Jump to content
korozja

ZAKŁADANIE i UTRZYMANIE akwarium "Kompedium Wiedzy"

Recommended Posts

Założenia: poradnik dla osób początkujących, zakładających małe lub średnie akwaria z popularnymi raczej nie trudnymi rybkami

PIERWSZE ZAKUPY
Najważniejszą cnotą akwarysty jest cierpliwość :)
Do sklepu idź z konkretami i podstawową wiedzą. Sprzedawcy nie zawsze znają się na rzeczy, często próbują sprzedać jak najwięcej rzeczy, które wcale nie będą potrzebne. Dopóki nie przetestujesz wiedzy konkretnego sprzedawcy nie słuchaj jego rad.
Po pierwsze oczywiście zbiornik. Optymalnie byłoby najpierw wybrać się do sklepu i popatrzyć na rybki na żywo. Zapisać nazwy gatunków, które bardzo się spodobały i w domu sprawdzić jakiego minimalnego litrażu potrzebują (ewentualne inne wymagania np. preferowany kolor żwiru), oraz jeśli to kilka gatunków, to czy mogą żyć w jednym akwarium.
Druga wizyta w sklepie akwarystycznym to zakup akwarium (najlepiej z pokrywą, a czasami koniecznie z pokrywą) odpowiedniego dla wymarzonego gatunku rybek. Przy tej okazji warto zakupić również:
-filtr
-grzałkę, najlepiej z termostatem
-termometr
-żwir (nigdy kolorowy, ani sztuczny)
-testy wody (na początek wystarczą paskowe 5w1, ponieważ inwestycja w cały zestaw testów kropelkowych najczęściej przerasta budżet; nie kupuj najtańszych testów, najprawdopodobniej będą źle mierzyły i trzeba będzie kupić inne; najlepsze wg mnie są testy firmy JBL)
-kamienie, korzenie inne ozdoby (ceramiczne lepiej nie, gdyż mogą wydzielać do wody szkodliwe substancje chemiczne)
-biostarter, jeśli spieszy Ci się z wpuszczaniem rybek, np. sera nitrivec (Uwaga, gdy sprzedawca nie posiada w sklepie takich bakterii w płynie czasami usiłuje sprzedać uzdatniacz do wody (lub jeszcze coś innego) na którym również jest napisane że „przyspiesza dojrzewanie wody”, takiemu sprzedawcy najlepiej podziękować i mieć się na baczności kupując inne rzeczy)

PIERWSZE PRACE
Akwarium musi stać na solidnej szafce, ponieważ wypełnione będzie bardzo dużo ważyło. Można oczywiście kupić specjalną szafkę akwarystyczną, które są jednak drogie.
Akwarium powinno stać w miejscu nie nasłonecznionym (może się to potem skończyć inwazją glonów), na warstwie styropianu, specjalnej macie lub podstawce. Dzięki temu nie pęknie.
Przyniesiony ze sklepu zbiornik najprawdopodobniej nie będzie miał wady, ale polecam próbne zalanie w wannie/brodziku, by sprawdzić szczelność. Akwarium dokładnie myjemy wodą (nigdy nie należy używać detergentów takich jak płyny do mycia naczyń, mydła itp itd.). Ewentualnie można przemyć jakimś odkażalnikiem (woda z octem jest chyba najprostsza).
Żwir należy porządnie umyć, tak by przy płukaniu woda zrobiła się czysta (czasem jest to wyjątkowo żmudne i niewdzięczne zajęcie). Korzenie, kamienie wygotować w wodzie z solą (30 min w wodzie z solą, 30 minut w czystej) a potem dokładnie wypłukać.
Wsypujemy żwir, układamy ozdoby, montujemy sprzęty. Zalewamy akwarium wodą zwykłą z kranu (nie mineralną!). Wlewamy biostarter wg instrukcji (o ile pamiętam na opakowaniu jest napisane że ryby można po 24h wpuszczać, jest to nieprawda). Jeśli masz kogoś znajomego kto ma już dojrzałe akwarium poproś go o parę litrów wody z jego zbiornika. Włączamy filtr i grzałkę, które od tej pory muszą chodzić cały czas, także w nocy (tylko jak łapki wkładasz do akwarium to wyłącz ;) ).
Tło zalecam zrobić samodzielnie, ryby zwykle lepiej prezentują się na ciemnym jednolitym tle, a nie na fototapecie. Tło może być np. z brystolu. Różne sposoby robienia tła są w dziale „Zrób to sam”.
Zmierz parametry wody w kranie, sprawdź czy będą odpowiadały wybranym rybom i najlepiej gdzieś zanotuj.

