotem lub magnezem. Potas oczywiście też nadal biorę pod uwagę.

 

Wysłane z mojego D5103 przy użyciu Tapatalka

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę posypała mi się ta roślinka.

Kilka dużych liści odpadło. Dziurki pojawiły się w kolejnych liściach.

Nowe liście są naprawdę malutkie i raczej nie rosną.
 

Jeśli chodzi o makro to testy wskazują że K, Mg, Ca, No3 i Po4 jest ok. Stosunki względem siebie nie są książkowe ale ilość każdego z nich jest większa niż minimalna.

 

Doczytałem, że to może być problem żelaza... Praktycznie nie podaję żelaza, tyle co w micro.

Mam dwie buteleczki chelatu żelaza firmy Tropical, ale z tego co się naczytałem, to do żelaza trzeba podchodzić bardzo ale to bardzo ostrożnie bo bardzo łatwo przedawkować i problemy gotowe.

Jak to jest z tym żelazem ?

 

Swego czasu bardzo męczyłem się z pierwotniakiem i mętną wodą i przypuszczam, że był to efekt właśnie żelaza.

Byłem wtedy bardzo zielony i lałem cokolwiek co było nawozem w przekonaniu, że nadwyżka nie może zaszkodzić. Żelaza nalałem wtedy naprawdę sporo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Karłowate nowe liście mogą być spowodowane mikro albo wapniem. Daj wyniji tych testów. Z tym że żelazo ostrożnie to bym nie przesadzał natomiast o ile pamiętam dobrze unikać podawania samego żelaza bo blokuje mangan a wtedy dzieje się kosmos.

 

Wysłane z mojego D5103 przy użyciu Tapatalka

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw wyniki :

 

No3 - 10

Po4 - 0,5

Fe - 0,1

K - 16 ( do RO dodałem według instrukcji tyle K, aby było 8ppm. Na tej wodzie zrobiłem test który pokazał 12.5. Procentowo policzyłem ile zawyża i według tego policzyłem swoje K. O to chodziło z optymalizacją ? )

Ca - 35

Mg - 9

CO2 - ok. 30

Gh - 7

Ph - 6,8

 

Roślinka wciąż raczej marnieje, chociaż chyba w mniejszym tempie.

Co ciekawe, w drugim akwarium zaczyna się to samo z tą samą roślinką. Dwa dni temu zmniejszyłem TWO za pomocą RO do 9 ( schodziłem pomału z TWO = 17.

Parametry małego akwa:

No3 - 15

Po4 - 1

Fe - 0,1

K - 10

Ca - 50

Mg - 9 ( w obu akwariach Mg - 9 )

CO2 - malutko ( z tabeli Kh/Ph wychodzi około 4 )

Gh - 9

ph - 7.8

 

Zdjęcie roślinki z małego akwarium.

Proszę dajcie znać jeśli wiecie jaką nazwę ma ta roślinka.

Zaczynam podejrzewać że coś ten Mg ma tu znaczenie. Niby 9 to zdecydowanie wystarczająco, ale zaczynam łączyć dziury w roślince z zejściem z Gh poniżej 10. Chociaż pewności jeszcze na 100% nie mam.

Mam w domu sól gorzką więc jakoś tego muszę dodać :)

 

 

 

 

 


 

post-24019-0-02846900-1467146698_thumb.jpg

post-24019-0-68009900-1467146733_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile żelaza tygodniowo Ci wychodzi z mikro? Daj nowe foty. Nie jestem tego pewny ale skojarzyło mi się że przy miękkiej wodzie daje się więcej magnezu w stosunku do wapnia.

@edit

Już jestem, w wodzie miękkiej bardziej poprawny jest stosunek 1:2 dodatkowo makro w wodzie powinno być mniej.

@edit2

Roślina to bodaj hygrophila corymbosa.

 

Wysłane z mojego D5103 przy użyciu Tapatalka

 

Edytowane przez WitoldM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie pytanie na boku. Moje akwarium wystartowało 1 maja czyli ma równo 2 miesiące.

Czy takie akwarium można nazwać stabilnym i dojrzałym ? Pytam z powodu glonów.

 

Ale do rzeczy.

Żelaza w moim micro jest Fe(2+): 0,12% 
Leje 3ml dziennie na około 170 litrów ( akwa brutto ma 200l ).

 

Załączam fotki.

Z mojego śledztwa wychodzi że ta roślinka to nadwódka szerokolistna.

Kilka cytatów z opisu jakie znalazłem w necie ( żródło: http://akwa-mania.mud.pl/rosliny/hygrophila%20c.html )

 

Roślina nie lubi miękkiej wody, liście w takiej wodzie szybko niszczeja i roslinie pozostaje sam czubek, który składa się z 2-3 par liści. W twardej wodzie, wytrzymałość blaszek liściowych jest znacznie większa.

