firefighter1 Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Zainspirowany pomysłem oświetlenia ledowego z możliwością automatycznego ściemniania i rozjaśniania symulującego świt i zmierzch zbudowałem to co poniżej. Materiały: Symulator z timerem Solar Engine 87PLN http://www.ibis.krakow.pl/solar_engine_symulator_switu_zmierzchu.html zasilacz współpracujący ze ściemniaczem do LED 74PLN http://www.elmark.com.pl/products/produkty/index.php?id=759 Diody mocy 3W zimna (6000k-7000k) 700mA 14,90PLN specyfikacja-http://led-labs.pl/pdf/spec_hg-3w-sw.pdf listawa aluminiowa o dużej powierzchni aby skutecznie odprowadzać ciepło 20PLN Pasta termo przewodząca np.do procesorów 10 PLN śrubki, kable, cyna i lutownica. Diody rozstawiamy na listwie aluminiowej tak aby miały minimalną powierzchnie 2x5cm u mnie 5 diod jest co 15cm do akwarium długości 100cm. Smarujemy diody i przykręcamy. Następnie łączymy szeregowo + do - końcowe kable umieściłem w kostce elektrycznej aby móc w razie czego rozłączyć listwę od zasilacza Łączymy naszą nową listwę z zasilaczem pamiętając o biegunach +/- i sprawdzamy jak świeci http://warszawa-straz.home.pl/test/a2/8.jpg pozostaje tylko wstawić do akwarium i ustawić timer http://warszawa-straz.home.pl/test/a2/9.jpg oraz zoabaczyć efekt końcowy Ilość diod została dobrana do mocy zasilacza, gdyby było 6szt to nie świeciłyby pełną mocą, mniejsza ilość 4szt spowodowałaby spalenie diod od nadmiaru prądu. Ważne też są przekroje kabli, nie stosować takich jak np. w skrętce komputerowej-za mały przekrój. Pastę zastosowałem teflonową (innej nie miałem) ale lepsza byłaby Arctic Silver (taka srebrna), bez tego cierpło z mini radiatorów Star nie byłoby tak skutecznie i szybko przekazywane na listwę aluminiową. Jest to obecnie jedyne moje oświetlenie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fleder Posted February 28, 2013 Share Posted February 28, 2013 Bardzo przyjemny efekt, odblaski wody pięknie tańczą na powierzchni skał! Mam pytanie natury technicznej. Co z rezystorami? Na zdjęciach nie widać byś jakieś zastosował w obwodzie No i zapewne listwa leży na szybie? Czy jakoś inaczej zabezpieczyłeś listwę przed wilgocią? Anyway, całość jak najbardziej na plus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
firefighter1 Posted February 28, 2013 Author Share Posted February 28, 2013 Listwa jest mocowana do korony (ma szynę) nie ma innych urządzeń elektronicznych (rezystorów), nic nie zabezpieczałem-można by miejsca lutowań silikonem "smarnąć" same diody mają szklane soczewki więc zrezygnowałem choć myślałem o jakiejś rurce plastikowej ale wtedy pojawi się problem z chłodzeniem, reszta to aluminium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jungu Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Diody na tych rezystorach mogą się od wilgoci przepalać - u mnie kilka się przepaliło a mam je zamontowane na potrójnych radiatorach (jedna płytka 3 diody 1W) , proponuję oblać je bezbarwnym klejem polimerowym (uszczelniaczem) oczywiście całość wokoło diody bez jej soczewki. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest guma w sprayu (plastidip), wtedy zaklejamy soczewkę taśmą papierową, malujemy całość i ściągamy taśmę. Reszta jest trwale zaizolowana gumą. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
firefighter1 Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Dzięki za info chociaż u mnie ciężko o wilgoć gdyż jest osobny system przepływu powietrza pod pokrywą - z jednej strony otwory, po przeciwnej dwa wentylatory 80 mm z regulacją prędkości, średnio 2l/24h wody mi odparowywało i zanim to zamontowałem to faktycznie wilgoć i skraplanie wewnątrz. Teraz tego nie ma, całą dobę jest sucho nawet na wzmocnieniach 1cm nad lustrem wody, a światło jest na wysokości 9cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jungu Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Ja też mam wentylator 12cm 3W o sporawym przepływie - Tygodniowo dolewam ok 7-8l, tylko mi diody się przepaliły od bąbelków z napowietrzacza. Mimo wszystko radzę zaizolować. diody, ew. dołożyć pasek z plexi, aby zabezpieczyć od np. przypadkowych zachlapań bo może się zrobić zwarcie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomek122 Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 spalenie diod od nadmiaru prądu Jak już, to od zbyt wysokiego napięcia na każdej diodzie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Madk Posted March 1, 2013 Share Posted March 1, 2013 Mam pytanie rzeczywiści ryby ci się mniej stresują przy tym czy nie widzisz różnicy ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