ROŚLINY
Tak samo jak przy rybkach, obejrzyj co jest w sklepie, sprawdź w domu czy możesz zapewnić roślinie odpowiednie warunki (temperatura, oświetlenie), a dopiero po tym je kup.
Po przyniesieniu roślinek do domu dokładnie je opłukaj i najlepiej odkaź. Przyjrzyj się, czy nie ma na nich ślimaków lub ich ikry (zwykle przyklejona od spodu liści) i nie lituj się nad nimi. Każdy kto to zrobił pożałował ;) Nawet jeden ślimak może doprowadzić do plagi z którą potem bardzo trudno wygrać. Roślinki wyjmij z koszyczków i tej watki i zasadź po prostu w żwirze.

WODA
Woda musi dojrzeć. Co to znaczy? To znaczy że muszą się tam zadomowić tak zwane bakterie nitryfikacyjne. Musi się wytworzyć równowaga biologiczna. Najlepiej jeśli poczytasz o cyklu azotowym (np: http://forum.superakwarium.pl/topic/6288-obieg-azotu-w-akwarium/), ale tak w skrócie, to w czasie dojrzewania zbiornika w pewnym momencie stężenie związków azotu jest tak wysokie, że często okazuje się trujące dla ryb, dlatego nie można wprowadzać ich od razu.
Proces ten trwa w naturalnym tempie od 2 do 4 tygodni. Gdy zastosuje się techniki przyspieszające, ten okres skraca się nawet do tygodnia. Nigdy nie można jednak powiedzieć, że akwarium np. po 10 dniach na pewno jest gotowe. Musisz to zmierzyć testami na związki azotu. Najpierw wzrośnie stężenie NH3, potem NO2, a potem zwykle NO3. Gdy po tych wzrostach, stężenia NH3 i NO2spadną do 0 to akwarium jest bezpieczne i można wpuszczać pierwsze rybki.

RYBKI
Jeśli nie jesteś pewien/a czy wybrana obsada jest w porządku, zapytaj w dziale „Obsady zbiornika”„Obsady zbiornika”. Początkujący mają tendencję do przerybiania akwarium i do kupowania zbyt dużej ilości różnych gatunków, co potem wygląda nieładnie i z pewnością stworzy w przyszłości liczne problemy.
Rybki najlepiej kupować stopniowo, po kilka, by procesy biochemiczne w akwarium miały czas się dostosować do nowych mieszkańców. Jeśli chcesz rybki rozmnażać, to dobrze jest kupić w różnych sklepach żeby urozmaicić pulę genową.

DALSZA PIELĘGNACJA
Przy okazji kupowania rybek kup też:
-odmulacz
-czyścik lub skrobak do szyb
-siatkę do łapania ryb
Wody w akwarium ogólnie rzecz biorąc nie wymienia się w całości. W niedużych zbiornikach należy raz w tygodniu wymienić 10-20% wody, na świeżą, odstaną przynajmniej 24h (chlor musi wyparować). Przy podmianach należy też odmulać dno. Żadne stworzenie należące do „służb porządkowych” nie posprząta za Ciebie kupek ;P Odmulacz jest swego rodzaju odkurzaczem, który pozwoli Ci na wyczyszczenie podłoża.

Powodzenia! :)

Tekst: Opracowanie własne
Nie obrażę się jak temat zostanie przyklejony, bo trochę się napisałam ;P
Uwagi mile widziane.

  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można też wsypać trochę jedzenia dla ryb jako pożywkę dla bakterii.

