Jump to content

Sterownik akwarystyczny - "STERNIK" - DIY


rabbit
 Share

Recommended Posts

Na wstępie chciałbym przywitać wszystkich użytkowników forum.

 

Przeglądając Wasze śliczne galerie jeszcze w październiku ubiegłego roku postanowiłem zostać akwarystą i tak w listopadzie zawitał w moim pokoju 112l baniaczek. Dbam, pielęgnuję jak umiem i mam z tego dużo radochy. Jako że nie zawsze mam czas by w porę zaświecić czy zgasić światło w akwarium postanowiłem zbudować sobie urządzenie, które zrobi to za mnie i tak powstał "STERNIK".

Sercem urządzenia jest mikrokontroler wspomagany kilkoma dodatkowymi drobiazgami.

Zdaję sobie sprawę że istnieją na rynku takie urządzenia (choćby polski"SKALAR") ale ich cena przyprawia niezbyt zamożnego człowieka o ból głowy. Konstruując swoją wersję sterownika starałem się obniżyć koszty do minimum. Całokształt zmieścił się w granicach 120zł (bez robocizny - czasu własnego) i chociaż nie posiada tylu funkcji co bardziej zaawansowane projekty to myślę że było warto.

 

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafikaDołączona grafikaDołączona grafika

 

To co potrafi na chwilę obecną to pudełeczko to:

-dwa oddzielne wyjścia na oświetlenie, załączane i wyłączane o zadanej porze

-niezależne ręczne załączanie i wyłączanie każdego wyjścia na oświetlenie

-termostatyczne wyjście na grzałkę (histereza 0,25°C)

-termometr DS18B20 (dokładność 0,1°C)

-zegar czasu rzeczywistego ds1307

-płynne automatyczne sterowanie wentylatorem (12V, do chłodzenia w czasie upałów)

-sterowanie oświetleniem nocnym (12V, płynne rozjaśnianie i przyciemnianie)

 

Zainteresowanych szerzej tematem zapraszam na swoją prywatną stronkę, na której umieściłem wszystkie potrzebne pliki do skonstruowania sterownika:

na PW.

Link to comment
Share on other sites

To co potrafi na chwilę obecną to pudełeczko to:

-dwa oddzielne wyjścia na oświetlenie, załączane i wyłączane o zadanej porze

-niezależne ręczne załączanie i wyłączanie każdego wyjścia na oświetlenie

-termostatyczne wyjście na grzałkę (histereza 0,25°C)

-termometr DS18B20 (dokładność 0,1°C)

-zegar czasu rzeczywistego ds1307

-płynne automatyczne sterowanie wentylatorem (12V, do chłodzenia w czasie upałów)

-sterowanie oświetleniem nocnym (12V, płynne rozjaśnianie i przyciemnianie)

 

Jako,że sam lubię pomajsterkować,to gratuluję.

Jednak mam kilka zastrzeżeń:

1-dwa oddzielne wyjścia na oświetlenie, załączane i wyłączane o zadanej porze

-niezależne ręczne załączanie i wyłączanie każdego wyjścia na oświetlenie

 

Coś takiego jest w najprostszym wyłączniku czasowym(koszt 15zł.)

 

2-termostatyczne wyjście na grzałkę (histereza 0,25°C)

 

Zbędne.Obecnie praktycznie każda grzałka ma termoregulator.

 

3-termometr DS18B20 (dokładność 0,1°C)

-zegar czasu rzeczywistego ds1307

 

Termometr(może nie tak dokładny,koszt 2zł.)

Mało to zegarków w domach.

 

4-płynne automatyczne sterowanie wentylatorem (12V, do chłodzenia w czasie upałów)

Nigdy nie potrzebowałem(kosztu nie znam)

 

5-sterowanie oświetleniem nocnym (12V, płynne rozjaśnianie i przyciemnianie)

Jeżeli automat,to ciekawa rzecz,jak manual to już żadna atrakcja.

 

Mnie nie zachwyciłeś,ale dobrze że są ludzie z własną inicjatywą.

