Skocz do zawartości

¤ Zielenice punktowe i pył na szybach moje eksperymenty


Łoren
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 132
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Każdego dnia niecierpliwie spoglądam do akwarium i hmm... coraz więcej tych nitek.

P.S. Dzisiaj przyszły do mnie sole. Od jutra zacznę ich nawożenie. Na pewno z soli będę podawał KNO3 i siarczan magnezu. Potas i fosfor na razie mam jeszcze jako gotowy produkt, więc na razie będę taki podawał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Nie wiem czy to pomoże u Ciebie, ale ja nitki ograniczyłem - a miałem takie gęste grzywy nitek jak pokazujesz na zdjęciach, że je garściami zbierałem - przez przedawkowanie carbo x4 przez tydzień, ograniczenie świecenia do 5h tygodniowo. Dodatkowo podawałem duże dawki potasu; obecnie podaję azot, bo miałem go na zero.

http://forum.superakwarium.pl/glony-nitkowane-w-nowo-zalanym-akwarium-t49130.html - tu jest opisany mój problem, który wygląda, że się kończy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Witam. Dołączę się do tematu ze swoim problemem.

W poszukiwaniu pomocy w walce z zieleniejącymi szybami, na początku przedstawię swój zbiornik.

Wymiary: 120x40x50h

Podłoże: Bazalt z ziemią ogrodową Osmocote do kaktusów, ziemi jest 1 cm, warstaw odsunieta od szyb około 2 cm i przykryta moskitierą okienną, na to około 5 cm bazaltu z przodu i około 7 cm z tyłu

Filtracja: JBL e900 z prefiltrem na rurze wlotowej z gąbki + pompa cyrkulacyjna Aquaela Circulator 600 z gąbką

Oświetlenie:4x54w - T5 o barwach 2x6500, 1x10000 Sylvania Aquastar, 1x8500 Sylvania Grolux, na każdej odbłyśnik

CO2 z reaktorem narurowym i elektrozaworem, wpięte w JBL-a

Obsada:

2x kosiarka

5xmolinezja

4xkirys panda

2xkirys pstry

1x zbrojnik niebieski

5x danio pręgowane

15xneon inessa

35xbystrzyk amandy

Xxkrewetki RC

Roślinność: Ludvigia Peruviana, Lobelia Cardinalis, Duży Heniek, Amazonka, Heternatera Zosterifolia, Lotos, Pogostemon Stellata, Rotala Red, Pogostemon Helferi, Cryptocoryne Wendetti Brown, Lagarosiphon Madagascariensis, Hedyotis Saltzmani, Staurogyne Repens, Blyxa Japonica, Ludwigia Repens,

Nawożenie: CO2 z butli 2,5 kg - około 2 b/s, sole KH2PO4:KNO3:Carbo AquaArt:Macro RED AquaArt, Mikro Pro AquaArt, Fe Chelat 8%

Woda: RO z Hydromineralem AquaArtu

 

Baniak w chwili obecnej wygląda tak:

https://picasaweb.google.com/1061360673 ... 5784417954

Największym moim problemem są zieleniejące szyby. Po 5 dniach nieobecności baniaczek zastałem w takim stanie:

https://picasaweb.google.com/1061360673 ... 1214238018

Po przetarciu szyb zobaczyłem dżunglę

https://picasaweb.google.com/1061360673 ... 6967712338

W trakcie przycinki świeciła tylko jedna świetlówka 10000 i szyby zzieleniały w ciągu jednego dnia i kolejnego dnia znowu było przecieranie szyb.

Zmieniłem kolejność załączania się świetlówek. I teraz 11 godz świecę 6500+8500 i 4 godz w ciągu dnia 6500+10000. Widzę że szyby mniej zzieleniały, ale może dlatego że wczoraj robiłem podmiankę około 40%

Teraz trochę o parametrach które sprawdzałem dzisiaj:

Ph-6,8 (zoolek), Kh-5(JBL), Gh-6(JBL), Fe-0,1(JBL), NO3-20(JBL), PO4-1,2(JBL) -dolałem 1 ml KH2PO4 rozrobione 100g/1000ml RO

Akwarium powstało 05.04.2012. Wcześniej był0 112L ale bardziej LT. Kiedyś (20 lat temu) były 20+50+70 ale wtedy nie pracowałem i rachuneczki za światło sprawiły że zrezygnowałem z hobby.

Proszę o rady co może być powodem tych zieleniejących szyb. Pozdrawiam.[/b]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No więc tak to się ma według mnie - przy tak potężnym oświetleniu jak masz poziom fosforu musi być zdecydowanie wyższy niż obecnie i powinien wynosić co najmniej 2mg/l i to jest według mnie podstawowy problem .

