Skocz do zawartości

Oświetlenie LED z symulacją zmierzchu/świtu


firefighter1
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

prześledziłem cały temat odnośnie oświetlenia ledowego w akwarium samo wykonanie tego typu przeróbki nie jest dla mnie problemem ale mam kilka pytań co ilości światła ledowego w akwarium:

1) jaka powinna być ilość światła na 1 litr wody i w jakich jednostkach ją mierzyć?

2) jakiej temperatury barwowej zastosować diody?

3) czy zastosowanie odpowiedniego oświetlenia led na wpływ na kondycje roślin? (spotkałem sie na innym forum z opiniami że rośliny obumierają )

 

 

nie wiem czy to dobry dział jeśli nie to proszę o umieszczenie postu w odpowiednim dziale i temacie

Edytowane przez walus4
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Przy Ledach wszystko zależy od zasilacza jaki został użyty. Jeśli nie obsługuje ściemniania (PWM) to ledy będą mrugać. Jeśli zastosujesz ten co ja to na pewno będziesz mógł ściemniać Ledy. Działa do dzisiaj bez zarzutu. Oczywiście zasilacz należy dobrać do mocy i obciążenia układu świetlnego.

 

BTW mam akwarium morskie od 3 miesięcy. Lampa LED Pacific Sun Pandora Hyperion S - http://www.pacific-sun.eu/new/index.php?option=com_content&view=article&id=89&Itemid=189 - droga ale jest sterowanie, które nie chcę tutaj opisywać natomiast ważne jest, że korale rosną więc tym bardziej rośliny dadzą radę. Kwestia to zapewnienie odpowiedniej barwy dla danego gatunku. Jeśli chodzi o korale jest to opisane, rośliny też: światło intensywne, średnie, cień itd. A tym samym długość i barwa światła dla danej intensywności. 

Można odszukać spektrum światła dla regionu i je odwzorować. Dając świetlówki w różnych konfiguracjach zapewniamy wszystko co można, a możemy wybrać rośliny z odpowiedniej głębokości i "lubości" światła i dostosować im światło. Ryby łatwiej się aklimatyzują, co najwyżej będą aktywne przy odpowiedniej barwie ale to mało prawdopodobne, co innego krewetki i bezkręgowce.

Edytowane przez firefighter1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to chcę zastosować w Malawi więc nie chodzi tu o rośliny , ale o sam efekt. Nie naświetlacze mają zwykłe zasilacze. A jaki musiałbym mieć jak ten co mam to jest następujący:

Model :QDY (8-10)X1W
IN:AC 85-265V  50/60Hz
OUT:DC28-36V 

ps. na elektryce marne pojęcie .



Malawi [300l]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to i ja dorzucę swoje 3 grosze
 

Z nieodpratej pokusy majsterkowania postanowiłem przerobić lampkę Decolight 11W na Ledy
dodatkowo zainstalowałem moduł miękkiego staru/ stopu " RAMPA", Czasy rozjaśniania/ściemniania: 0.5, 1, 2, 5 sekund ; 1, 30, 60, 90 minut (ja mam 30min)
oraz możliwością włączania 1-5 pasków (216-1080lm, 2,88W-14,4W)
 
potrzebne materiały:
-> Lampka Decolight (przeróbka nie ingeruje w obudowę, jak coś nam się nie spodoba, możemy wrócić do oryginalnej świetlówki
-> taśma led 5050, 14,4W/m, 60diod/m, 6500K, 5 pasków po 20cm
-> zasilacz 230V AC-12V DC o odpowiedniej mocy
-> analogowy wyłącznik czasowy (Obi itp) i uwaga ewentualnie trójkątny śrubokręt do rozkręcenia!
musimy odciąć wyłącznik od obwodu 230V i podłączyć z jednej str. do + zasilacza a z drugiej do wejścia sterowania
-> moduł miękkiego startu stopu RAMPA (allegro)
-> pudełko na elektrykę (u mnie idelanie zmieściło się w pudełku po gumie do włosów Joanna :) )
-> płytaka 20x5cm z PCV, aluminium (ja mam chyba ze spienionego polietylenu, taki jak pod bannery)
-> wyłączniki, kabelki, rurki termokurczliwe, itp 
-> kawałek plastiku z butelki do wykonania rozpórek do umocowania listwy LED
 
