firefighter1 Opublikowano 20 Marca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2013 Heksa- pewnie, że się nie obrażę. Dzięki temu mamy to porównanie różnych DZIAŁAJĄCYCH systemów ledowych i jest w czym wybierać. U mnie Kryptokoryna posadzona do testów wypuściła kilka nowych liści i ostro zasuwają w górę, mają już jakieś 15cm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
damilio Opublikowano 20 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2013 Hej. A ja mam parę pytań. Z racji zawodu coś tam wiem o elektronice i o LED'ach, trochę kiedyś sam dłubałem, testowałem i takie tam, próbowałem z diodami SMD, ale nie wyglądało to zbyt dobrze. Montowałem w pokrywie paski LED SMD RGB, 3 diody na 10cm. Miałem tego ok 6m pod pokrywą, i szału to nie robiło. Końcem końców, zostało 60cm jako oświetlenie dekoracyjne (niebieski kolor) na wieczory. I tak czytam Twój temat, oraz wypowiedzi innych "próbowaczo-testerów", i mam coraz większą ochotę spróbować z diodami mocy. Mam akwarium 140L (50cm H), dużo trawy. I głównie pod to chciałbym klecić oświetlenie LED. Poczytałem, poszukałem, wymyśliłem. Mam taką wizję. Listwa aluminiowa 78cm, na niej 3 diody mocy (Moc 3W, Prąd max 120mA, Napięcie przewodzenia 25V , Strumień świetlny 300-350lm, Temperatura barwowa 6000K do 7000K (dzienna)). Wszystko zasilone zasilaczem montażowym DC 2x7A 24V (taki mam, więc warto go wykorzystać). I tu rodzą się pytania. 1. Kąt świecenia takiej diody to 120'. Jako że zrobiłeś pierwszą listwe na podobnych diodach, jak to oświetla? Zdjęcia nie otwierają mi się, więc nie mogę zobaczyć. 2. Jak jest rozproszone światło? Czy dociera w miarę równo i wszędzie, jak przy świetlówkach. 3. Aktualnie mam 76W w świetlówkach. Zakłada się że 10W LED mocy to około 100W. Czy tak jest? Czy przeczytałem bez zrozumienia? Wersja 2.0 Listwa aluminiowa. Ten zam zasilacz 24V, ale diody 1W 12V (na każdą diodę dam stabilizator i wepnę równolegle). Ale pomieszam kolory. Aby dodać czerwieni i niebieskiego. Ile takowych bym potrzebował. Dlaczego w tej wersji 1W? Będę mógł bardziej rozmieścić promienie świetlne, więcej diod, większe pole świecenia przy podobnej mocy. A ze widzę iż jesteś bardziej obeznany w diodach, proszę o poradę. Edit. Przypomniałem sobie że mam super silną latarkę LED. Rozkręciłem, i moim oczom ukazała się dioda jak z Twojej pierwszej belki. Ale nie wiem ile ma watt. Zasilana 3xAA. Ma dość dużą soczewkę. Poświeciłem nią w wodę, i robi snop. Światło nie jest rozproszone tak jak to sobie wyobrażałem. no chyba że ta latarka ma tą nasadkę (kolimator) do zmniejszenia kąta strumienia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
firefighter1 Opublikowano 20 Marca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Marca 2013 Może nie w kolejności ale: -latarka ma kolimator bo ma świeci światłem skupionym, jak reflektor w samochodzie. -120 st. kąt świecenia też mnie zastanawiał, ale jest wystarczający. U mnie dno 100x40 przy umieszczeniu belki 60cm od dna jest całe pokryte oraz światło wychodzi za akwarium jakieś 30 cm! (z jednej świeci na szafkę, z drugiej na podłogę). W akwarium trudniej o cień niż z "rurami". -światło z diod jest znacznie bardziej czyste w porównaniu do "rurek" -jak nie możesz zobaczyć zdjęć to kliknij w napis VIDEO w moim podpisie to zobaczysz film na YT. - jeśli chodzi o kolory to po raz enty przypominam, że niebieski jest światłem najdłuższym, a czerwony najkrótszym oraz jeśli chodzi o LED niebieski jest najbardziej wydajnym światłem więc możesz zrobić dysproporcję ilościową czyli więcej czerwonych niż niebieskich. Z tym liczeniem jest właśnie różnie, Waty wg mnie są bardziej marketingowe - ekologia itd. Natomiast warto bazować na Lumenach jako na kładzie odniesienia światła w SI. I znowu wracamy do kolorów