Tu się nie zgodzę, spotykam się coraz częściej z opiniami że "karmienie" wody pokarmem celem pożywienia dla bakterii mija się z celem, zakupione przez nas biostartery same w sobie są kulturami bakterii, które do rozwoju potrzebują jedynie światła, wody, filtracji. Wrzucając pokarm możemy spartolić całą sprawę i zaburzyć to przyspieszone przy użyciu biostarteru dojrzewanie. Rozkładające się jedzenie wytworzy przecież niebezpieczne związki azotu. A co je zwalczy jak nie podmiana? Tylko pytanie po co od razu podmieniać i to na własne życzenie... Uważam i na bazując na własnym doświadczeniu, że wystarczy w zupełności biostarter bez dodatkowych kombinacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Najpierw wzrośnie stężenie NH4, potem NO2, a potem zwykle NO3. Gdy po tych wzrostach, stężenia spadną do 0 to akwarium jest bezpieczne i można wpuszczać pierwsze rybki.

Chyba zamiast NH4 powinno być NH3, ale nie jestem pewien ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właściwie powstaje i nh3 i nh4, ale faktycznie powinno być przede wszystkim nh3. Dzięki za uwagę :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można też wsypać trochę jedzenia dla ryb jako pożywkę dla bakterii.

Tu się nie zgodzę, spotykam się coraz częściej z opiniami że "karmienie" wody pokarmem celem pożywienia dla bakterii mija się z celem, zakupione przez nas biostartery same w sobie są kulturami bakterii, które do rozwoju potrzebują jedynie światła, wody, filtracji. Wrzucając pokarm możemy spartolić całą sprawę i zaburzyć to przyspieszone przy użyciu biostarteru dojrzewanie. Rozkładające się jedzenie wytworzy przecież niebezpieczne związki azotu. A co je zwalczy jak nie podmiana? Tylko pytanie po co od razu podmieniać i to na własne życzenie... Uważam i na bazując na własnym doświadczeniu, że wystarczy w zupełności biostarter bez dodatkowych kombinacji.

 

Teraz to żeś napisał głupotę miesiąca. Pokarm to bardzo dobre rozwiązanie i tu o to chodzi żeby gnił , a związki "azotu" jak to napisałeś chyba bakteriom nie zaszkodzą ?? no chyba że o czymś nie wiem, ale one właśnie to przerabiają , "tym się żywią".

A ta podmiana dla ich zbicia to totalny bezsens , jak nie ma życia w baniaku, chyba o to chodzi żeby NH3 a co za tym idzie NO2 były na wysokim poziomie podczas dojrzewania akwa. Biostarter to zbędne wydawanie kasy. no jeszcze bakterie potrzebują tlenu, cziekawi mnie gdzie dostajesz takie bakterie zamknięte w buteleczce z dostępem tlenu :shock:

Biostarter to jest właśnie pożywka dla bakterii , a nie bakterie i podobny efekt możesz wywołać właśnie pokarmem.

 

Moim zdaniem Korozja odwaliła kawał dobrej roboty, wprowadziłem jedną małą poprawkę mam nadzieje że się nie obrazi. ;)

 

Kirysek nie wiem jaki masz w życiu problem, siedzisz wyszukujesz coś i wprowadzasz zamęt, chociaż do końca nie wiesz co piszesz. Nie wiem skąd to bierzesz, może podaj linki, to ze znajomymi się pośmiejemy.

 

Temat zamykam jeżeli zajdzie potrzeba jakiejś poprawki to zostanie odblokowany. Bo nie potrzeba tu następnej kłótni z udziałem kirysa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Po założeniu i zarybieniu zbiornika - nawet w początkującej fazie, kiedy obsada jest jeszcze niewielka - trzeba regularnie dbać o jego utrzymanie. Jak wiadomo, lepiej zapobiegać niż leczyć. Jeśli opracujesz rozsądny plan doglądania akwarium i będziesz go konsekwentnie realizował, unikniesz większości kłopotów. Jeżeli nawet się pojawią - na przykład dojdzie do zanieczyszczenia wody nadmiarem pokarmu - zdążysz je usunąć, zanik spowodują większy kryzys.

 

Główną zaletą regularnej dbałości o akwarium jest zapobieżenie znaczniejszym wahaniom składu chemicznego wody. Niektóre parametry pogarszają się tak wolno, że mogą pozostać niezauważone aż do momentu katastrofy lub - w najlepszym razie - do chwili, w której usunięcie szkód będzie wymagało wielu uciążliwych zabiegów. Niektóre z czynności pilęgnacyjnych trzeba wykonywać codziennie, inne co rok albo co pół roku. Wszystkie są jednak równie ważne.