Link to comment
Share on other sites

Zadaniem sterownika nie jest wprawianie kogoś w zachwyt. Wyłączniki czasowe po 15zł faktycznie pełnią taką funkcję - potrzebujemy dwóch - 30zł. To że praktycznie każda grzałka ma termoregulator też wiem. Wiem również z autopsji jaka jest dokładność takiego regulatora (+- 3*C przy lepszej jakościowo) i wiem również, że grzałka bez termoregulatora jest dużo tańsza. Co do termometru za 2zł - jesteś pewien, że można to nazwać termometrem? Zegarków każdy ma w domu dużo ale ten jest tylko po to by pilnować nastawionych czasów załączania i wyłączania oświetlenia. Wentylatora też nigdy nie potrzebowałem bo akwarium mam od XI - zobaczymy co będzie w lecie. Jeśli chodzi o oświetlenie nocne - wygląda to tak;

nastawiamy czasy załączenia i wyłączenia i zapominamy że istnieje. Oświetlenie załącza się o nastawionej porze rozjaśniając się przez 15s (możliwa zmiana tego czasu w pliku źródłowym), świeci się do czasu nastawionego na wyłączenie i gaśnie po tym czasie ściemniając się przez 15 sekund.

Link to comment
Share on other sites

Gratuluję wykonania. Sam myślę nad budową własnego sterownika do akwa tylko się zabrać nie mogę. Tylko bym wolał zrobić na co najmniej osiem wyjść o programowanym czasie włączenia i wyłączenia. Mam Aktualnie cztery źródła światła nad baniakiem plus piąte nocne. Każde z nich chciałbym zapalać osobno, żeby symulować zmierzch i świt. Można wtedy też podłączyć elektrozawór CO2 tak aby przed zapaleniem światła nasycać wodę dwutlenkiem węgla i przed zmrokiem odciąć gaz. Dodatkowo wyjście na grzanie i chłodzenie z osobno programowanymi temperaturami. Teraz tego nie potrzebuję, ale kto wie kiedy się przyda. Dodatkowe ze trzy wyjścia sterujące dawkowaniem nawozów/karmy :)

Link to comment
Share on other sites

Dodatkowo wyjście na grzanie i chłodzenie z osobno programowanymi temperaturami.

W moim sofcie wygląda to np. tak;

Załóżmy że w baniaku jest 23*C, zadajemy temp. wody 25*C, Grzałka zostaje uruchomiona do momentu nagrzania wody do temperatury zadanej i wyłącza się. Uruchomi się ponownie gdy temperatura spadnie do 24,75*C by wyłączyć się przy 25*C. Jeżeli temp. wody jest wyższa od zadanej o 1*C uruchamia się wentylator z mocą 50%. Jeżeli temp. dalej rośnie i jest większa o 1,5*C wentylator zaczyna pracować na 75% mocy. Przy wzroście temp. do 2*C powyżej zadanej wentylator pracuje na 100% mocy. W menu ustawiamy tylko temperaturę pracy, reszta wykonuje się automatycznie. Wyjście na grzałkę jest na 230V a wyjście na wentylator na 12V.

Tylko bym wolał zrobić na co najmniej osiem wyjść o programowanym czasie włączenia i wyłączenia.

Przy zastosowanym procesorku będzie problem. Pozostało mi tylko kilkaset bajtów pamięci w których mam nadzieję upchnąć obsługę auto-karmnika i jedna wolna nóżka. Należało by zmienić atmegę8 na atmegę32 wtedy wystarczy pamięci i wyjść. Co do oprogramowania zapewne zauważyłeś, że jest napisane blokowo i w bardzo szybki sposób można powielić jego funkcje.

 

Kosztorys urządzenia przedstawia się następująco:

bt136 x3...........................3zl

microswitch x4..................1,36zl

rezystory x12...................0,60zl

bd135 x3........................1,95zl

kwarc 16MHz x1..................0,60zl

kwarc zegarkowy x1..............0,80zl

gniazda ark301 x8...............3,28zl

dławik 100uH x1.................0,20zl

goldpin prosty x1...............0,80zl

goldpin kątowy x1...............0,80zl

MOC3062 x3.........................6zl

78s05(2A) x1.......................2zl

ds18b20 x1.........................5zl

ds1307 x1.......................5,81zl

atmega8 x1.........................6zl

koszyk na CR2032 x1.............0,80zl

lcd 16x2 x1.......................18zl

kondensatory ceramiczne x8......0,40zl

kondensatory elektrolityczne x2....1zl

mostek8A x1.....................1,80zl

obudowa x1.........................4zl

zasilacz impulsowy 12V 2A x1......16zl

gniazdo jack stereo.............0,50zl

wtyk jack stereo...................1zl

gniazdo DC rurkowe..............0,80zl

wtyk DC rurkowy.................0,50zł

gniazdo 230V....................1,70zl

Przewód 230V....................3,51zl

gniazda zas komp x3..............7,5zl

---------------------------------------

95,71zl

 

Zmiana wg Twojego uznania powiększy go o ;

10zł-różnica w cenie procesorów,

6xMOC3062+BT136=30zł.