bo Nasze oko najbardziej lubi 6000K, a rośliny 300K i 10000K. Mówimy że 6kK to dzienne, ale dzienne prawdziwe zawiera całe spektrum, a to dzienne to dzienne ludzkie hehehe. Rośliny i tak z tych 6000K coś wyciągną ale jw wolą co innego. Możesz dać 1W bo masz zamiar zastosować więcej kolorów i więcej punktów świetlnych. Ja dałem 3W bo zakładałem, że dam moło diod (5 szt) i nie będzie nic więcej więc chciałem skondensować to światło. W Malawi jest o tyle łatwiej, że ma tylko wyglądać i to się sprawdza, ale jak masz "zielsko" to równomierne światło na całej powierzchni z pełnym spektrum jest nieodzowne dla bio-foto-stabilizacji. Takie jest moje zdanie z tego co wyczytałem o ledach i z obserwacji własnego zbiornika. A, W, V to już matematyka więc kwestia wyliczenia tego co masz w obwodzie -uwzględniając czy to w szeregu czy równolegle i do tego zasilacz lub zasilacze- ja bym proponował dwa obwody -osobny na biały i osobny na niebieski z czerwonym, czyli dwa zasilacze. Dlaczego? dlatego, żeby załączyć wcześniej Blue, Red dla roślin jak zaczynają fotosyntezę rano, a "dzienny" biały przesunąć później i świeć nim jeszcze wieczorem, żeby OKO nacieszyć. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
damilio Opublikowano 21 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2013 No już wiem więcej. W opisie masz akwarium oświetlone 15W/200L, gdzie to malawi i nie potrzebujesz tyle światła. Tu oczywiście bawiąc się pojęciem (jak nazwałeś marketingowym) Watt. Więc idąc dalej, u mnie przy roślinności trzeba by dać więcej I o to tez mi chodziło. Bałem się, że na mojej 140'stce, trzeba będzie z 3-5 diod, co może skutkować nie doświetleniem części akwarium, dlatego wyszła wersja druga. Więcej a mniej Gdzieś czytałem posta, mówiącego o proporcjach W/B/R, ale nie mogę sobie przypomnieć gdzie. Jeżeli ktos pamięta gdzie to było, poproszę o linka. Z 2 nie zależnymi obwodami, to dość dobry pomysł. Wtedy można zastosować taki dimmer jak Ty masz, do niebieskiego i czerwonego. Biały może zapalać sie ze 100%. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fleder Opublikowano 21 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 21 Marca 2013 Ja bym jednak polecił zasilacz 12V, czytałem ostatnio, że przepisy norm polskich określają właśnie napięcie 12V jako bezpieczne w pomieszczeniach mokrych i miejscach w pobliżu wody. Wiem, normy można ignorować, ale po coś one w końcu są Jeśli masz czas poczytać to mogę Ci podać linka do forum paletkowego z dość obszernym wątkiem dotyczącym oświetlenia na bazie power led (z paroma schematami i charakterystyką diod), ale to na priva bo kolejnego punktu nie chcę wyrwać za karę W razie potrzeby daj znać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jungu Opublikowano 23 Marca 2013 Udostępnij Opublikowano 23 Marca 2013 Gdzieś czytałem posta, mówiącego o proporcjach W/B/R, ale nie mogę sobie przypomnieć gdzie. Jeżeli ktos pamięta gdzie to było, poproszę o linka.Opis z innego wątku: (oswietlenie-led-opinie-i-porownania-t54696-40.html) Stosunek Diod powerled białych/ niebieskich/ czerwonych powinien być mniej więcej taki: 70/25/5 - przy czym nie używamy barwy białej ciepłej. Przy oświetleniu 100W wychodzi barwa zbliżona do ok 8500k - 10000k fleder - większość taśm i PowerLEDów działa na napięciu 12V, więc raczej nie użyje się innego napięcia (wyjątkiem są taśmy przystosowane na 230V i diody mocy powyżej 5W gdzie napięcie może być od 14V do nawet 36V- chyba bo nawet takich nie biorę pod uwagę. Napięcie 230V przy "samoróbkach" przy akwarium nigdy nie polecam, słyszałem o przypadkach, wpadnięcia listwy do wody i w efekcie końcowym rozszczelnieniu zbiornika, już nie piszę o zgonie całej obsady. Czytałem ten artykuł z forum paletkowego którego kiedyś zamieściłeś i przyznam