Jump to content

maziama

Ekspert
  • Content count

    2,590
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    25

maziama last won the day on June 8 2019

maziama had the most liked content!

Community Reputation

135

About maziama

  • Rank
    Człowiek - Ryba
  • Birthday 07/17/1977

Informacje o profilu

  • Płeć
    Kobieta
  • Lokalizacja
    Niemcy
  • Zainteresowania
    Akwarystyka, Ogrodnictwo, Astronomia, Taniec

Recent Profile Visitors

1,685 profile views
  1. OK jest decyzja o zakupie filtra RO, w związku z tym mam parę pytań (co prawda to już inny temat, ale bez sensu zakładać co chwilę nowe ) Ten z Polski sobie podaruję, bo z przesyłką wyjdzie mnie tyle co zakup tu na miejscu. Chcę kupić RO4 czyli z wkładem z żywicy i teraz pytanie do chemików, bo nie wiem czy dobrze myślę. Do wyboru mam: - wkład (Dupla Silikat Filter), który dedykowany jest do usuwania krzemianów, a na stronie producenta doczytałam, że działa na/zawiera jony Cl- - lub wkład (Dupla Reinstwasserfilter), który zawiera żywicę i według producenta działa na/zawiera jony H+/OH- Który w tych wkładów będzie działał na krzemiany? Według sprzedawcy to jeden i ten sam wkład, według producenta jednak jest różnica. I bądź tu człowieku mądry... O co tu chodzi?
  2. maziama

    Michal

    O co chodzi z tymi parametrami? Coś w liczbach źle napisałeś, zrób jeszcze raz testy i napisz wyniki prawidłowo. Przy NO2 w granicach 1.0 - 3.0 nic nie przeżyłoby ci w akwarium dłużej niż kilka dni, bo to wartość zabójcza dla ryb. Nie wiem co masz na myśli pisząc "8 roślinek w fazie wzrostu", ale wnioskuję, że te "roślinki" nie mają szans nadążyć z pochłanianiem produktów przemiany materii. Jeśli do tego obficie i często karmisz swoje ryby, masz w zbiorniku istną "bombę biologiczną", która zwyczajnie truje ci ryby. Oczywiście podstawa do zapoznania się i wprowadzenia w czyn - https://forum.superakwarium.pl/topic/3510-zakładanie-i-utrzymanie-akwarium-kompedium-wiedzy/ Jeśli chcesz dokładniejszej i szybkiej pomocy, opisz swój zbiornik na przykład według tego tematu - https://forum.superakwarium.pl/topic/8125-przeczytaj-zanim-założysz-nowy-temat/
  3. Dzięki za zainteresowanie tematem. Chyba w końcu "popełnię" ten filtr RO, bo to naprawdę irytujące mieć ciągłe problemy ze zbiornikiem, bo w kranie leci żur zamiast wody Wysłałam zapytanie do sklepu, do którego link mi podałeś, czy wyślą mi ten filtr za granicę, zobaczymy co odpiszą. Jak dotrze, chciałabym spróbować z tymi solami - to jednak taniej wyjdzie niż gotowe nawozy, tym bardziej, że jeszcze zwiększam oświetlenie, a więc i zapotrzebowanie na składniki się zwiększy. Do tego czasu jednak muszę coś począć z tym nieszczęsnym potasem. Na razie nie obserwuję popalenia stożków, więc chyba jeszcze rośliny nie odczuły nadmiaru potasu, albo nie mam go wbrew teorii jeszcze tak dużo. Zastanawia mnie czy coś nie blokuje wchłaniania potasu przez rośliny - tych zależności między pierwiastkami jeszcze też nie do końca ogarniam. Jeśli dobrze rozumiem, to magnez i wapń mają wpływ na wchłanianie potasu, tak? Znaczy zbyt wysoka ilość potasu blokuje wchłanianie magnezu i wapnia. Czy odwrotnie też to działa? Za mała ilość magnezu i wapnia blokuje przyswajanie potasu? Z JBL mają tylko test Mg do wody słodkiej, z kolei test Mg/Ca przeznaczony jest do morszczaków (rozumiem, że badając tym słodką wodę nic mi z tego nie wyjdzie?) Nie mam dostępu do testów Zooleku. Jak więc zbadać poziom wapnia?
  4. Poczytaj na tej stronie o nawożeniu: http://www.aqua-rebell.pl/rosliny/nieograniczony-wzrost-roslin.html

    Ładnie to opisali.

