Jump to content

Lordam

Użytkownik
  • Content count

    47
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Lordam last won the day on August 23 2015

Lordam had the most liked content!

Community Reputation

32

About Lordam

  • Rank
    Małomówny

Recent Profile Visitors

341 profile views
  1. Maluchy L-181 troszkę podrosły i szukają nowych domków;) Na ostatnim fotu z boczku l-180, który będzie miał trochę młodszego rodzeństwa;) Z tarła l-180 wyszło mi około 50-60szt i na dniach dostaną 1 pokarm.
  2. Tutaj podrostki Ancistrusa Cirrhosus. Myślę, że prezentują się całkiem ciekawie;)
  3. Kolejne tarło + filmik z poprzednią młodzieżą. Gotowe już do wysyłki:) Maluchy
  4. Lordam

    Karmienie zbrojników roślinożernych

    Rukoli nie próbowałem, ale rośnie w doniczce na oknie więc jak podrośnie to wrzucę. Kalafior i inne brokuły mają jedną wadę tj. szybko się psują i dają okropny zapach fermentowanego warzywa, lecz oczywiście się nadają do podawania zbrojom;)
  5. Lordam

    Karmienie zbrojników roślinożernych

    Słuszna uwaga. Tak oczywiście miałem na myśli zwykłą, słodką paprykę. Zazwyczaj używam czerwoną, ponieważ jest najsłodsza i najbardziej krucha, a przy tym ma najbardziej intensywny zapach. Jeszcze odnośnie zapachu, jest on bardzo ważny przy doborze pokarmu. Produkty o słodkim zapachu są dużo chętniej spożywane przez ryby, niż pokarmy o 'mdłym' zapachu.
  6. Witam wszystkich serdecznie, często zadawane są pytania 'czym karmić moje glonojady?'. Tak naprawdę nie ma właściwej odpowiedzi na te pytanie. W tym artykule przedstawię Wam listę produktów, którymi można i należy karmić swoje roślinożerne zbrojniki. Do roślinożerców zaliczamy przede wszystkim: - Ancistrusy (183, 181, 180, 184, 213, 32, Rio paraquay, Sp etc..) - Sturisomy - Rineloricarie Są jeszcze inne zbrojniki, których dieta opiera się głównie na pokarmach roślinnych, lecz są dużo rzadziej spotykane. Pamiętajmy, że roślinnym należy też karmić wszystkożerców (peckoltie) czy drewnojady (panaque). Zaczynamy. Na początku należy pamiętać, że pod żadnym pozorem rybom nie podaje się mięsa zwierząt stałocieplnych (ssaków i ptaków), ponieważ układ pokarmowy naszych podopiecznych nie jest dostosowany do trawienia tej materii. Podawanie np. serc wołowych czy wątroby skutkuje otłuszczeniem organów wewnętrznych i może zakończyć się szybkim zgonem. W przypadku ww. zbrojników podajemy przede wszystkim pokarmy tabletkowane + warzywa: - Cukinia - Ogórek - Papryka - Szpinak - Kapusta - Sałata - Marchew - Bób Należy pamiętać o dokładnym wymyciu warzyw przed podaniem, jeżeli są bardzo twarde jak kalafior czy marchew to należy je sparzyć lub podgotować. Warzywa można trzymać w akwarium od 12 do 48 godzin. Jednak nie każde warzywo może być taką samą długą ilość czasu w akwa. Cukinia wytrzymuje i 2 dni, a kalafior po kilku już zaczyna oddawać straszny smród. Jeżeli zapewnimy naszym podopiecznym odpowiednie warzywka to można się zastanowić co z gotowych produktów można im podać. Skupię się na kilku markach, które sprawdziłem i których jestem pewien. Hikari Algae Wafers Jest to moim zdaniem najlepszy pokarm dla roślinożernych zbrojników. Długo wytrzymuje w wodzie, nie