firefighter1 Posted March 1, 2013 Author Share Posted March 1, 2013 Patrząc na ryby nie ma to dla nich znaczenia w trakcie działania (gdy już świeci światło), za to nie ma nagłego włączenia/wyłączenia światła, które powodowało iż ryb gwałtownie się chowały/przytulały do dna na kilka sekund (taka dezorientacja jakbyś walnął w pokrywę), a lampy T5 były włączane stopniowo + było światło przejściowe. Teraz łagodnie nastaje noc/dzień, ryby zaczynają coraz wolniej pływać aż zastygają, no a rano to już ożywienie. Efekt dodatkowy to ładne bliki na skałach i dnie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fleder Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Firefighter, mam nadzieję, że się nie obrazisz, wstawię tu efekt swoich wypocin Belka 100cm, 10 diod zimny biały 1W, 2 sztuki czerwonej 1W oraz 2 sztuki royal blue 1W. Całość na profilu aluminiowym szerokim, przykryta lekko mlecznym kloszem, obecnie zaizolowana silikonem. Działa na zasilaczu montażowym 60W 5A, 12V. Wziąłem większy zasilacz bo podłączone będą do niego kolejne 2 belki. Profil ma szerokość 3cm, więc powierzchnia chłodzenia została mniej więcej zachowana. Dziękuję Koledze firefighter1 za cenne wskazówki, jak również Koledze z forum paletkowego za rady i rozwiewanie wątpliwości. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
firefighter1 Posted March 7, 2013 Author Share Posted March 7, 2013 Jestem ciekaw jaką masz temperaturę wewnątrz tej lampy? możesz to zmierzyć. Ja swoją belkę pokryłem Plasti DIP - dzięki JUNGU! a pomiędzy listwą LED a taflą wody wstawiłem pleksi 3mm, szersze o 2 cm z każdej strony od listwy LED oraz umieszczone w połowie między wodą a diodami -czyli po kilka cm od każdej płaszczyzny. Fleder- ułóż kable wewnątrz/ zamocuj bo mogą rzucać spory cień jak wejdą w snop światła. Listwa wygląda bardzo estetycznie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sławek121 Posted March 7, 2013 Share Posted March 7, 2013 Mam pytanie rzeczywiści ryby ci się mniej stresują przy tym czy nie widzisz różnicy ?Madk ja mam pytanie: Czy będziesz tak pitolił w każdym temacie dotyczącym Ledów,czy wreszcie sam zastosujesz i zobaczysz jak to jest? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fleder Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Kable trochę odgarnąłem na boki, zdjęcia są z procesu produkcyjnego Dziś jeszcze wstawię zaślepki do listwy bo dostawa mi się spóźniła. Postaram się zmierzyć temperaturę na ile to możliwe, mam cienki termometr do wina, może się nada, chociaż nie jest zbyt długi. Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sevek Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Jako że w niedalekiej przyszłości będę stawiał większy zbiornik (znalazło się miejsce w mieszkaniu) postanowiłem, że będzie oświetlony diodami led. Obydwa rozwiązania są ciekawe i pewnie będę się na nich wzorował. Rozważam jeszcze zastosowanie soczewek skupiających dedykowanych do tego typu diod. Na razie czekam na opinie z długotrwałej eksploatacji. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fleder Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Temperatura w ciągu 5 minut od włączenia osiąga 45-47 stopni wewnątrz listwy, dalej nie rośnie. Termometr wsuwam na około 20cm w środek listwy, ale pomiar ten coś mi nie pasuje. Listwa nagrzewa się, po 10 sekundach dotykania zaczyna parzyć w dłoń więc musi być więcej stopni. Nie mam pomysłu jak to dokładnie zmierzyć. Listwa póki co świeci na maksymalnym napięciu (regulacja na zasilaczu), w każdej chwili można je zmniejszyć, oczywiście belka zaświeci z mniejszą mocą, ale i pewnie temperatura spadnie lekko. EDIT: Po 4 godzinach świecenia temperatura nie skoczyła, obniżyłem lekko napięcie na regulacji zasilacza, temperatura spadła o 2 stopnie, spadku jasności praktycznie nie da się zauważyć Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