że koleś tam bardzo profesjonalnie podchodzi do sprawy. Jeśli chodzi o izolację obwodów w pokrywie to mamy dwa szybkie rozwiązania: 1) PlastiDip - guma w spray'u która po nałożeniu tworzy wysoce odporną nie przepuszczalną powłokę odporną na warunki atmosferyczne - koszt ok 60pln 2) UNI PLAST T7 - Bezbarwny plastik ochronny w spray'u. Zabezpiecza i pieczętuje podzespoły elektroniczne, zwoje i urządzenia elektryczne, itp.. Opór własny do 22kV. Szybko twardnieje, odporny na działanie warunków atmosferycznych. - koszt ok 40pln Z czego polecam to pierwsze rozwiązanie, nie tylko przez to że sprawdzone, ale dlatego że tworzy elastyczną powłokę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzysiek B Opublikowano 9 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2013 (edytowane) Mam pytanie do Fledera (Gawędziarza) zamierzam zrobić sobie taką belkę lecz nie potrafię obliczyć wartości tych rezystorów. Możesz mi podać jaka jest ich wartość . Dioda http://allegro.pl/lispol-dioda-power-led-1w-biala-zimna-kth1w80-c1-i3299678350.html łączone po 3 szt zasilacz 12v Gawędziarz to ranga na forum. Imię/nick znajduję się nad W tym wypadku chodziło o Fledera, tak mniemam. damilio Edytowane 9 Czerwca 2013 przez damilio Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
damilio Opublikowano 9 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 9 Czerwca 2013 Ja pozwolę sobie wkleić taką oto stronę. Pozwala na obliczenie mocy rezystora do różnego typu układów połączeń. Fleder, mógłbyś zweryfikować to ze swoją wiedzą? http://www.lukaszkomsta.pl/?p=32 Na 3 diody napięcie 3V/350mA wychodzi mi 10ohm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fleder Opublikowano 10 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 10 Czerwca 2013 Krzysiek, kup od razu z radiatorem (dioda przylutowana do gwiazdki), kupić je i tak musisz a zaoszczędzi Ci to pracy i nerwów, nie spalisz też diody przypadkiem. Będziesz lutował kable do plusów i minusów na gwiazdce co jest łatwiejsze i bezpieczniejsze. Ja kupowałem po 2,90/szt. Co do oporników to nie pamiętam swoich wartości oporu, wiadomo, że trzeba wyliczyć do mocy zasilacza i ilości diod w szeregu, ale jak tak Wam wychodzi z tego kalkulatora to ok. Wiadomo, że jak dasz mocniejszy opornik to szereg zaświeci słabiej aale oszczędzasz wtedy diodę wydłużając jej życie. Z drugiej strony, niektórzy uważają, że nie warto oszczędzać bo są tanie Połączenie w szeregi ma też tę zaletę, że gdy coś pójdzie nie tak to zniszczeniu ulega szereg 3 diod a nie cała belka Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Krzysiek B Opublikowano 10 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 10 Czerwca 2013 (edytowane) OK Wielkie dzięki Wyszło 6,8ohm 1W chyba będzie ok Edytowane 10 Czerwca 2013 przez Krzysiek B Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
damilio Opublikowano 24 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 24 Czerwca 2013 A ja dziś zrobiłem nowa listwę na 3x1W Power LED. Wygenerowałem 9.6V i podłączyłem szeregowo, bez opornika. I drugi komplet 3x1W, ale z driverem i na 12V. Ogólnie: Jak na moje oko barwa i ilość lumenów ta sama, równie jaskrawy pierwszy jak i drugi moduł. 3 ludzików stało, i żaden nie widział różnicy. Ale jednak. Moduł podłączony do 12V i wysterowany driver'em 3x350mA, grzeje się zdecydowanie mocniej. Po 10 minutach, listwa aluminiowa wyraźnie cieplejsza od tej, na której są 3x1W 350mA, ale połączone szeregowo na 9.6V. Więc wymontowałem zasilacz 24VDC 2x7A z szafy sterowania chłodzeniem prętów grafitowych w reaktorze atomowym, i zrobiłem nową listwę 6x1W 865 i 2xNiebieska. Łącznie LED mają 25.6V. I świeci bardzo ładnie, mocno i jednolicie. Łączny prąd poboru przez LED, to 2,8A/24V. Prąd zmierzony po stronie zasilania, czyli 230V, to 0,04A (40mA). Czyli praktycznie znikomy, a co za tym idzie, zużycie prądu znikome. Więc oszczędność jest Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