pyli, tylko lekko nabrzmiewa, a przede wszystkim jest bardzo aromatyczny. Tabletki są dużej wielkości. Paczka 250 gramów kosztuje w granicach 45-50 zł. Jest to stosunkowo drogi, lecz wydajny pokarm, w który warto zainwestować. Tropical Pleco's Tabin Są to bardzo duże tabletki, które łatwo się kruszą. Warto w nie zainwestować, jeżeli mamy u siebie narybek zbrojników. Ze względu na jego kruchliwość bardzo łatwo podawać go maluchom. Ryby generalnie chętnie go jedzą. Wadą jest jego 'pylność' i fakt, że szybko się rozpływa Tetra Pleco Xl wafers Wg relacji moich znajomych bardzo dobry pokarm, lecz u mnie ryby raczej za nim nie przepadały. Pomimo kilkukrotnej głodówki nie potrafiłem ich przekonać do tej pozycji. Tabletki są średniej wielkości, stosunkowo długo zostają w swojej wyjściowej formie. Tetra PlecoMin Obok pokarmu Hikari zdecydowanie najlepsza pozycja z 'rośliniaków'. Tabletki są malutkie, dobrze się kruszą, ale zostają w swojej formie jeżeli ich się nie pokruszy. Idealne do skarmiania narybku i młodych zbrojasów. Niestety za jakością idzie wysoka cena. Malutki pojemniczek tego pokarmu kosztuje kilkanaście złotych. Warto zainwestować i podawać narybkowi lub jako uzupełnienie diety. Sera Pleco Crisps Miałem duży pojemnik tego pokarmu z dodatkiem szyszki olchy i materii drewnianej. Sturisomy i l-183 bardzo dobrze się z nim zapoznały. Inne zbrojniki miały problem. Charakterystyczny zapach suszonego drewna. Pozycja średniobudżetowa. Tropical Green Algae Wafers Średniej jakości kolejny pokarm z 'stajni' Tropicala. Ryby stosunkowo aktywnie na niego reagowały. Podobnie jak Pleco's Tabin krótko utrzymuje się w wodzie. Są to pokarmy, które przetestowałem na swoich rybach i które mogę spokojnie polecić. Który z nich jest najlepszy? Zdecydowanie Hikari Algae Wafers, następnie Tetra PlecoMin. Pozostałe pozycje w zależności od potrzeb należy stosować. Pamiętajmy, że kluczem jest zróżnicowana dieta. Obecnie podaje swoim rybom 4 pokarmy roślinne + 2 mięsne + warzywa. Jeżeli chodzi o żywienie moich ancistrusów to wygląda ono następująco 2 x w tyg cukinia (czasami papryka lub marchew) 3 x w tyg Hikari Algae Wafers 2 x w tyg Tropical Pleco's Tabin 2 x w tyg Sera Pleco Crisps 1 x w tyg Tropical Green Algae Wafers 1 x Hikari Carniviore 1 x Tropical Carniviore Pokarmy zazwyczaj podaję parami. np 1 Hikari + 1 Tropical. 1-2 dni w tygodniu są bez pokarmu. Czasami przez 5-8 dni w ogóle nie karmię ryb, aby się w pełni oczyściły bądź, zachęcić je do tarła. Ostatnia rzecz. Mamy zbrojniki roślinożerne, lecz nie znaczy to, że nie możemy im podawać pokarmów mięsnych, a wręcz przeciwnie. Pokarmy na bazie mięsa można i należy podawać przy czym trzeba zachować umiar. U mnie pokarm mięsny stanowi 10-15% całej ilości podawanego pokarmu. Podaję go tylko jako stymulant do tarła. Jeżeli chodzi o mrożonki podaję: - Oczlik - Rozwielitka - Szklarka - Kryl - Solowiec Tak jak wcześniej mówiłem, są to znikome ilości pokarmu, ale pojawia się on w ich diecie. Pamiętajcie, żadnych serc, wątrób i ochotek:) Źródło: Opracowanie: Lordam Zdjęcia: Internet
  7. Na zdjęciach 181, cirrhosus i maluchy l-180:) Wszystkie szczęśliwe i krwiożercze.
  8. Lordam

    Ancistrus sp.