 

Codziennie:

 

1. Włącz oświetlenie o świcie lub po zapaleniu lamp w pokoju, oszczędzając w ten sposób rybom nagłego (i szkodliwego) przejścia od mroku do światła.

2. Sprawdź stan zdrowia ryb i w razie czego podejmij odpowiednie kroki.

3. Nakarm ryby. Trzymanie w akwarium towarzyskim wystarczy nakarmić dwa razy - rano i wieczorem. Gatunki o szczególnych potrzebach i upodobaniach -np. żerujące o zmroku lub w nocy - wymagają indywidualnej diety i trybu karmienia.

4. Sprawdź, czy ryby nie przygotowują się do odbycia tarła. W razie potrzeby przenieś parę do oddzielnego akwarium - niektóre gatunki zachowują się agresywnie podczas rozrodu. Usunięcie rodziców jest też konieczne dla bezpieczeństwa narybku. W przypadku ryb żyworodnych łatwiej usunąć z akwarium narybek, lepiej jednak ostrożnie odłowić samicę (nie łapiąc jej w siatkę, lecz naprowadzając do zanurzonego w wodzie słoika).

5. Sprawdź temperaturę wody.

6. Sprawdź, czy wyposażenie działa prawidłowo; w razie potrzeby wymień lub napraw sprzęt.

7. Pod wieczór skontroluj stan zdrowia ryb żerujących o zmroku i w nocy, większość dnia spędzających w ukryciu.

8. Przed pójściem spać wyłącz oświetlenie akwarium na kilka minut przed zgaszeniem lamp w pokoju; unikniesz w ten sposób gwałtownego przejścia od światła do mroku.

 

Co tydzień:

 

1. Skontroluj stężenie amoniaku i azotynów oraz pH; doprowadź te wartości do odpowiedniego poziomu lub podejmij akcję zapobiegawczą, np. częściową wymianę wody. |miany trzeba wprowadzać stopniowo. Pamiętaj: zmiana pH o jeden stopień skali oznacza dziesięciokrotny spadek lub wzrost alkaliczności (kwasowości) wody.

2. Przeprowadź dokładniejszą kontrolę wyposażenia akwarium.

3. Przez jeden dzień w tygodniu nie karm ryb w ogóle - z wyjątkiem osobników przygotowanych do rozrodu oraz narybku. W ten sposób zapobiegniesz zanieczyszczeniu wody nadmiarem pokarmu.

4. Sprawdź zapasy pokarmu, lekarstw, preparatów do uzdatniania wody, odczynników itp; uzupełnij ewentualne braki.

 

Co dwa tygodnie:

 

1. Wyłącz pompę lub filtr.

2. Wzrusz delikatnie podłoże, starając się nie uszkodzić korzeni roślin.

3. Zeskrob glony z przedniej ściany akwarium, a w razie potrzeby także z bocznych (jeśli boki akwarium są odsłonięte, warstwa glonów wygląda bardzo nieestetycznie). W miarę możliwości nie zeskrobuj glonów z tylnej ściany - są bogatym źródłem świeżego pokarmu dla ryb roślinożernych.

4. W miarę potrzeby uporządkuj rośliny, usuwając martwe i gnijące liście.

5.Poczekaj, aż glony i nieczystości osiądą na dnie.

6. Odessij z akwarium około jednej czwartej wody (ok 25%) wraz z nagromadzonymi nieczystościami (użyj w tym celu specjalnej gruszki - W ŻADNYM RAZIE nie zasysaj wody ustami). Jeśli cotygodniowe pomiary stężenia amoniaku i azotynów wykazują wartości powyżej dopuszczalnej normy, częściową wymianę wody trzeba będzie przeprowadzać co siedem dni - aż do usunięcia przyczyny zjawiska.

7. Usuniętą wodę zastąp wodą wodociągową lub deszczówką, podgrzaną do odpowiedniej temperatury przez wymieszanie z wrzątkiem w wiadrze lub innym naczyniu. Jeśli wymienisz ponad jedną czwartą ogólnej objętości wody, użyj preparatu do usuwania chloru lub chloroaminy. Świeża woda powinna mieć ten sam odczyn i tą samą twardość, co woda w akwarium.