firefighter1 Opublikowano 24 Czerwca 2013 Autor Udostępnij Opublikowano 24 Czerwca 2013 Świetna informacja, dziękuję za ten użyteczny post! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
damilio Opublikowano 25 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 2013 Uzupełnię informację, zanim ktoś mi zarzuci brak profesjonalizmu Barwa oraz moc obu modułów była mierzona okiem. Możliwe że z driverami, LED uzyskuję swoją maksymalną moc, ale nie jest to zauważalne gołym okiem. Listwa jest już zamontowana, i świeci. Po 4 godzinach - listwa zimna. Tak to wygląda. Wybaczcie jakość, ale to tylko 5Mpx. Listwa Power LED 6x1W 350mA barwa 6500-7000K, i 2x1W niebieska 350mA, umieszczona na środku pokrywy, kąt świecenia LED to 120'. Diody połączone szeregowo pod 24V. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
p.Agassiza Opublikowano 25 Czerwca 2013 Udostępnij Opublikowano 25 Czerwca 2013 Wyraźnie widać profesjonalizm i pomysłowość. Pozdrawiam i gratuluję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
heksa1981 Opublikowano 6 Stycznia 2014 Udostępnij Opublikowano 6 Stycznia 2014 Witam wszystkich w nowym roku Postanowiłem odświerzyć nieco temat ledow tak jak wcześniej pisałem założyłem sobie oświetlenie Led z amc system takie jak we wcześniejszym poście pokazywałem ta belkę która zrobiłem sobie tak na pokaz i są tam zdjęcia . Z tego co widzę a mam to oświetlenie już 3 miesiąc to wszystko rośnie mi jak na drożdżach glony są już o polowe mniejsze , bo troszkę się zepsuło po wakacjach i musi dojść do siebie jeszcze troszkę pracy i będzie ok , ale wracam do opisu mojego oświetlenia . czyli diody amc system modułowe 3 w jednym szt 62 57 modułów diod białych zimnych 6500 k o mocy 0,72w każda 1 moduły diody czerwone tez 0,72 w 3 moduły niebieskie 0,72 w 1 moduł zloty zasilacz 60 do tego stronkę z tym opisem modułowym zaraz dam http://www.amcsystem.pl/ na tej stronie jest szczegółowy opis tych ze modułów Led wyślę zdjęcia żebyście mieli porównanie zbiornik 200 l roślinny Zdjęcia z telefonu kom . ale myślę ze dobrej jakości Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
rfilo Opublikowano 6 Stycznia 2014 Udostępnij Opublikowano 6 Stycznia 2014 Możesz mi podać na pw koszt takiej diody i zasilacza?? piznołżech z palucha...:-D Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
firefighter1 Opublikowano 6 Stycznia 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Stycznia 2014 Z moich obserwacji: W poprzednim akwarium o głębokości (od dna do lustra) do 50cm glony rosły ładne zielone. Teraz: w akwarium o głębokości 60 cm glony z dna zeszły całkowicie, piasek czysty i od dawna go nie ruszałem, na skałach blisko dna też zeszły glony w wyższej partii są brązowawe ale nie wyglądają jak plaga tylko ładnie pokrywają skały. Jeśli chodzi o roślinność to nie zauważyłem na nich jakichkolwiek zmian. Zdjęcie wstawię później. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Punx Opublikowano 7 Stycznia 2014 Udostępnij Opublikowano 7 Stycznia 2014 (edytowane) Witam, Podczepię się pod temat. Mam niewielkie akwarium 50l (wymiary z pokrywa i ramką dolną ok 48x36x42), świetlówka ma już ponad rok zatem chciałbym zastapic ją całkowicie diodami led z efektem świt/zmierzch (moduł RAMPA). Proszę o porade czy zastosowanie diod SMD będzie dobrym wyborem, planuję wklejenie następujących taśm (dwa moduły/dwa programatory czasowe): Moduł 1. Z efektem świt zmierzch: 0,8m SMD 5050 (14,4W/m) - 11,52W i 720lm o barwie 6500K 1,8m SMD 3528 (7,2W/m) - 12,96W i 756lm o barwie 3200K 0,3m SMD 3528 (7,2W/m) - 2,16W i 60lm - niebieski 0,7m SMD 3528 (7,2W/m) - 5,04W i 112lm - czerwony razem ok 31-32W i 1500-1600lm Moduł 2. Doświetlanie na 3h dziennie (bez efektu świt/zmierzch) 0,8m SMD 5050 (14,4W/m) - 11,52W i 720lm o barwie 6500K Jeśli wierzyć specyfikacją taśm led to całość będzie miała ponad 2300lm zatem o wiele lepiej niż nawet nowa świetlówka 24W (2x32cm), może nawet będzie za jasno ? Opcjonalnie 3ci moduł na noc: 0,6m SMD 3528 (7,2W/m) - 4,32W i 120lm - niebieski Proszę o porady czy taki układ ma sens. Pozdrawiam Edytowane 7 Stycznia 2014 przez Punx Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