Druga sprawa która może mieć wpływ to stosowane produkty aqua-artu - problem polega na tym że nie wiemy ile i czego dajemy do wody(z testów wynika ze z grubsza jest ok- ale to tylko testy które wszystkiego nie uwzględniają i są obarczone dość dużym błędem pomiaru) bo nic na tych produktach nie pisze więc tak naprawdę lejemy te rzeczy "na pałę" . Nawozy które kupujemy w sklepach są tworzone tak żeby zaspokoić przeciętnego kowalskiego i jego przeciętny zbiornik stosując pełną linię nawozową . przy akwarystyce bardziej profesjonalnej , zbiornikach HT gdzie mamy światło na poziomie 1W/l takie nawozy zazwyczaj się nie sprawdzają i nawożenie musimy komponować sami . Zasada jest taka mniej więcej - im większe światło tym margines błędów jest co raz mniejszy. Dlatego sugeruję zmianę - odejście od produktów A.A - i jeśli masz na tyle kasy żeby nawozić firmówkami - przejść na serię Easy Life - a jeszcze lepiej przejść na nawożenie solami - taniej i skuteczniej i wiemy ile czego podajemy. Innych czynników może być jeszcze kilka w tym nawożenie magnezem i potasem - które przy niewłaściwych proporcjach i wodzie miękkiej (taką masz) mogą się nawzajem blokować ...ale nie wiemy ile podajemy - i tu jest pies pogrzebany. Może też mieć tu wpływ poziom żelaza..lub innych mikro - ale nie wiemy ile innych mikro jest w mikro serii PG i co tu można doradzać skoro pytań więcej niż danych.

Z takich rzeczy doraźnych :

Czas świecenia : skrócić do 10h/dobę można ustawić tak żeby w środku dnia była przerwa ok 2 godzin (ponoć pomaga w walce z glonami) sam taką przerwę stosuję - czy ma to wpływ czy nie...nie wiem ale problemów z zielonymi szybami nie mam.

Podnieść fosfor do 2mg/l , trzeba będzie także podnieść poziom żelaza bo przy tym oświetleniu 0,2mg/l to zdecydowanie za mało - 0,5 i w górę.

Można zastosować 2-3 doby zaciemnienia (całkowitego) i podmiana 50% wody. W czasie zaciemnienia kuracja zieloną herbatą. W czasie zaciemnienia nie podajemy nawozów ani CO2 , wyjątek to PG- carbo które możemy podawać w zwiększonej dawce. Nie karmimy ryb.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za podpowiedź. Odnośnie Macro Red to stosuję je od początku. Po 2 miesiącach rośliny były w dobrej kondycji o czym świadczył stan aromatiki i rotali- https://picasaweb.google.com/1061360673 ... 6959614130

oraz innej roślinności typu: blyxa, d.heniek, polygnum red - https://picasaweb.google.com/1061360673 ... 0420974818 ale problem zieleniejących szyb wystepował tyle że w mniejszym stopniu.

Poczytałem wówczas że pył może być spowodowany niskim PO4 więc rozpocząłem podawanie fosforu w ilości 1 ml. Sole rozrobiłem w proporcjach 100g/litr wody RO. Dawkę zastosowałem po podmianie. Przy podmianie usunąłem ze zbiornika dość sporych rozmiarów microsorium, które przestało mi pasować. (czytałem że microsorium wyciąga z wody azot więc może dlatego jego stężenie poszło do góry).Jednak nie zdązyłem zauważyć efektów ponieważ następnego dnia padł mi jeden z dwóch kubłów (fluval 304 pociekł) pod który miałem podpięty reaktor narurowy z CO2. Po wielu prubach z uszczelnieniem (czyszczenie, smarowanie uszczelek), poddałem się. Pech chciał że było to w przeddzień wyjazdu i następnego dnia wyjechałem na urlop. Nie było mnie 5 dni. Baniak zostawiłem ze światłem 2x54 i bez CO2. Dodatkowo nie zwróciłem uwagi że programator zostawiłem ustawiony na włączonym świetle. Światło świeciło 24h/dobę. Rośliny zmarniały. Wszystkie te zdażenia spowodowały ostrą destabilizację zbiornika i od tamtej pory walczę z kosmiczną ilością zielonego pyłu, popalonymi stożkami wzrostu rotali, rozpuszczającą się blyxą, i defragmentacją łodyg w dużym heńku. Trochę odbiegłem od tematu pyłu :).