 

Z braku światła szybko dorasta do powierzchni wody, dolne liście szybko rozpadają się i umierają.

 

Zalecane jest częste cięcie łodygi zapewniając dobry wzrost, w przeciwnym razie roślina mateczna szybko się wyczerpuje i ginie.

 

Może to są powody czemu ta roślinka mi gubi liście.

 

 

 

 

 

 

post-24019-0-50475900-1467312028_thumb.jpg

post-24019-0-27005100-1467312039_thumb.jpg

post-24019-0-89218100-1467312050_thumb.jpg

post-24019-0-21554800-1467312277_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli dobrze liczę to podajesz 0.15mg/l tygodniowo(sprawdzi ktoś?) to trochę mało, jeśli mikro jest dobrze zbilansowane roślina może po dłuższym czasie zgłaszać braki mikro które objawiają się czasem dzwinie. Hodowanie roślin w akwariach HT z miękką wodą jest ogólnie trudniejsze bo tolerancja na nadmiary jest mniejsza, łatwiej dochodzi do blokowania pobierania pierwiastków, a rośliny pobierają nadal dużo. Dodatkowo poszperałem po forach zagranicznych, sporo ludzi w miękkiej wodzie o małej ilości magnezu(nawet 1:4) twierdzi że rośliny nie widzą magnezu i coś jest z nimi nie tak. Dopiero dobicie do 1:2 pomaga. Ta roślina nie ma problemu z miękką wodą, ma za to problem z niedoborami potasu które mogą być wywoływane dwojako. Albo przez faktyczny niedobór albo przez blokowanie pobierania przy złych poziomach magnezu wapnia.

Tak czy siak eksperymentuję też u siebie z tym, zobaczymy co wyjdzie. Bo potas przy GH 6 przestał schodzić a do wczoraj Mg:Ca było pi razy oko 1:4.

 

Wysłane z mojego D5103 przy użyciu Tapatalka

 

Edytowane przez WitoldM
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja u siebie przy dzisiejszej podmianie podbiłem wodę do Gh = 10.

Zrobiłem to mineralizatorem który ma więcej Mg niż Ca.

Podobno, piszę podobno, na tym moim mineralizatorze roślinne akwaria dobrze sobie radzą. No przekonamy się.

 

W każdym razie dochodzą do wniosku, że prowadzenie akwarium HT to wcale nie jest taka prosta sprawa.

Czasem się zniechęcam.

Poza tym chyba już nie chcę żeby rośliny rosły z dnia na dzień.

Wiecznie trzeba to przycinać, po przycięciu roślinki rozgałęziają się na dwie co średnio wygląda.

Korzenie boczne też kiepsko wyglądają. Wiecznie trzeba siedzieć i ciąć i czyścić.

Generalnie sporo z tym roboty a efekty wciąż nie takie jak na zdjęciach w necie ;)

No ponarzekałem sobie :)

 

Te małe akwa ma jakieś 0,4W na litr, brak Co2, nic nie nawożę oprócz potasu, filtr zwykła kaskada.

Wszystko sobie powoli rośnie, glonów brak od samego początku.

Aż miło popatrzeć.

Ale fakt, że to duże akwarium jest dawcą roślinek :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niby plus ze w miejscu przycięcia wyrastają dwie łodygi ale jednak kiepsko to wygląda moim zdaniem.

Ciąłem na samym dole ale w sumie trochę to bez sensu bo to tak jakby co jakiś czas wycinać rośliny i czekać aż na nowo urosną, tyle ze 2 zamiast 1 :)

 

Co do bocznych korzeni to ciężko powiedzieć żeby czegoś brakowało.

Pod żwirem jest podkład / substrat. Do tego wrzuciłem jeszcze kulki z gliny i pałeczki nawozowe. W wodzie też makro i mikro jest.

Porównując małe i duże akwarium to zaczynam dochodzić do wniosku że problemem jest oświetlenie 0,8W/l w dużym akwarium palone 12/24.

Zmieniam sposób oświetlenia. 4 x 39 W przez 8 godzin. Potem 2 x 39W przez 4 godziny.

Zobaczymy co z tego wyjdzie.

 

@kicaj

W małym akwa ( 60L ) mam 15W T8 + 6 modułów Led ( 5730 / 200lm na moduł ) po 2 W. 3 x zimny i 3 x ciepły.

Odkąd te moduły dałem to pożegnałem okrzemki na szybach i rośliny zaczęły rosnąć. No i akwarium wygląda znacznie lepiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij




×
×
  • Dodaj nową pozycję...