Skocz do zawartości

Oświetlenie LED-opinie i porównania.


Sławek121
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Nie potrzebujesz aluminium przy pasku. Szkoda profila. Nic tam się praktycznie nie będzie grzało. Ale jak piszesz, zabezpieczyć przed wodą trzeba, chociaż dałbym kilka nawiertów na górze bo nie ma gwarancji czy się nie skropli wewnątrz para wodna.

 

 

 

Alu dam żeby było równo. Robię dla siebie takie "świetlówki" po 95cm każda i dla swojego ojca takie po 145cm. Założyłem bloga w którym wszystko opiszę i będę dzielił się spostrzeżeniami. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Same ledy do trawnika mogą nie wystarczyć. Tym bardziej, że mówisz o paskach! Tych watów tak się nie liczy. Do akwarium stosujemy power ledy 1W lub 3W i odpowiednie chłodzenie oraz uszczelnienia.

Nie dawaj za dużo ciepłego białego i diod czerwonych bo będziesz miał wrażenie żółtej wody. Barwa 6500K jest odpowiednia.

 

Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk

 

Zakładam, że takie Power LED montujemy do profila aluminiowego. Powiedz mi w jaki sposób to uszczelniasz ? 

Chodzi mi po głowie taki projekt - belka z ceownika alu długość 1m, diody 3W co 10cm (wejdzie 9szt) z kolimatorami 60 lub 45stopni. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ceownik gruby na 5mm, szeroki na 3,5cm wewnątrz, 4,5cm po zewnętrznej, diody 1W. Odległość między diodami około 6-7cm, trzeba by zmierzyć.

 

Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk

 

Zastanawiam się ile by trzeba takich 1W PowerLed żeby optymalnie oświetlić baniak 250l 100x50x50 (planowany jako typowy LowTech).

Tak sobie pomyślałem, że jakby zrobić 18 x 1W o barwie 6000-6500k i do tego 3x3000-3400k 3x4300-4500k i 3x10000-12000k

i celu uzupełnienia widma diody o długości fali od 440-660 (od niebieskiej po czerwoną) czy to wystarczy do prawidłowego wzrostu roślin?

 

Dodam, że w zasadzie z przodu akwarium będzie sumarycznie około 7cm podłoża (3m ziemii i 5cm żwirku) a z tyłu nawet do 10cm, zatem odległość jaką będzie mieć 

światło do pokonania to w najgorszym przypadku 43cm +/- 8cm (wysokość belki nad lustrem wody).

Edytowane przez tomekmak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To będzie LT na ziemi czy jakimś podłożu? Ja bym dał wszystkie diody o barwie 6500K i ze 2 czerwone oraz 2 niebieskie. Nie mam pojęcia jak zachowywałby się trawnik przy takim świetle ale mi kryptokoryny wendta rosły w porządku, pistia była wręcz trudna do opanowania a nurzaniec kompletnie oszalał :) Podłoże miałem z najdrobniejszego bazaltu i cienka warstewka ziemi pod to.

Zwróć tylko uwagę by nie sadzić roślin wysokich pod kolorowymi diodami bo efekt będzie nienaturalny.

 

Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy diodach PowerLed (1W) dla akwarium roślinnego stosujemy przelicznik 0,47W/1l czyli dla 250l to jakieś 117W, jednak Ty piszesz o LowTechu więc myślę że w granicy 0,25W/1l powinno w zupełności wystarczyć. Jak chciałbyś jakiś trawnik to radzę dać soczewki skupiające. Poza tym proponuję dać również diody niebieskie 1W w ilości 0,15W/1l, poprawi to nieco kondycję roślin.

Edytowane przez jungu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To będzie LT na ziemi czy jakimś podłożu?

 

To będzie klasyczny LT na ziemi. Bez nawożenia, bez CO2.

 

Przy diodach PowerLed (1W) dla akwarium roślinnego stosujemy przelicznik 0,47W/1l czyli dla 250l to jakieś 117W

 

A to liczymy od pojemnośći netto czy brutto ? bo jeśli od netto, zakładając, że średnia grubość podłoża to 10cm daje 100x50x40=200l netto.

I teraz ten przelicznik bierze się z jakiego mniej więcej wzoru ? Przeliczając lumeny na waty ? Jedna taka 1W ma około 100lm czyli jedna belka o długości 1m będzie mieć w przybliżeniu 900. Zakładam, że zastosuję kolimatory tylko pytanie jakie ? 45 stopni ? 60 stopni a może 90 ?

Edytowane przez tomekmak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczymy wszystko od pojemności brutto czyli od pełnej pojemności.  Przelicznik ten raczej nie ma wzoru, jednak jest wiarygodny w innym temacie zrobiłem przykładowe wyliczanie co ile daje światła (http://forum.superakwarium.pl/topic/34010-72l-o%C5%9Bwietlenie-led-6000k/)

więc w odniesieniu do świetlówek można taki przelicznik przyjąć.  Kolimatory dobierasz tak, aby kąt rozpraszania światła nachodził się na sąsiednie diody, czyli nie było ciemnych miejsc. Lepiej dać więcej kolimatorów (bo nie na wszystkich diodach musisz je zakładać) o kącie 30 stopni niż 60 - Mocniejszy kąt skupiania światła powoduje że to światło głębiej dociera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Znalazłem dwa rodzaje diód niebieskich długość fali 460-465nm i 440-450nm zastanawiam się która będzie lepsza.