8. W miarę potrzeby wyczyść pokrywę akwarium. Skontroluj i ewentualnie wymień wkład filtracyjny z węgla aktywowanego - zastosuj się do wskazówek podanych przez producenta.

9. Włącz pompę i filtr.

 

Co miesiąc:

 

1. Wymień albo wyczyść wkłady do filtra mechanicznego i chemicznego.

2. Przepłucz wkład do filtra biologicznego, najlepiej wodą z akwarium, żeby nie zahamować wzrostu bakterii. Pod żadnym pozorem nie używaj detergentów, których nie usuniesz nawet energicznym płukaniem: niszczą mikroflorę i mikrofaunę, są szkodliwe dla ryb nawet w niewielkim stężeniu. Wystrzegaj się też gotowania i sterylizowania biologicznych wkładów filtracyjnych - zabiegi te zabijają mikroorganizmy.

3. Jeśli używasz filtra dennego, wprowadź plastikową rurkę do wnętrza cylindra i zassij (nie ustami!) odrobinę zanieczyszczeń nagromadzonych pod płytką filtracyjną.

4.Sprawdź wtyczki i przewody urządzeń oświetleniowych.

5. Wyczyść rurki rurki prowadzące do filtrów i kostki rozpylające.

6. Sprawdź membranę pompy i w razie potrzeby wymień ją na nową.

7. Wyczyść kostkę rozpylającą.

8. Wyczyść pokrywę akwarium, jeśli nie zrobiłeś tego dwa tygodnie temu.

9. Usuń zmarniałe rośliny i zastąp je nowymi. Uporządkuj wystrój zbiornika.

 

Co pól roku lub rzadziej:

 

1. Jeśli używasz sterylizatora ultrafioletowego, co pół roku wymieniaj świetlówkę.

2. Sprawdź stan świetlówek w lampach: jeśli któraś się przepaliła albo nie jesteś zadowolony ze wzrostu roślin wymień je na nowe. Jeśli używasz kilku świetlówek, wymień jedną lub dwie, pozostałe zastępuj co pół roku.

3. Wymień filtr powietrza w pompie - w przeciwnym razie zanieczyszczenia całkowicie go zablokują.

4. Zrób przegląd filtra elektrycznego lub samego silniczka w głowicy. Jeśli nie masz odpowiednich kwalifikacji, poproś o pomoc obsługę sklepu akwarystycznego lub doświadczonego akwarystę. Jeśli wykonanie przeglądu zajmie kilka dni, zainstaluj filtr zastępczy. W najgorszym razie zastosuj dodatkowe napowietrzanie, któe zrównoważy czasową nieobecność filtra.

 

Przed wyjazdem na urlop:

 

1. Dobrze utrzymane akwarium można bez obawy zostawić na czas urlopu. Sprawdź jednak przed wyjazdem, czy wszystkie urządzenia działają sprawnie; jeśli nie masz pewności, wymień wątpliwe akcesoria. Nie odkładaj przeglądu, sprzątania i reperacji na ostatnią chwilę. Musisz poświęcić dwa tygodnie na sprawdzenie czy nowy lub naprawiony sprzęt funkcjonuje prawidłowo i zdążył dostatecznie "okrzepnąć".

2. Zainstaluj wyłącznik czasowy do oświetlenia. Jeśli mieszkaniem zaopiekują się znajomi, zapoznaj ich z regułami włączania i wyłączania lamp - w przeciwnym razie rośliny mogą ucierpieć podczas Twojej nieobecności.

3. Ryby można karmić za pomocą dozownika automatycznego, który w określonych odstępach czasu odmierzą dawkę pokarmu suchego ( w płatkach lub tabletkach). Większość akwarystów woli jednak powierzyć karmienie znajomym. Najlepiej powierzyć to innemu akwaryście; jeśli nie masz takiej możliwości, zapoznaj kolegę z regułami karmienia i zasadami działania urządzeń akwariowych. Przygotuj dzienne porcje pokarmu najlepiej zaopatrzone datą - zyskasz w ten sposób pewność, że znajomy nie przekarmi Twoich podopiecznych co jest częstym grzechem przybranych rybich rodziców! W sklepach można też kupić specjalną karmę wakacyjną w postaci tabletek, z których pokarm uwalnia się stopniowo do wody - warto nad tym pomyśleć Poza wszystkim innym, jeśli ryby były przez cały rok karmione prawidłowo, a zbiornik jest dobrze obsadzony roślinami, nagromadzone rezerwy pozwolą wytrzymać im na czczo kilka tygodni.