     

    Pozdrawiam

    1. maziama

      maziama

      Dzięki za pomoc, pozdrawiam również

  5. Tak czułam, że coś porąbałam... Siarczany w kranie są na poziomie ok 80 (wg wodociągów), a krzemiany ponad 7 (wg wodociągów i testu akwa) To tak tytułem poprawki. Butla CO2 jest, światło LED w przeliczeniu obecnie ok 0,6 W/L, docelowo 0,7-0,8 W/L (stopniowo zwiększam, możliwość mam do 1 W/L) Czyli rozumiem, że mogę przechodzić na sole, tylko trzeba zresetować wodę. Zastanawiałam się nad filtrem RO, ale... Czy przy takiej "cudownej" kranówie (pewnie jakbym podała resztę parametrów byłoby jeszcze ciekawiej) będę wymieniać membranę i wkłady z prędkością światła? Nie wiem jak tam z wchłanialnością wszelkich "paskudów" to wygląda. Nie mieszkam w Polsce, na ebay-u nie znalazłam nawozów VIMI, szkoda, bo proporcje K-N-P wyglądają mi na "nawet nawet" Do tej pory stosowałam JBL Pro Scape, każdy makro osobno N, P, K żeby samemu ustalić poziomy. W sumie jakby tą wodę rzeczywiście jednorazowo zresetować, to sole potasowe nie powinny stanowić problemu...? Tylko ile ja tej demi bym musiała kupić... Przy 240 litrach akwa - masakra... Późniejsze podmiany kranówą to ledwie niecałe 4 mg/l potasu, pozostaje przeliczyć ile potasu byłoby z solami.
  6. Tytuł przewrotny, bo właściwie nie wiedziałam jak zatytułować Zacznę od zbyt wysokiego poziomu potasu, który pojawił się gdy beztrosko zastosowałam - po restarcie zbiornika - radę, że "na start zbiornika rośliny potrzebują tak naprawdę tylko potasu i węgla (czyt. dwutlenek), więc potas można lać spokojnie". No to lałam, oczywiście nie na pałę, według zaleceń producenta. Potem doszły inne nawozy - jak "każe" teoria. Niestety dopiero potem dotarło do mych oczu, że inne gotowe nawozy też są na bazie potasu i pewnie stąd kumulacja. Po dotarciu do mnie testu potas wyszedł na poziomie 50 Tydzień temu zrobiłam 50% podmiankę demineralką, spadło do 25. Jeszcze wysoko, ale liczyłam, że rośliny coś wchłoną i będzie OK. Niestety nadal używałam gotowych nawozów JBL i potas wzrósł do 35. Nie ma rady, zdecydowałam, że przechodzę na sole. No i tu dochodzimy do sedna sprawy. Chemiczka ze mnie kiepska - to mało powiedziane, w ogóle tego nie ogarniam - a im więcej czytam, tym mniej rozumiem. Ogarnęłam na razie tyle, że sole są albo "cośtam-potasu" (np. azotan potasu, fosforan potasu), albo "siarczan-czegośtam" (np. siarczan magnezu) - przynajmniej te najczęściej stosowane, tak? Czy coś już na starcie mi się miesza? No i teraz tak: nawet jak zrobię jeszcze jedną dużą podmianę demineralką, potas spadnie, to i tak z solami wprowadzam potas, tak? Czy to nie są jakieś znaczące ilości, bo głównym "składnikiem" jest azot czy fosfor? Z kolei stosowania nawozów "siarczan-czegośtam" wolałabym nie zaczynać, bo dopiero co ogarnęłam problem zbyt wysokiej ilości siarczanów w akwarium (czyt. kranówa), który wynosił ponad 7 (w następnym poście poprawka) Pytanie brzmi: jak przejść na nawożenie solami, żeby nie narobić sobie jeszcze większych problemów? Czy są jeszcze jakieś inne sole, nie "potasowe" czy "siarczanowe", które można zastosować? Proszę o wyrozumiałość, nawożenie zawsze było moją słabą stroną. Coś tematu już ogarnęłam, ale to kropla w morzu. Nie wiem czy potrzebujecie wszystkich standardowych info o zbiorniku, żeby pomóc, czy na tą chwilę to wystarczy? Liczę na was, bo akwa wychodzi na prostą po licznych perturbacjach i nie chcę tego... wiadomo co 😛
  7. Szczerze mówiąc nie wszystko zrozumiałam, o czym napisałeś, dlatego trudno będzie pomóc. Nie podałeś też żadnych informacji o zbiorniku, a to niezbędne. Postaraj się opisać zbiornik według tego tematu: https://forum.superakwarium.pl/topic/8125-przeczytaj-zanim-założysz-nowy-temat/ Na tą chwilę mogę jedynie zgadywać. Jeśli chodzi o "glonojada" - ryby nie umierają z głodu w przeciągu tygodnia, nawet gdyby pływały tylko w samej wodzie bez roślin (w akwarium z roślinami mogą bez problemu przetrwać, coś tam zawsze sobie poskubią). Przyczyna w jego padnięciu leży więc gdzie indziej. Neon jest wychudzony i zdeformowany, ale to też nie z głodu - albo kupiłeś już chore ryby, albo z powodu złych warunków w akwarium zachorowały u ciebie. Jeśli problemy miałeś już wcześniej to widocznie nie usunąłeś przyczyny i problem będzie narastał. Jeżeli naprawdę chcesz pomóc swoim podopiecznym to opisz zbiornik według tematu powyżej, a potem postaraj się wprowadzić w życie wskazówki, które ci podamy. Podstawy akwarystyki znajdziesz tu: https://forum.superakwarium.pl/topic/3510-zakładanie-i-utrzymanie-akwarium-kompedium-wiedzy/ Być może po przeczytaniu tego artykułu sam już zrozumiesz, w czym tkwi problem. Jeśli nadal będziesz potrzebował pomocy - pisz.
  8. Podejrzewam, że chodzi o brak podmian. Jak jesteś w domu robisz podmiany zapewne częściej niż raz na 6 tygodni. W wodzie wodociągowej są różne składniki, niekoniecznie obecne w gotowych nawozach. Ale to tylko przypuszczenie, bo nie piszesz czy stosujesz wodę wodociągową, czy RO, no i co to znaczy, że "o akwarium dba siostra".
  9. maziama