 

 

Przy diodach PowerLed (1W) dla akwarium roślinnego stosujemy przelicznik 0,47W/1l czyli dla 250l to jakieś 117W, jednak Ty piszesz o LowTechu więc myślę że w granicy 0,25W/1l powinno w zupełności wystarczyć.

 

to 0.25W/1l w kontekście watów z diod LED ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to tyczy się diod PowerLed 1W, jeśli chodzi o niebieski kolor to proponuje wziąć te o pasmie przenikania 440-450nm. Diody zimne mają kolor ok 6000-7500k - nie widziałem jeszcze diod zimnych o kolorze powyżej 8000K - chyba że chińskie z opisem ni jak mającym się do stanu faktycznego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Owszem 650-660nm ale to czerwone diody, przy niebieskiej barwie różnica 460-465nm - 440-450nm polega na tym że barwa 460-465 wpada lekko w fiolet, a 440-450 wpada lekko w zieleń - różnice mało widoczne dla oka, ale w wodzie fioletowy kolor bardzo słabo przenika w głąb. Dlatego te drugie są lepsze.

Czyste czerwone światło to odcień ok 630-780nm więc 650-660nm to barwa czerwieni zmieszana lekko z żółtym przez co również głębiej przenika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To już jakąś tam wiedzę mam dzięki wam..

Plan wygląda następująco:

Białe:
54 diody 1W 6000k-6500k (100-110lm)
3 diody 1W 3000K-3400k (100-110lm)
3 diody 1W 4300K-4500K (100-110lm)
3 diody 1W 10000K-12000K (100-110lm)

Kolorowe:
9 diód 1W niebieskich 440-450nm (15-18lm)
9 diód 1W czerwonych 650-660nm (40-45lm)

Do akwarium zostanie wykonana specjalna pokrywa z profili alumioniowych z belkami. Wszystkie zespawane i zeszlifowane.

Pomiędzy diodami a lustrem wody będzie wklejona plexi.

Do poszczególnych belek zamocowane na śrubkach "bazy" (na każdej bazie mieszczą się po 3 diody LED) pod ledy i do tego pasta termoprzewodząca.

Belki będą wraz z pokrywą mieć około 100cm, bazy zamierzam rozmieścić w odległościach co 10cm i +/- 5cm od krańców akwarium.
Każda dioda będzie mieć kolimator 30 lub 45 stopni (jeszcze nie zdecydowałem). Pokrywa dzięki temu, że będzie dokładnie pospawana, cała będzie swojego rodzaju "radiatorem". Rozważam jeszcze zalanie jej wodą ale to jest na razie w sferze S-F.

Diody zamierzam ułożyć :

Belka nr 1 : 27x1W 6000k-6500k

Belka nr 2 : 27x1W 6000k-6500k

Belka nr 3 : 3x1W 3000K-3400k + 3x1W 4300K-4500K + 3x1W 10000K-12000K + 9x1W niebieska 440-450nm + 9x1W czerwona 650-660nm


Razem: 81 diód w W to 81W z ledów czyli przy moim zbiorniku (250l) to 0,324W(ledowego)/l
Razem: 81 diód w lm to 6300lm z białych + 135lm z niebieskich + 360lm z czerwonych (liczyłem dolne wartości ze specyfikacji diód) = 6795lm przy moim zbiorniku da to - 27,18lm/l

 

Analizowałem mój przypadek w kontekście tego postu autorstwa kolegi jungu. Pojemność akwarium podobna.


Nie mam jeszcze koncepcji w jakiej sekwencji włączać / wyłączać poszczególne belki. Chciałbym aby się włączały wyłączały na zasadzie ściemniania/rozjaśniania w celu symulacji wschodu i zachodu słońca.

Wydaje mi się, że taki zestaw powinien wystarczyć żeby optymalnie oświetlić moje akwarium LT. Koszt zakupu półprzewodników i zasilaczy to na chwilę obecną około 500zł.

Proszę jeszcze o ewentualne opinie.

Edytowane przez tomekmak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem wystarczyłoby Ci ok. 30 diod białych, będzie przecież ziemia. Czy Twoje rośliny będą wymagające? Ostateczna ich liczba zależeć będzie od sposobu ich połączenia.

Ściemniany zasilacz będzie ze dwa razy droższy ale z pewnością korzystniejszy dla ryb, sam planuję zmienić swój na właśnie coś takiego.

 

Dużo lutowania w skupieniu Cię czeka, ale trzymam kciuki za przedsięwzięcie!

 

Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim skromnym zdaniem wystarczyłoby Ci ok. 30 diod białych, będzie przecież ziemia. Czy Twoje rośliny będą wymagające? Ostateczna ich liczba zależeć będzie od sposobu ich połączenia.