firefighter1 Opublikowano 7 Stycznia 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Stycznia 2014 (edytowane) Pytanie jeszcze co masz w tym akwarium, co masz do oświetlenia bo jak Malawi to nazwałbym to lądowaniem na słońcu , jak rośliny to jakie (jak bardzo lubią światło)? Jeśli chodzi o taśmy to miałem nocą wodoodporną (taką zalaną w żelu) i po roku zielony nalot na wiązkach wewnątrz oraz stopniowo padały poszczególne moduły. Miałem koronę z pokrywą i dość mocno w nocy się woda skraplała, w nowej efekt skraplania usunąłem, a obecnie mam ledy w rurkach szczelnie zamknięte. Poniżej zdjęcia z okresu przejściowego T5->LED. W tygodniu postaram się o aktualne z LED + 1xT5 doświetlane 4h (Day light) Edytowane 7 Stycznia 2014 przez firefighter1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Punx Opublikowano 8 Stycznia 2014 Udostępnij Opublikowano 8 Stycznia 2014 (edytowane) W akwarium ma być dużo roślin, zależy mi zarówno na niskopiennych (mchy, małe trawy) jak i wysokich roślinach (tył baniaka) z dominacja koloru czerwonego. Czekam aż w kalendarz kompie ostatnia bojowniczka i będę robił zmianę/poszerzenie obsady. Co do rybek to na pewno chciałbym zwiększyć ilość piskorków (aktualnie 2), dodać dwie przylgi chińskie i coś drobnego kolorowego i ruchliwego (może jakieś propozycje - byle nie neonki). Do tego wszystkiego z 10-15 czerwonych krewetek. Aktualnie mam jeszcze 3 już leciwe miedziaki i 2 otoski (do przątania). Obecnie mój baniak wygląda jak na dołączonej miniaturce (słabo z roślinkami prawdopodobnie z powodu złego oświetlenia) Edytowane 8 Stycznia 2014 przez Punx Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
silver007 Opublikowano 9 Stycznia 2014 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2014 Tak się przymierzam do zrobienia LEDów w pokrywie. Z elektryką sobie radzę, bo już swego czasu przerobiłem wszystkie żarówki wewnątrz auta na LEDy, więc montaż to nie problem. Problemem jest to, że zacząłem przeglądać już konkretne elementy do montażu i liczyć ile czego potrzeba... Sprzedawcy zachwalają diody, że 1W z LEDa odpowiada na przykład 3W normalnej żarówki. Tylko że nie do końca przekłada się to w lumenach, które wydają mi się najważniejsze. I tak na przykład przy Power LED z 1W osiągamy około 80 lumenów (z LED w wersji 3W mniej). Przy świetlówkach z 1W dostajemy około 90-100lm. Tak więc oszczędność na poborze prądu jest to żadna, a nawet wręcz przeciwnie, czy mam rację? Do tego dokładnie nie wiadomo jak należy wymieszać kolory żeby otrzymać pożądane dla roślin widmo...Jedyne co można liczyć na plus dla diod to potencjalnie dłuższa żywotność. Czy mam rację, czy może się mylę i jednak z tego 1W diody światła jest więcej? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Punx Opublikowano 9 Stycznia 2014 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2014 (edytowane) Mnie się wydaje że ilości lumenów z diody nie ma co porównywać do ilości lumenów z świetlówki, po pierwsze, świetlówka (rurkowa) świeci w każdą stronę (360st) zatem część światła idzie "w eter", tylko jakiś procent wpada do wody ( w przypadku akwarium) dlatego zaleca się stosowanie odbłyśników, które zwiększają nawet o 40% ilość światła docierającego w głąb akwarium. Ledy mają ograniczony kąt padania światła zazwyczaj umowne 120st i świecą punktowo. Wypada zadać pytanie ile tych lumenów z świetlówki wpada do zbiornika, załóżmy że będzie to 50%, z diody led pewnie z 90% o ile jest zamontowana równolegle do tafli wody. Teoretyzując dalej i upraszczając obliczenia mamy do porównania: 0,5 * ilość_lumen_z_świetlówki 0,9 * ilość+lumen_z_led Co do led to jest wiele rodzajów, najpopularniejsze to smd i diody mocy, w zależności od koloru mamy różne ilości lumen z 1W, nawet inne "ciepło bieli" daje różne ilości lumen z 1W, np.: led smd 5050 czerwony to 8,3lm z 1W led smd 5050 niebieski to 10,4lm z 1W led smd 3528 ciepły biały to 50lm z 1W led smd 5050 zimny biały to 81,2lm z 1W Niestety diody led z racji że świecą punktowo powodują punktowe odbicia światła co moim zdaniem psuje efekt, aby uzyskać rozproszone światło przydałoby się je przesłonić np. osłonką z tworzywa sztucznego (taka jak w profilach led) ale wtedy ilość lumenów znacząco spada. Sam będę metodą prób i błędów budował oświetlenie i nie jestem przekonany do końca czy efekt będzie zadowalający. Ale myślę że niskie koszty (ok 120-150pln) są warte ryzyka. Co do żywotności, to owszem ledy mają wg specyfikacji dość długą, ale należy pamiętać że one także wraz z upływem czasu świecą coraz słabiej, do tego dłyga gwarancja żywotności nie uwzglęnia wilgotnego środowiska jakim jest akwarium, czytałem że ledy w akwarium potrafią pokrywać się zielonym nalotem a czasami przestają działać pojedyncze moduły. Edytowane 9 Stycznia 2014 przez Punx Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
silver007 Opublikowano 9 Stycznia 2014 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2014 Myślałem o tym samym co Ty Punx. Faktycznie świetlówki świecą też "w pokrywę", ale tę sprawę załatwiają dobre odbłyśniki, które tę stratę w znacznym stopniu niwelują. A raczej nikt nie dokłada Watów, kiedy nie ma jeszcze odbłyśników... W każdym razie nadal jest w tym przewaga LED, ale myślę, że niewielka. I sam też planując lampę zacząłem czytać o osłonieniu LEDów (i kabli przy okazji) szkłem lub plexi. Ile to pochłonie światła nie wiadomo, ale znowu wychodzi mniej więcej to samo w starciu LED vs Świetlówka... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
fleder Opublikowano 9 Stycznia 2014 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2014 Żywotność ledów podawana przez producenta ma w założeniach pracę w idealnych warunkach, czyli temperaturze oscylującej wokół 20 stopni C, co jest mało możliwe dla nas, którzy czepiamy je do gwiazdkowych radiatorków. Ale raz na kilka lat wymienić kilka diod nie jest tragedią Ja osłaniam je przed wodą i glonem zamykając profil kloszem z plexi, ilość światła jeśli spada to praktycznie niezauważalnie. Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Punx Opublikowano 9 Stycznia 2014 Udostępnij Opublikowano 9 Stycznia 2014 (edytowane) @fleder ty masz na myśli diody mocy, a te maja inna charakterystykę niż SMD o których ja napisałem i z których planuje zrobić "lampę" - chcę pomieszać kolory a to łatwiej uzyskać lutując ze sobą kawałki taśmy. Zrobiłem sobie przelicznik w excelu i wyszło mi że przy zastosowaniu mixa kolorów będę miał: 1. Główne światło ok 1560lm 2. Dodatkowe światło ok 600lm (na 3-4h dziennie) 3. Światło nocne (niebieskie) ok 32lm Średni koszt miesięczny (zużycie prądu) takiej lampy to wg moich obliczeń nieco ponad 8pln, koszt jej "produkcji" wraz z kablami zasilaczami i rampą to ok 150pln, włączniki czasowe już posiadam. Nie wiem tylko jak się takie rozwiązanie spisze czy roślinki je polubią. Ja mam specyficzny niewymiarowy baniak więc kombinuje własne rozwiązanie. Edytowane 9 Stycznia 2014 przez Punx Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.