Wracając do tematu. Mam sole k2so4 i mgso4 ale nigdy ich nie podawałem. Nie mam testów na K i Mg. Zauważyłem że nadwyżki potasu palą stożki Pogostemona Stellata i Rotali. Dlatego nie leję ani K ani Mg.

W jaki sposób określić destabilizację równowagi w powyższych pierwiastkach i jaki wpływ ma to na zielony pył?

A może jeszcze wchodzi w grę Ca:Mg? Wapnia mogę mieć niski poziom ze względu na miękką wodę oraz fakt że po rozpoczęciu podmian na RO zauważyłem ze spadła mocno ilość zatoczków (dużo pustych muszli)ale jeszcze są niedobitki. Miałem tez helnką którarównież padła. Raczki (miniaturowe orange) wytrzymały miesiąc (po dwóch tygodniach zrobiły się mętne).

Jakieś sugestie co do Ca:Mg:K

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacytuję tu fragment artykułu nawozenie-roslin-w-akwariach-ht-high-tech-wersja-radosna-t46371.html

Najczęściej sugeruje się nawożenie tygodniowe( w rozbiciu na dawkie dzienne – podane ilości dzielimy na 7) w ilościach:

Potas, K – 10-20 i więcej mg/l. Zazwyczaj w stosunku do azotu K:N jak 2:1 jednak za duża ilość potasu blokuje przyswajanie magnezu i wapnia ( istotne przy stosowaniu wody miekkiej lub RO).

Magnez, Mg – 15-30 mg/l. Ważne jest tu aby stosunek Ca do Mg wynosił około 4:1. Dlatego nie powinno się schodzić z twardością do minimalnych ilości bo wtedy rośliny będą cierpaiły na braki wapnia przy nawożeniu magnezem. Zbyt duża ilość magnezu blokuje przyswajanie potasu.

Jak widać wapń ,magnez i potas są ze sobą powiązane szczególnie daje się to odczuć przy stosowaniu wody RO. Proponuję poszukania jakiegoś dobrego mineralizatora który zapewni optymalny poziom magnezu wapnia i potasu - zostanie Ci wtedy nawożenie azotem , fosforem i mikro. Na akwanawozy.com.pl można znaleźć gotowe mineralizatory w dobrych pieniądzach. Mówiąc szczerze tez borykałem się z takimi problemami stosując wodę RO - teraz jadę na kranie i święty spokój :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używam Hydromineral AquaArt zgodnie z zaleceniem na etykiecie. Przygodę z RO rozpocząłem właśnie ze względu na pył na szybach. Po pierwszej podmianie około 60 lirów pył osłabł. Po kolejnych powracał w co raz mocniejszym wydaniu. Odnośnie testów na Ca i Mg to czy są jakieś? Wszędzie znajduję tylko do morszczaków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używam Hydromineral AquaArt zgodnie z zaleceniem na etykiecie

. No właśnie i nic z tego nie wynika - na etykiecie nic nie pisze ile i czego do wody dajesz...stąd ani Ty ani nikt inny oprócz producenta tej wiedzy nie ma - to cecha wszystkich produktów linii PG .

Co do testów - zoolek zrobił test na Mg i GH - widziałem to gdzieś na necie ale nie mogę sobie przypomnieć - musisz poszukać ale używając mineralizatora PG - nie sądzę abyś szybko doszedł do tego ile czego w wodzie masz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...

Witam;) nie krzyczcie odrazy jeśli nie w temacie.

Chciałbym się wtrącić z małym zapytaniem dotyczącym "zielonych szyb"... a mianowicie wczoraj bylem w akwarystycznym i chciałem nabyć jakiś "złoty środek"do walki z glonami. Pan w akwarystycznym poradził mi żebym zrobił tak: rybki dał do osobnego zbiornika i i baniaczek (112) opróżnić do połowy z wody, dopełnić wodą prosto z kranu tak żeby była jak najzimniejsza i z dodatkiem chloru który ma być zabójczy dla glonów w dodatku mam zastosować zasolenie tej wody solą "Sanital", zredukować oświetlenie do 5 godzin dziennie i po 3 dniach dodać "AlguMin". I jak twierdzi ten pan problem zniknie. Stąd też moje pytania :czy ktoś kiedyś w podobny sposób próbował się pozbyć glonów i drugie pytanie to czy nie lepiej zrobić restart. Proszę o podpowiedzi co zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę o podpowiedzi co zrobić?