schemat podłączenia:
n7wr.jpg
 
oraz samo wykonanie, popełniłem błąd, wstawiając wsporniki podpierające nie pod butelkowymi rozpórkami co w połączeniu z temperaturą spowodowało pofalowanie się płytki, co jednak nie wpływa na działanie lampki. Jak będę miał znów wenę, poprawię mój błąd co by estetyczniej wyglądało
j8x.JPG
 
ti9y.jpg
 
gcjo.jpg
 
368j.jpg
 
o268.jpg
 
t0ta.jpg
 
 
=================UPDATE===================
 
zmieniłem programator czasowy na elektroniczny, schemat, foto poniżej:
29uqbuu.jpg
 
332zfnk.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ładnie oświetla, a ta pojedyncza sekcja daje fajny klimat wieczorny. Pokusiłbym się o zamontowanie jednego paska (tak aby przy pięciu włączonych był) w kolorze zbliżonym do czerwieni coś pomiędzy fioletem/niebieskim a czerwonym. W morskich montowane są takie w filtrach glonowych więc ładnie "zielsko" by rosło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak, chyba mamy te same pomysły, w momencie jak to pisałeś kończyłem właśnie modernizację samej lampki inspirując się pomysłem z innego forum
na szybko zdjęcie z tel:

aktualizacja:

2 paski 5050

2 paski 5730

1 pasek 5050 rgb (podłączony czerwony i niebieski)

zmiany odbierania barwy światła nie ma, rgb świeci o wiele słabiej niż białe paski

 

72bvqr.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że jest to kwestia wilgotności/parowania. U mnie pod pokrywą paski wodoodporne też zdychały z miesiąca na miesiąc. Tu w lampce będzie nieco inaczej. Dobrze cross, że zwróciłeś na to uwagę.

To oświetlenie z początku tematu, które zmontowałem i jest obecnie w zamkniętej rurce spisuje się, nie widać jakichkolwiek zniszczeń czy ubytków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam. Ja również zdecydowałem się zrobić oświetlenie na Power Led nie z racji oszczędności ale z problemu jaki mam z utrzymaniem stałej temp w baniaku, aktualne oświetlenie T8 15W baniak 54L problem jest taki że podczas oświetlania temp rośnie o ok 3 st a w nocy spada(przykład temp otoczenia 24,1 a w baniaku 27,4) a idzie lato a latem mam dość ciepło w domu wiec w baniaku będę miał napewno ponad 30 jeśli zostanę przy świetlówce. Zastanawiam się ile diod dać wymiary baniaka 60x30x30, do chłodzenia wykorzystam (już pocięty na wymiar) radiator ze starego wzmacniacza samochodowego który będzie wychodził na zewnątrz pokrywy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...

Tak sobie czytam posty kolegów i zastanawiam się po co właściwie montujecie te rezystory ograniczające prąd. Diody które kupujecie na zaprzyjaźnionych portalach, takich jak allegro czy Ebay nijak nie trzymają się parametrów, które podawane są w opisach. Sprawdziłem to doświadczalnie.

 

Żeby sprawdzić to dokładnie i być pewnym takich parametrów potrzeba amperomierza i regulowanego źródła napięcia. Te kalkulatory ze stron www których używacie podają książkowe wyniki zgodne ze sztuka elektroniki.

 

Okazuje się ze rezystor który wyliczyliście ma 5,6 Ohma i ok ...

 

Podłączasz diodę i ... cos słabo świeci. Podłączasz miernik ( mA ) i wynik jest taki ze dioda pobiera nie 350 mA a tylko 230,  albo w gorszym wypadku przepala się po chwili świecenia.

 

Ja nie stosuje w swoich belkach żadnych rezystorów i mam ustawione wszystko tak, żeby diody pracowały poniżej granicznych parametrów, na około 90% mocy. Oczywiście każdy kolor diod musi być zasilany innym napięciem. Na przykład dioda 6500K biała zasilana jest napięciem 3,6V, ale już czerwona tylko 2,7V. Najrozsądniej jest zastosować do każdego koloru inne źródło napięcia. Trochę więcej zabawy ale, wiem ze moje Ledy będą świecić o wiele dłużej i lepiej niż większość belek które sami budujecie.