Razem 40zł więcej.

 

Co do emulacji świtu w ten sposób to moim zdaniem wyjdzie nieciekawy efekt dodatkowo stresujący ryby - zamiast jednego błysku załączanych lamp będą miały zafundowaną dyskotekę w postaci czterech błysków. Co prawda rozciągniętych w czasie ale jednak. Również myślałem nad funkcją świtu i bez drogich wynalazków widzę jedynie opcję mechaniczną a mianowicie zastosowanie rolety samochodowej (te perforowane są odporne na wilgoć)z jednej strony i serwa do rozwijania z drugiej str. Wszystko zawieszone tuż pod świetlówkami powinno się zmieścić w standardowej obudowie.

Emulacja zmierzchu; wszystkie świetlówki załączone roleta powoli zaczyna się rozwijać zasłaniając świetlówki np od lewej do prawej. Roleta rozwinięta w pełni i dopiero świetlówki gasną.

Emulacja świtu; roleta rozwinięta po nocy, sterownik uruchamia świetlówki i zaczyna powoli zwijać roletę. Proste i skuteczne, poza tym pewnie bardziej przypomina wschody i zachody niż drogie, ściemniacze świetlówkowe.

Link to comment
Share on other sites

E_gregor zobacz sobie sterownik Wojtka Todryk-a ................. Jeden z bardziej zaawansowanych darmowych sterowników jakie znam. Brakuje mu tylko PH.

 

Sławek121 jest takie powiedzenie "Kto zabroni bogatemu chodzić na bosaka"

Niestety niektóre rzeczy kosztują i jak ktoś chce zapłacić więcej to jego sprawa. To jest właśnie DIY. Oglądałem w necie sporo sterowników akwariowych (diy). Ludzie za granicą przedstawiają projekty na Arduino które mniej potrafią. A to dopiero robią się koszty. No chyba, że tam nie mają chińskich sterowników czasowych za 15 zł ;)

 

Ja popieram każdą myśl autorską.

 

ahaed: regulamin.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 months later...

Odnośnie arduino (mega)to własnie zamierzam zrobić na nim sterownik powód prosty łatwa aktualizacja oprogramowania i większa at-mega do której w domu już płytki nie zrobi się tak łatwo :). A twórce STERNIKA podziwiam świetna robota :) szkoda ze ja nie umie projektować pcb :/.

 

PS. odnośnie rozjaśniania to triaki chyba działają tylko na żarówkach żarowych chyba ze się mylę ...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Na wstępie chciałbym przywitać wszystkich użytkowników forum.

 

Przeglądając Wasze śliczne galerie jeszcze w październiku ubiegłego roku postanowiłem zostać akwarystą i tak w listopadzie zawitał w moim pokoju 112l baniaczek. Dbam, pielęgnuję jak umiem i mam z tego dużo radochy. Jako że nie zawsze mam czas by w porę zaświecić czy zgasić światło w akwarium postanowiłem zbudować sobie urządzenie, które zrobi to za mnie i tak powstał "STERNIK".

Sercem urządzenia jest mikrokontroler wspomagany kilkoma dodatkowymi drobiazgami.

Zdaję sobie sprawę że istnieją na rynku takie urządzenia (choćby polski"SKALAR") ale ich cena przyprawia niezbyt zamożnego człowieka o ból głowy. Konstruując swoją wersję sterownika starałem się obniżyć koszty do minimum. Całokształt zmieścił się w granicach 120zł (bez robocizny - czasu własnego) i chociaż nie posiada tylu funkcji co bardziej zaawansowane projekty to myślę że było warto.

 

p1070030p.th.jpgp1070022w.th.jpgp1070023p.th.jpg

p1070024r.th.jpgp1070027.th.jpgp1070028o.th.jpg

 

To co potrafi na chwilę obecną to pudełeczko to:

-dwa oddzielne wyjścia na oświetlenie, załączane i wyłączane o zadanej porze

-niezależne ręczne załączanie i wyłączanie każdego wyjścia na oświetlenie

-termostatyczne wyjście na grzałkę (histereza 0,25°C)

-termometr DS18B20 (dokładność 0,1°C)

-zegar czasu rzeczywistego ds1307

-płynne automatyczne sterowanie wentylatorem (12V, do chłodzenia w czasie upałów)

-sterowanie oświetleniem nocnym (12V, płynne rozjaśnianie i przyciemnianie)

 

Zainteresowanych szerzej tematem zapraszam na swoją prywatną stronkę, na której umieściłem wszystkie potrzebne pliki do skonstruowania sterownika:

na PW.

jaki link

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...