    Tęczanki w 98l???

    https://forum.superakwarium.pl/topic/45736-tęczanka-wspaniała-melanotaenia-boesemanii/ Zwróć uwagę na podpunkt: "Akwarium" Z własnego doświadczenia nie polecam tej tęczanki do zbiorników mniejszych niż 240 litrów (przy standardowych wymiarach). To spore ryby i bardzo ruchliwe z natury.
  10. maziama

    Poziome szybki w akwarium

    Te szybki to wzmocnienia akwarium, żeby zmniejszyć obciążenie szyb zbiornika pod naporem wody. Można je wyciąć zwykłym nożykiem do tapet (nacinasz z dwóch stron, czyli od góry i od dołu). Z powrotem przyklejasz je na silikonie akwarystycznym. Ja swoje musiałam "przemieścić" nieco niżej, bo pokrywa nie pasowała. Całkowitego usunięcia tych wzmocnień nie poleca się - chyba że na własne ryzyko - w końcu po coś je tam producent umieszcza. Poza tym oryginalnie przyklejone wzmocnienia to jednak fachowa robota, więc jak kiepsko stoisz w temacie, to może lepiej samemu się za to nie brać Lepiej usuwać szybki w pustym zbiorniku, bo podczas wycinania drobinki silikonu/kleju mogą dostać się do wody.
  11. Od kiedy przestawiłam się na filtry zewnętrzne zawsze kupuję JBL Cristal Profi. Są właściwie niesłyszalne, warunek - dokładne odpowietrzenie Minusem i słabym punktem tych filtrów jest niestety uszczelka pod głowicą, więc jak już się go zaleje i uruchomi lepiej nie otwierać i nie grzebać Poza tym - dla mnie nr 1, przynajmniej w tym przedziale cenowym (na allegro ok. 350 zł). Do twojego akwarium model e702 i przy niezbyt licznej obsadzie na połowie mocy filtra woda będzie kryształ. Co do czyścików magnetycznych, raz użyłam i poleciał do kosza (patrz: kamyczki o których pisał ahr ). Czyścik na rączce sprawdza się gdy po prostu bez moczenia rąk chcesz przetrzeć "mgiełkę" na szybach, ale przy zabrudzeniu wymagającym odrobiny siły moim zdaniem niewypał - więcej się człowiek namacha niż to warte. Lepiej zamoczyć łapkę po łokieć i zwykłą gąbką wyczyścić sobie szybę, co w upalne dni łączy przyjemne z pożytecznym. Grzałka Aquael lub Hagen - sprawdzone, mało awaryjne.
  12. Post długi ale "gładko" się go czyta, dzięki odpowiedniej pisowni więc za to ci dziękuję. Na wszystkie pytania nie odpowiem, są tutaj lepsi eksperci ode mnie, ale kilka słów dorzucę do tematu. Po pierwsze powinieneś już teraz znać parametry wody, którą masz w kranie, bo według tego będziesz dobierał obsadę, a według obsady będziesz dobierał wystrój (podłoże, rośliny) akwarium. Możesz też spreparować wodę o odpowiednich dla planowanych ryb parametrach, ale to już się trzeba z tym "pobawić". Pomyśl więc już teraz jakie chcesz mieć ryby, czy inne stworzenia i sprawdź