 

No tak, więcej zasilaczy, więcej trzeba wydać kasy. Nie tak do końca, bo te kilka czerwonych diodek w sumie pobierze bardzo mało prądu. Tak dla powiedzmy 8 diod czerwonych 1W zasilanych 12V prąd będzie oscylował w granicach 800mA. Źródło napięciowe Step Down, regulowane,  które idealnie się nada do zasilenia tych ledów, kosztuje około 5 - 6 zł.

 

Ten egzemlarz mozna smiało wykorzystać do instalacji, ktora pracuje maksymalnie do 2A, czyli do tych czerwonych diodek jest idealna.

przetwornica-lm2596-step-down.jpg

Można sobie na nim ustawić napięcie od 3 - 12V ( ten niebieski potencjometr wieloobrotowy ). Wystarczy podpiąć się takim urządzeniem pod któryś z już posiadanych zasilaczy 12V. Oczywiście do ustalenia napięcia potrzebny bedzie nam miernik ( V )

 

Ja stosuje zasilacze 12V , 5A ( 60W ) z regulacją napięcia od 10 – 14V

 

300_0_productGfx_85951bde137d4af3fe3f9a6

 

Można sobie idealnie ustawić potrzebne nam napięcie ( +V ADJ ) i cieszyć się instalacją pozbawioną oporników które szpecą całą konstrukcje i wydzielają niepotrzebnie sporo ciepła.

 

Moje belki świeca już około miesiąca i maja się bardzo dobrze.

Edytowane przez xpamer
  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie mam 2 zestawy. W głównym akwa, świeci belka 6x1W 6500 i 2x1W Niebieskie. Podłączone szeregowo do zasilacza montażowego (ten co Ty dałeś) 24V 7A. Natomiast w krewetkarium mam belkę z 4x1W6500, 1x1W czerwona i 1x1W niebieska, ale na oryginalnym stabilizatorze prądu. Też połączone w szereg. I śmiało mogę powiedzieć że krewetkarium świeci jaśniej, jaskrawiej.

 

Kiedyś zmierzyłem sobie prądy w diodzie 10W. Napięcie nominalne ma 9,4V i 1000mA. Podłączyłem do zasilacza regulowanego. Przy 9V "wycisnąłem" 230mA. Teraz na driverze. Driver bez diody daje 13,4V, po podłączeniu spada do 9,3V. Prąd na diodę to 940mA (pewnie w mierniku zostało trochę) I dioda z drivera świeciła jaśniej. Nie mam luxomierza, więc nie mogłem zmierzyć różnicy, ale była, na szybko to z 40% więcej światła. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja używam tylko zasilaczy 12V. Po pierwsze dla bezpieczeństwa, a po drugie  ... nie chce w szereg wpinać za wiele diod na raz. W razie awarii przestanie mi świecić jeden moduł a nie pol belki, lub cała.

Co do tego co napisałeś o jasności świecenia, to trzeba by było zrobić dwa jednakowe zestawy diod i zasilić je rożnymi źródłami napięcia. Powpinać jednakowe mierniki i sprawdzić parametry.

 

Piszesz ze wycisnąłeś z diody 10W przy 9V tylko 230 mA. Widać podałeś zbyt małe napięcie, albo masz za slaby zasilacz. Prąd na diodzie rośnie pierw powoli a później, blisko napięcia krytycznego, bardzo szybko. Wystarczyło podnieść napięcie o te brakujące 0,4V i mogło by być już 900mA.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Czytałem twój wątek o zbiorniku. Daj 3w i bez czerwonych to widmo jest w Malawi zbyteczne. Białe i niebieskie do podkreślenia barw ryb. Na Twój baniak po 5-6 diod JW.

Witam,

A czemu czerwone światło jest zbyteczne? Rozumiem, że nie ma roślin ale poza fotosyntezą czerwone światło znacząco pogłębia wybarwienie żółtych i czerwono pomarańczowych ryb. Ja bym z niego tak łatwo nie rezygnował.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij




×
×
  • Dodaj nową pozycję...