 

 

Artykuł na podstawie książki Akwarystyka słodkowodna J. Dawesa

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zakładanie akwarium:
1. Co musimy kupić?:
- akwarium
- grzałka z termostatem,
- podłoże
- termometr precyzyjny,
- siatka do wyławiania ryb,
- napowietrzacz z regulacja wydajności + zawór zwrotny + wężyk + kostka napowietrzająca,
- filtr
- rośliny akwariowe
- dwa wiaderka, które będą służyły do podmiany wody (nigdy nie powinny mieć kontaktu ze środkami piorącymi!!!!!),
Na tym etapie RYB NIE KUPUJEMY

2. Urządzanie akwarium:
-Umyć akwarium woda z solą, opłukać. Akwarium ustawić na stabilnej szafce.
-Dokładnie wypłukać żwir, tak długo aż woda nie będzie mętna (trwa to trochę).
-Następnie nasypać i ukształtować żwir
-Następnie nalać wody do ok. 10 cm wysokości.
-Posadzić rośliny,.
-Po posadzeniu roślin dolewamy wodę do pełna.
-Woda po posadzeniu roślin może być trochę mętna nie należy się tym przejmować, bo po paru dniach się wyklaruje.
-Zamontować grzałkę, termometr, filtr, oświetlenie i napowietrzanie.
Teraz należy POCZEKAĆ minimum 2 tygodnie aż woda dojrzeje.
-Na tym etapie dalej NIE KUPUJEMY RYB!

3. Kupowanie ryb:
-Należy wybrać gatunki, które nas interesują
-Przed kupnem należy upewnić się, czy nasze akwarium będzie spełniało wymagania ryb
-Ilość zakupionych ryb, (kiedy już będą dorosłe) powinna odpowiadać regule ok. 5 litrów wody na jedna niewielka rybę (5 cm). Każda ryba jest inna i ma inne wymagania, nie istnieją żadne przeliczniki sztuka/litr lub długość/litr.

4. Pielęgnacja:
-Przynajmniej raz dzienne skontrolować poprawność działania urządzeń technicznych oraz sprawdzić temperaturę w akwarium.
-Ryby karmić z umiarem, pamiętając że wyglądają na zawsze głodne,choćby miały im za chwilę popękać brzuszki, a wsypany pokarm powinien zostać zjedzony w ciągu 3-4 minut.
-Karmić je dwa, maksimum trzy razy na dobę.
-Raz na tydzień odlać z akwarium do wiaderka wodę w ilości ok. 20%.

5. O czym warto wiedzieć:
- uszkodzone i martwe rośliny mogą poczekać z wyjęciem i wyczyszczeniem akwarium, martwe ryby wyjmujemy natychmiast.
- filtr MUSI!!!!! działać 24h na dobę, przerwa kilkugodzinna w działaniu filtra powoduje, że
staje się martwy i zatruje wodę. Tak samo grzałka, też musi działać 24h na dobę.
- co do napowietrzacza zdania są podzielone, jednak początkującemu akwaryście radze aby chodził przynajmniej 12h/dobę
- oświetlenie musi być wyłączane na noc, a w ciągu dnia powinno się świecić ok. 12 godzin,
brak odpoczynku nocnego spowoduje zabicie roślin i stresowanie ryb.
- w prawidłowo prowadzonym i urządzonym akwarium ryby mogą przeżyć bez żadnej szkody bez jedzenia przez kilka dni (np. podczas kilkudniowego urlopu).
- nie należy wyłączać grzałki, nagle skoki temperatury lub zbyt zimna woda spowoduje że ryby zachorują
- do akwarium nie należy wkładać plastykowych rupieci (nurków, zamków, gwiazdek
itp.), bo wyglądają nienaturalnie i szpecą je a poniekąd mogą zmienić parametry wody.
- akwarium powinno stać w spokojnym miejscu, nie powinno się go ustawiać obok drzwi
wejściowych do pokoju, ponieważ ciągły ruch będzie stresował ryby.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×