firefighter1 Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 To powiem, że sporo. Moja osiąga około 37st.C i można ją (listwę) trzymać dłonią (zaciśniętą) po czasie trzymania nie czujesz ciepła, temperatura dłoni i listwy aluminiowej się wyrównuje co potwierdza, że listawa ma zbliżoną temp. do temp. ciała. IMHO nie powinna parzyć. Pomiar wykonywany termometrem elektronicznym na mierniku elektrycznym. Dodatkowo na próbę wstawiłem do akwarium zwartkę -Cryptocoryne wendtii var. jahnelii- zobaczę jak będzie z tym oświetleniem- nadmieniam, że pyski (moje) nie skubią jej, ani korzeni. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fleder Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Twój profil ma większą powierzchnię, z pewnością ładnie odprowadza ciepło. Mój to jedynie listwa, rozważam doklejenie profila alu na tę belkę z pastą pomiędzy nimi. Na forum paleciarskim piszą, że praca jednowatówek przy ok 50 stopniach jest typowa i grzanie występuje. Gdzieś na elektrodzie wyczytałem, że przy temperaturze 50 stopni po prostu skróci się żywotność diod o połowę, co nie jest dramatem przy obecnej cenie 1W No a idealnych warunków, czyli temp. 20 stopni raczej nie jesteśmy w stanie im zapewnić Zawsze można lekko skręcić napięcie, co zrobiłem w moim przypadku (temperatura utrzymywała się na poziomie 46-47 stopni). Zobaczę jak to będzie dalej wyglądało, ale wydaje mi się, że kolejne belki będę budował na grubszym profilu z leszym odprowadzeniem ciepła. Co prawda wersja w cienkiej listwie z kloszem wygląda ładnie ale wygląd nie jest moim priorytetem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
firefighter1 Posted March 8, 2013 Author Share Posted March 8, 2013 No dokładnie ja też na wygląd nie stawiałem dlatego taki dziwny profil wybrałem, oprócz tego miałem przygotowane radiatory z płyt głównych PC ale ich nie musiałem stosować. Może być listwa, a w miejscu diod właśnie radiatory. są też niższe ale szersze, ważna powierzchnia wymiany ciepła. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fleder Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Dziś nabyłem rurkę aluminiową o przekroju prostokąta, 20x10x1000mm za 9zł i dokleiłem na górę mojej belki w celu lepszego odprowadzania ciepła. Po całej długości dałem pastę termoprzewodzącą. Temperatura wewnątrz belki spadła do 42,3 stopni, mierzone elektronicznym termometrem z czujnikiem na kablu. Belki można już bezpiecznie dotknąć i trzymać zaciśniętą dłonią, co prawda czuć gorąco ale nie jest wcale uciążliwe. Zauważyłem jednak, że jeden z rezystorów był zbyt blisko plastikowego klosza i trochę go nadtopił. Przydaje się izolować dodatkowo rezystory, które się nagrzewają, o ile je wykorzystujemy w swoich belkach. Ja mam szeregi diod połączone równolegle, przy mojej konfiguracji ich zastosowanie było wskazane. Odsunąłem rezystor od klosza i dodatkowo dałem metalowe blaszki, powinny zabezpieczyć klosz przed gorącem rezystorów. Tyle z dzisiejszych obserwacji EDIT: Poniżej kilka zdjęć pokazujących jak belka wpłynęła wizualnie na zbiornik. Akwarium 112L profil, oświetlenie 1xT8 18W (6500K), 1x Juwel 18W wybarwiająca. Belka LED ma długość 1m, jest robiona pod mój nowy zbiornik jako jedna z trzech (dojdą dwie białe po 130cm), w związku z czym wystaje poza obecny zbiornik z obu stron. Akwarium zatem oświetlane jest 8x1W led biały + 2x1W led royal blue. Dwie diody białe i dwie czerwone wystają poza zbiornik, więc ich udział w całości jest raczej znikomy Uprzedzając pytania o obsadę, w zbiorniku zimują rybki mojego teścia, jak tylko zrobi się dostatecznie ciepło lądują w oczku na podwórku Wszystkie 3 zdjęcia robione były na identycznych ustawieniach: migawka 1/200, czułość iso800, przysłona f/1.8 (ogniskowa 85mm) Belka LED + 2x18W Tylko belka LED 2x18W Belka świeci sobie dopiero drugi dzień, więc nie jestem w stanie stwierdzić jak wpływa na rośliny. Czas pokaże. Poniżej parę fotek fauny, na niektórych widać jak ryba wpływa w snop niebieskiego światła. Parametry zdjęć te same, skróciłem jednak czas o 1 działkę z tego co pamiętam by nie przepalić co jaśniejszych osobników. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