wodę, czy masz dla nich odpowiednią. Potem dopiero można myśleć o podłożu - niektóre ryby wymagają piachu zamiast żwiru, inne kopią w podłożu więc ziemia pod podłożem może być ryzykowna (dla początkujących), niektóre ryby "wolą" ciemne podłoże, innym kolor nie robi różnicy. Rodzaj roślin ma znaczenie przy mocno kopiących rybach i takich, które lubią konsumować wszelkie zielsko, wtedy należy wybierać twarde, sztywne gatunki roślin i takie które trudno wykopać z podłoża. Reasumując: najpierw parametry wody, potem jakie ryby chcesz mieć, potem reszta. Co to symulacji dnia i nocy. Mam belkę LED i świetnie się sprawdza u mnie Easy LED Control 1 plus. Przerzuciłam się na taki rodzaj oświetlania zbiornika (stopniowo) i nie zamieniałabym już chyba na "klik i świeci". Nie wiem czy ryby ale ja jestem bardziej spokojna PS. Ekwiwalent zamieniałabym na ekwipunek Chyba, że nie zrozumiałam sensu zdania 😛
  13. maziama

    25l kiryski

    Ani kiryski, ani krewetki, ani żadne inne stworzenie akwariowe nie "służy" do tego, żeby pozbywać się zamulonego dna Wręcz przeciwnie - każdy mieszkaniec taki syfek "produkuje". Jeśli więc dołożysz kiryski (które nawiasem mówiąc nie nadają się do tego akwarium) to nie tylko zwiększysz ilość tego syfku, ale też zamiast tylko na dnie, będziesz go miał wszędzie (kiryski intensywnie przekopują dno). Powód twoich problemów? Zbyt mały zbiornik na twoją obsadę - gupiki bez przerwy coś jedzą (jak nie pokarm, to glony), więc dużo wydalają, dlatego nie nadążasz z odmulaniem. Częstsze odmulanie by pomogło, ale przy mocno zabrudzonym dnie zanim odmulisz "upłynie sporo wody", a to może destabilizować zbiornik. Dlatego odpowiednia wielkość akwarium (względem obsady) to nie jakiś wymysł utrudniający życie akwarysty, ale właśnie rozwiązanie wielu niepotrzebnych problemów. Powinieneś więc postarać się o odpowiednio większy zbiornik dla twoich podopiecznych, a do tego czasu mocno ogranicz karmienie. Jak masz możliwość to odmulaj dno nawet codziennie, przy mniejszych podmianach wody.
  14. maziama

    Porada

    Podstawowa sprawa: 34-litrowe akwarium nadaje się tylko dla jednego bojownika wspaniałego lub krewetek. Jak z tym się pogodzisz i wybierzesz którąś z opcji, wtedy można pomyśleć o jakiejś ciekawej aranżacji.
  15. maziama

    Problem z welonką.

    Zarówno sól jak i cmf stosuje się w leczeniu ospy, ale czy to pomoże twojej welonce to zależy również od tego, w jakich warunkach ją leczysz. Dodatkowy stres osłabia ryby i ich układ immunologiczny. W takich przypadkach nawet najlepsze leki mogą nie pomóc w wyzdrowieniu. Opisz zbiornik w jakim leczysz welonkę.
×