Po pierwsze założyć nowy temat z dokładnym opisem akwarium według wzoru >>> glony-potrzebujesz-pomocy-opisz-zbiornik-t48154.html

Każda informacja zawarta w formularzu jest istotna!

Najważniejsze testy na NO3 i PO4 oraz dokładny opis nawożenia - czym , jak często i w jakich ilościach.

Dobrze by było dołożyć zdjęcie - będzie bardzo pomocne w zdiagnozowaniu problemu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zielone szyby są następstwem jednego: za dużo mikro i PO4 albo samego mikro, albo samego PO4 (najczęściej obu). Zwłaszcza przy stosowaniu mikro+ Intermagu i utrzymywaniu Fe z mikro wyżej niż 0,2ppm w dłuższym czasie. Dodać do tego wysokie poziomy NO3 i mamy popalone stożki wzrostu, a jeśli do tego wszystkiego będzie bardzo niski poziom potasu no to nic tylko tylko nazwać akwarium "Las Tunguski" :]

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
  • 2 tygodnie później...

Witam

 

Z zakwitem wody męczę się już kilka miesięcy. Na wstępie dodam, ze przejrzałem internet i nie mogę dojść co jest przyczyną.

 

Woda jest zielona (mętna) i na szybach osadzają się glony (zakwity w postaci rozrastających się kropek).

Akwarium poj. ok. 35 litrów. O kształcie ośmiokąta (wysoki cylinder)

Obsada: 10 neonów czerwonych.

Rośliny: Cryptocoryne balansae. W akwa dwa korzenie. Podłoże: żwirek

Zmierzyłem poziom azotanów testem Sera NO3 i wyszło 0 (barwa jasnożółta - słomkowa)

Woda podmieniana systematycznie.

Filtr kaskadowy z wkładem ceramicznym + wata perlonowa i gąbka.

Oświetlenie: http://cenowarka.pl/eu/405486 . Niestety nie ma szans na zamontowanie u mnie belki, bo akwarium jest wysokie i w miarę wąskie.

Oświetlenie włączane na 13 godz na dobę.

Bez bezpośredniego dostępu do światła słonecznego.

W domu mam stację uzdatniania wody (tabletkami soli), a dodatkowo woda zawsze jest odstawiana w baniaku na kilka dni przed podmianą.

 

Co ciekawe akwarium stoi w tym miejscu od około 10 lat i nigdy wcześniej nie było tego problemu.

Restart nie pomógł.

 

Pomogło całkowite zaciemnienie akwarium na 3 doby (zaklejenie stretchem całego akwa oraz odcięcie światła i niekarmienie ryb przez ten czas). Do wody dodałem AQUAKLAR Zoolek wg instrukcji. Do filtra dałem większy wkład z waty perlonowej + to co wyżej. I po 3 dniach jest krystaliczna woda !! Byłem naprawdę zadowolony, bo myślałem, ze to koniec. Niestety po kilku dniach problem powrócił. Woda zaczęła zazieleniać się oraz na szybach robił się zielonkawy nalot.

 

Co jeszcze warto sprawdzić ?

Proszę o pomoc :)

 

P.S. Jedną rzecz zaobserwowałem. Te pojawiające się zielone punkciki na świeżo wyczyszczonej szybie ruszają się Smile są bardzo małe.

 

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy nawozisz czymś akwarium - jeśli tak to czym i w jakich ilościach?

Powodów może być kilka zacytuję tu siebie "

Wniosek na koniec tego etapu - wysypy zielonego pyłu pojawiły się gdy jednocześnie wystąpiło kilka powodów -

1 - najważniejszy który osłabia rośliny - zachwiane proporcje w nawożeniu NO3 i PO4

2- ilość i jakość światła w akwarium które ma bezpośredni związek z ilością dawkowanych nawozów mikro - im gorsze światło tym prawdopodobieństwo wysypu pyłu rośnie nawet w ustabilizowanych zbiornikach przy takim samym nawożeniu mikro - po prostu spada zapotrzebowanie na żelazo .

3. Zachwianie równowagi między ilością fosforu a poziomem żelaza - przy wysokim żelazie i brakach fosforu pojawia się pylenie.

Odnosząc się do Twojego przypadku - potwierdza się pkt1. NO3 - 0 - nie wiadomo co z fosforem (PO4) trzeba zmierzyć. Oświetlenie - nic nie piszesz na jego temat - musisz podać max informacji - czas świecenia jest za długi - to na pewno. I pozostaje niejasna kwestia nawożenia - czyli to o czym pisałem na początku.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij




×
×
  • Dodaj nową pozycję...