Ściemniany zasilacz będzie ze dwa razy droższy ale z pewnością korzystniejszy dla ryb, sam planuję zmienić swój na właśnie coś takiego.

 

Dużo lutowania w skupieniu Cię czeka, ale trzymam kciuki za przedsięwzięcie!

 

Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk

 

Lutowanie mi nieobce :smile:.

Jeśli chodzi o rośliny to jeszcze do końca nie zdecydowałem. Na razie posiadam 60l akwa z roślinami, które regularnie sadzonkuję. Na roślinach jeszcze się nie znam za bardzo, kolekcjonuję obecnie takie jak mi się podobają.

 

Moje 250l (kompletny osprzęt bez pokrywy) czeka na wykonanie stosownego mebla (mała powierzchnia mieszkania), więc każdy aspekt mogę sobie na spokojnie przemyśleć i zaprojektować.

Obecnie obmyślam całą technologię, wstępnie oświetlenie mam już dobrane, teraz czas na skompletowanie prefiltra mechanicznego 10", instalację elektryczną, automatyzację procesów włączania/wyłączania oświetlenia itp.

Obsadę też mam z grubsza zaplanowaną.

Jeszcze muszę nabyć/znaleźć trochę kamyków i jakiś konarek w celu totalnego skompletowania wszystkiego przed startem akwa.

 

Zastanawiam się cały czas nad zasadnością wykonania idealnie szczelnej pokrywy z wlotem i wylotem na wodę i używania jej w formie "grzałki". Nie wiem czy przy moim zbiorniku nie zrobi się za ciepło.

Edytowane przez tomekmak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem w stanie go utrzymać, lekko skręciłem napięcie na zasilaczu. Przy pełnej mocy można powiedzieć, że parzyło. Pewnie za gęsto dałem diody. Świetnie sprawdzało się wodne chłodzenie belek, były praktycznie zimne. Jednak obiło mi się o uszy coś o utlenianiu aluminium w kontakcie z wodą i rozmontowałem chłodzenie. Żałuję, bo działało wybornie a i do ogrzewania się deczko przyczyniało.

 

Sent from my BlackBerry 9900 using Tapatalk

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie nie stosowałem żadnych ceowników, uznałem że najprostsze rozwiązania są najlepsze i zamontowałem na pokrywie dwie blachy aluminiowe 1mm do których doczepiłem diody z pastą termoprzewodzącą. Do tego mały wentylatorek na 12V który skierowany jest centralnie na wzmocnienie poziome w akwarium, przez to odbija się pęd powietrza i rozchodzi na boki chłodząc blachę. Całą pokrywę mam zbudowaną z PCV 5mm i nic się nie grzeje, ani nie wygina.  Zamiast plexi użyłem folii do bindowania, jest dużo cieńsza, elastyczna dzięki czemu mogę ją formować i wyginać bez ryzyka że pęknie, a do tego zawsze mogę ją szybko wymienić na nową - (mam wodę lekko zasoloną i każde zachlapanie wiążę się z plamami kamienia na folii).

Wygląda to mniej więcej jak na załączonym obrazku:

ajcc.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja u siebie nie stosowałem żadnych ceowników, uznałem że najprostsze rozwiązania są najlepsze i zamontowałem na pokrywie dwie blachy aluminiowe 1mm do których doczepiłem diody z pastą termoprzewodzącą. Do tego mały wentylatorek na 12V który skierowany jest centralnie na wzmocnienie poziome w akwarium, przez to odbija się pęd powietrza i rozchodzi na boki chłodząc blachę. Całą pokrywę mam zbudowaną z PCV 5mm i nic się nie grzeje, ani nie wygina.  Zamiast plexi użyłem folii do bindowania, jest dużo cieńsza, elastyczna dzięki czemu mogę ją formować i wyginać bez ryzyka że pęknie, a do tego zawsze mogę ją szybko wymienić na nową - (mam wodę lekko zasoloną i każde zachlapanie wiążę się z plamami kamienia na folii).

 

 

A możesz pstryknąć temu fotkę od zewnątrz i od wewnątrz? Byłbym bardzo zobowiązany.

 

Sama ramka pokrywy jest zrobiona z jakiegoś kątownika alu ?

Edytowane przez tomekmak
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma tam nic z alu, wszystko zrobione jest z PCV. Fotki mogę wstawić jutro bo siedzę w pracy, mam jednak zdjęcia poprzedniej pokrywy która była zrobiona wcześniej w podobnym stylu jednak klapki plastikowe (zawiasy) w pokrywie nie zdały egzaminu i zrobiłem nową na zwykłe pokrywki.

Image_00182.jpgImage_00181.jpgImage_00185.jpg

W sumie obecna pokrywa dużo się nie różni poza dwoma wzmocnieniami na środku (obok wentylatora) i przerobioną górą na klapki zamiast zawiasów.  Boki obudowy są podwójne dlatego że na wewnętrznej części pokrywa opierana jest na akwarium. Całość z zewnątrz oklejona folią samoprzylepną matową.

Edytowane przez jungu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij




×
×
  • Dodaj nową pozycję...