    W zasadzie Pley wyczerpał temat. "Zbrojnik niebieski" de facto nim nie jest, ten zbrojas ma poprawną nazwę ancistrus sp. Jest on krzyżówką kilku gatunków ancistrusów w tym m.in. multispinisa czy dolichotperusa. Udało się uwydatnić najlepsze cech tych zbrojników i mamy w efekcie rybę, która jest przetrwać tak naprawdę w każdym akwarium, może jeść wszystko i przeżyje (co nie znaczy, że należy tak zrobić!!!). Ancistrusy są roślinożercami i nie należy ich karmić mięsem, a już na pewno nie ochotką czy sercami wołowymi (żadnych ryb nie wolno sercami, wątrobą etc.). Czemu Zbrojnik niebieski? Powód jest prosty. Pewien niemiecki naukowiec odkrył zbrojnika, którego nazwał Ancistrus Dolichopterus i nadał mu nazwę niemiecką Blauer Antennenwels. Tak wygląda zbrojnik niebieski czyli Ancistrus Dolichopterus Oczywiście zaczęto krzyżować te zbrojniki i jedną z protoplast był ww. Dolichopterus. SP. miał wiele cech Dolichopterusa m.in. rozmiar, białe końcówki płetw, liczba promieni płetwi grzbietowej i niesłusznie zaczęto mu przypisywać nazwę drugi człon dolichopterus. Dopiero po latach nazwano go Ancistusem Sp., a z racji faktu, że Zbrojnik Niebieski (Blauer) była przypisana do Dolichopterusa to oczywiście przy nim została. Jednak w dalszym ciągu mylnie nazywa się ancistrusa sp. mianem Dolichopterusa.
  9. Jeden chopak już się wybił i postanowił opuścić resztę rodzeństwa:)
  10. Kiedyś zrobię zdjęcie;) Ale to nic szczególnego. Akwarium bez podłoża, groty, korzenie, filtry gąbkowe lub głowica. Trochę liści lub szyszek olchy:) Mam tylko jedno 'ozdobne'. Zdjęcia stare, teraz jest bardziej porośnięte anubiasami i microzorium:)
  11. Witajcie, miałem nosa. Szamani zapowiadali na weekend burzę, więc sprytny Kacper zrobił straszny syf w akwarium, zmniejszyłem przepływ filtró kilka dni wcześniej i zrobiło się lekkie bajorko. W piątek zrobiłem podmianę około 50% i poskutkowało. Do tarła doszło w sobotę około 12-14. Samiec dosłownie z 2-3 godziny wachlował po czym wepchnęła mu się jedna z samic do groty. Do 'aktu' doszło w ciągu kilkunastu-kilkudziesięciu minut (niezłe jaja hipkarze co nie?). Kokon nie wydawał się zbyt wielki, ale samiec stosunkowo ładnie się opiekował, aż do dzisiejszej nocy. Rano po obudzeniu i zaspaniu do pracy (fan NBA pozdrawia) zauważyłem żółty kokon między grotami. Nie zważając na uciekający tramwaj szybko przerzuciłem jaja do kotnika. Po powrocie z pracy wyciągnąłem jeszcze kolejne 5 jajeczek gdzieś z syfku w akwarium. Jaja mają obecnie 4 dni i już delikatnie widać zarodki. Kilka obserwacji: - Jaja są dużo mniejsze, niż ancistrusów 181 i 183. Można je porónać do jaja ancistrusa cirrhosus, choć mają jaśniejszą barwę. Są raczej żółte, a kokon ww. zbrojasów jest pomarańczowy. - Moje przypuszczenia o burzy potwierdziły się, podmiana + burzowanie pomogło. Teraz już robię 'syfek' w kolejnych zbiornikach. Teraz trochę zdjęć jaj i rodziców.
  12. Foteczki l-181 Chyba całkiem niebrzydkie prawda?
  13. Robiąc pierwszą od ponad miesiąca podmiankę w mojej 240 z ciekawości zajrzałem do groty samca, ponieważ przez dłuższy czas lekko wachlował sobie w niej. Moim oczom ukazały się maluszki więc szybko wysypałem je do pojemniczka. Jest to narybek Ancistrusa Cirrhosus. Tutaj tatuś na zdjęciu. Maluszki Kilka z nich wypadło mi i zostało w akwarium, jestem ciekawy czy któryś z nich przeżyje.
  14. Lordam