firefighter1 Posted March 9, 2013 Author Share Posted March 9, 2013 Na pierwszym planie widać jak diody równomiernie oświetlają i jak dużo dociera światła do dna- widać to choćby na gałęzatce-Cladophora. Ja u siebie zaobserwowałem też znacznie lepsze -zbliżonego do dziennego oświetlenie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heksa1981 Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Witam Ja mam takie pytanko czy ktoś wie coś o takich diodach modułowych LG z trzema diodami ? Dam link do stronki może ktoś się wypowie jak się zna . Bo nie powiem ze mam akwarium roślinne i jestem ciekaw ile bym musiał mieć takich modułów diod do oświetlenia 200 litrowego akwarium i żeby nie padły roślinki . Teraz mam 3 świetlówki T8 30w 6500 k . Daje link do tej stronki jak coś to proszę o wypowiedz co sadzicie ? Z góry dziękuje i pozdrawiam . http://www.amcsystem.pl/content/blogcategory/22/192/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
firefighter1 Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Tu masz zamiennik Led do twojej świetlówki: http://www.marketelektryczny.pl/zrodla- ... _5326.html daje 1250lm, 6500K gdzie T8 ma średnio 2300lm, a T5 ma 2900lm natomiast jeden moduł wskazany przez Ciebie (ARENA XL Samsung) ma 86lm co daje 27 modułów aby uzyskać światło porównywalne do 30W T8 ale to nie wyjaśni Ci ile potrzebujesz dla roślin bo one potrzebują fotony w określonym czasie aby powstała fotosynteza, do tego lepsze jest światło czerwone, podczerwone jak i niebieskie czyli dla naszego oka ciemne . Więcej informacji o tym znajdziesz tu: http://akwarysta.spidernet.pl/printview ... 8f4769fdb8 tu jeszcze długości fal zależne od koloru: <380nm Ultrafiolet 380nm - 435nm Fioletowy 435nm - 500nm Niebieski 500nm - 520nm Niebiesko-zielony 520nm - 565nm Zielony 565nm - 590nm Żółty 590nm - 625nm Pomarańczowy 625nm - 700nm Czerwony >700nm Podczerwony Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heksa1981 Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Witam Dziękuję za podpowiedz ale z tego co wyliczyłem sobie tak najprościej jak się da to przy takich wyliczeniach wychodziłoby i tak 90 parę watt na moje akwarium . Bo obliczyłem to w ten sposób ze ; 86lm pomnożyłem przez te 27 modułów co wynosi 2322 lm . Czyli musiałbym mieć przy najmniej 81 modułów , a to 81 modułów pomnożyłem przez 0,9 w i wyszło prawie 73 waty i to jeszcze nie jest pewne jak to będzie się sprawdzało na rośliny . Do tego myślałem dołożyć jeszcze te moduły czerwone i niebieskie żeby było równe 100 tych modułów i wtedy to wyniosło 19 modułów pomnożyć przez 0,72 waty to prawie 14 wat czyli razem dodając te 73 waty tych białych i 14 wat kolorowych wychodzi 87 wat wszystko . Musze to przemyśleć bo tak i tak mam teraz 90 wat . Tylko wiem jak takie moduły dają bo mam parę z pracy . Nic dziękuje jeszcze raz za linki i odpowiedz . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
firefighter1 Posted March 10, 2013 Author Share Posted March 10, 2013 Dlatego montujesz kilka modułów 6500k tak aby światło było zadowalające dla oka i skupisz się na diodach niebieskich i czerwonych lub świetle podczerwonym żeby rośliny dawały czadu. Przeliczając na lm to faktycznie wychodzi tych modułów spora ilość. Są diody led pokrywane fosforem, stosują je "hodowcy" GANJI (marihuana) ;)tu cytat bo linku raczej nie mogę podać: "Świetlówki T8 emitujące czerwone widmo światła – 660 nm zawierają w sobie 288 żarówek LED. Spektrum ich światła może zostać rozdzielone na niebieskie i białe w proporcji 50/50. Dzięki temu, że zawierają LED’y o spektrum światła 420 nm/5500k: 144 diody czerwone i 144 białe. Dzięki tej sztuczce widmo światła jest bardziej optymalne do uprawy roślin. Najczęściej w jednej świetlówce łączy się kilka różnych typów diod LED, aby uzyskać optymalne widmo światło. Dziesiątki pojedynczych diod łączy się na wspólnej płytce i umieszcza w obudowie świetlówki typu T12 lub T8. Najpraktyczniejsze są lampy LED o jednym widmie światła w obudowie, ponieważ łatwo można je wymieniać i dostosowywać do warunków w ogrodzie. Modernizacja jest w takim wypadku znacznie tańsza. " Te samsungi co wyżej mają 86lm z 0,9W!! z 1W jest prawie 100lm więc obliczenia możesz skorygować. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heksa1981 Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Witam Własnie tez tak myślałem ale przeglądając posty na forum znalazłem coś takiego w poście od Sławka 121 dam link może się wypowiesz coś o tym bo widzę ze liznąłeś temat dogłębnie heh . Daje link http://allegro.pl/listing/user.php?us_id=21006360 Czekam na opinie co o tym myślisz jakby takie 2 szt zapalić ? Pozdrawiam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.