    Ancistrus sp. l-181

    1. Nazwa polska (nazwa łacińska) Ancistrus sp. L-181 2. Rodzina. Zbrojnikowate (loricariidae) 3. Występowanie. Rio Tefe, Amazonia, Rio Tapajos 4. Środowisko w jakim ryba żyje w naturze. Zbrojnik z pogranicza wód BW i CW. W naturalnym środowisku występuje duża ilość obumarłej materii (korzenie, liście). W rzekach występuje silny nurt oraz znaczne ilości kamieni i piasku. 5. Charakterystyka (rozmiar, usposobienie itp.). Wielkość 20-25 cm Z reguły nie przekraczają 15 centymetrów i są to już osobniki naprawdę duże. Pojedyncze dzikie egzemplarze mogą być odrobinę większe. Zbrojnik spokojny, nie atakuje innych ryb, idealny do akwarium wielogatunkowego (biotopowego). Dyformizm płciowy: Do rozmiaru 7-8 cm zazwyczaj niemożliwy do ustalenia. Samce posiadają wyraźne pionowe i poziome poroże. U samiczek występują tylko poziome różki. Dodatkowo jeżeli spojrzymy na samca z góry jego ciało będzie przypominało grot strzały, a samica jest bardziej obła. Szczecina na płetwach brzusznych u samca jest dużo bardziej widoczna. Na zdjęciu u góry i z prawej strony samce, na dole z lewej samiczka. 6. Akwarium (wymiary i wystrój). Ze względu na rozmiar akwarium powinno mieć minimum 100 cm długości i 40 szerokości (zalecane +120x40). W zbiorniku należy umieścić korzenie o różnej twardośći, kamienie, liście, szyszki i zapewnić szybki nurt wody + silne napowietrzenie. 7. Wymagania co do parametrów i temperatury. Temp: 26-30*C Ph: 5-7,5 Gh: 3-12 8. Odżywianie. Ancistrus l-181 jest typowym zbrojnikiem roślinożernym jak wszystkie ancistrusy. Należy podawać mu pokamy tabletkowane na bazie spiruliny, warzywa (cukinia, ogórek, papryka, szpinak etc). Dodatkowo dietę można wzbogacić pokarmem mięsnym wysokiej jakości (kryl, solowiec, rozwielitka, oczlik). Dodatek mięsa do diety może zachęcić ryby do tarła. Do prawidłowego funkcjonowania układu trawiennego niezbędne są korzenie, które oczyszczają jelita ryb. 9. Rozmnażanie. Po nagłej podmianie wody na chłodniejsza i najlepiej kwaśną oraz miękką samiec zaczyna przygotowywanie groty. Należy mu zapewnić kilka możliwych wariantów grot, z których wybierze idealną dla siebie. Przez kilka dni samiec będzie wachlował i czyścił grotę po czym zagoni samicę, która złoży jaja. Tarło z reguły trwa kilka godzin. Z jednego tarła można uzyskać 30-80 jajeczek o żółtej barwie. Jaja rozwijają się przez 6-7 dni w zależności od temperatury. Po tym czasie zaczynają się wykluwać małe ancistrusy. Przez kolejne 5-7 dni żywią się woreczkiem zółtkowym. Cały okres inkubacji jaj i opieki nad narybkiem przeprowadza samiec intensywnie wachlując jaja, narybek nie wychodząc nawet do pożywienia. Po 8-10 dniach od wyklucia małe zaczynają się rozpływać w celu poszukiwania pokarmu. Należy zapewnić im starty na pył pokarm dedykowany rodzicom, sparzone warzywa, liście dębu lub buku oraz kawałek korzenia. Przy inkubacji i rozwoju narybku bardzo ważne są podmiany wody. Należy co około 2-3 dni podmieniać 25-40% wody na świeżą, dodatkowo trzeba zachowywać idealną przejrzystość i jakość wody w zbiorniku. Na filmie przedstawione są 15 dniowe maluchy: 10. Uwagi końcowe, ciekawostki. Ancistrus l-181 jest często mylony ze swoim bliskim kuzynem Ancistrusem l-183. Przez pierwsze tygodnie życia są niemożliwe do odróżnienia. Posiadają czarną barwę z białymi kropkami i szewką na płetwie grzbietowej i ogonowej. Jednak wraz ze wzrostem 181 szewka na płetwie grzbietowej i ogonowej zanika. Warto zaznaczyć, że kropeczki stają się bardziej uwydatnione. UWAGA: Nie należy trzymać wspólnie 181 i 183 w jednym akwarium ponieważ może dochodzić do krzyżowania się tych dwóćh gatunków Autor opracowania: Lordam Autor zdjęcia: Lordam
×