Jump to content

don_Vall

Ekspert
  • Content count

    1,323
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

don_Vall last won the day on October 11 2013

don_Vall had the most liked content!

Community Reputation

23

About don_Vall

  • Rank
    Expert
  • Birthday 08/19/1973

Informacje o profilu

  • Płeć
    Mężczyzna
  • Lokalizacja
    Warszawa Białołęka - Derby
  1. Najprecyzyjniej zrobisz to lejąc CaCO3 (węglan wapnia). W kalkulatorze (np Zulixa) wyliczasz sobie ile gramów potrzebujesz by podnieść KH i po rozpuszczeniu lejesz. Do podniesienia GH wystarczy soda oczyszczona. zabiegi z dodawaniem "twardości" stosujesz podczas podmiany tylko do wody podmienianej i po kilku podmianach w akwarium masz twardość taką jaką sobie życzyłeś. Najlepiej używać wody RO, a jeżeli kranowa to trzeba za każdym razem mierzyć ile jest w niej "twardości".
  2. Ja kupiłem multikani Aquaela by wlewać wodę z baniaków do akwarium. Wodę pompuje lecz trzeba zasysać "ręcznie" (a właściwie ustnie). Dużo prościej by było gdybym mógł pompę zanurzyć w wodzie.
  3. don_Vall

    Planowany restart 300l

    Jeżeli chcesz zostawić ryby to moim zdaniem powinieneś akwarium doprowadzić do porządku. Ze szczególnym naciskiem na nową aranżację i wyczyszczeniem (w miarę możliwości) podłożą i filtrów. Nie mówię tu o wyszorowaniu filtrów. Trzeba wywalić z nich wszystko to co jest organiczne. Niezbędne jest założenie jakichś prefiltrów/gąbek/sitek na wlotach by nie wpadał do nich materiał organiczny. Nie trzeba będzie do nich zaglądać przez bardzo długi czas (co najmniej pół roku - u mnie chodzi rok a nie mam jeszcze zamiaru do niego zaglądać). W akwarium niezbędne są rośliny (do zabierania między innymi NO3) albo częste podmiany wody. Oświetlenia masz całkiem sporo więc konieczne byłby dozowanie CO2 (więcej roślin o zwiększonych wymaganiach) lub częściowa rezygnacja z ilości światła i tzw rośliny cieniolubne. Restart jest zarezerwowany wyłącznie podczas całkowitej zmiany w akwarium (biotopu, dużej zmiany aranżacji)
  4. Wygląda jak wypławek (wypławka?).
  5. Same wartości lumenów można porównać. Wiesz ile daje Twoja lampa a świetlówki można znaleźć w necie. Ważniejsze jest jednak spektrum światła, tzn ile jest (i czy w ogóle) promieniowania konkretnej długości fali. Należy założyć, że EHEIM dołożył starań by dobór diod był właściwy (widmo jest odpowiednie dla roślin). Oczywiście jeżeli podaje dane dotyczące całej lampy (powinien być wykres). U siebie obserwowałem, że świetlówka LED (długości T8-18W) dawała optycznie światła tyle co T5-24W. Aktualnie mam 2 lampy LED GHLa (70W każda). W akwarium 120x50x50 przy wysterowaniu 65% i doborze profilu świecenia jak dla lampy 5500 K dają trochę więcej światła niż T5 2x54W. Z tego co udało mi się wyczytać to LEDy można porównać "mocowo" ze świetlówkami w stosunku 1:1. Oczywiście muszą być spełnione warunki odpowiedniego doboru diod. Chodzi mi o to, żeby zrobić dobrą lampę LED trzeba dysponować mocą taką jak dla świetlówek.
  6. ...a ja sądzę, że ten cały regulator pH nie ma w sobie PO4 tylko jakiś związek fosforu a sam test na PO4 nie mierzy samego PO4 tylko związki fosforu. Przy takim poziomie PO4 powinieneś mieć duży wysyp sinic i/lub zatrzymanie wzrostu roślin spowodowane niedoborami Fe i potasu.
  7. don_Vall

    zakwaszenie baniaka

    Mam wątpliwość co do działania tej żywicy. Woda powinna nie mieć twardości węglanowej po przejściu przez żywicę. Wysoka twardość TWW nie jest wskazana dla ryb z wód miękkich. O rozmnażaniu można zapomnieć. Do zbicia TWW najlepiej sprawdza się kwas. Może być solny czy siarkowy (trzeba zachować BHP gdyż można się poparzyć). W niewielkim stopniu wystarcza kwas węglowy z CO2. Szyszki, liście, korzenie obniżą TWW tylko wtedy gdy będzie ona bardzo niska. Można obniżać przy użyciu armaty torfowej (dużo trzeba wody) lecz wtedy woda ma ciemny kolor .
  8. 1. Rośliny, w zasadzie, nie mają nic wspólnego z cyklem azotowym. 2. Zawsze jest taki sam. Może przebiegać wolniej lub szybciej ale to nie zależy od wyposażenia. 3. Przeniesienie podłoża i części wody (samo podłoże w zasadzie wystarczy) spowoduje bardzo szybkie ustabilizowanie akwarium.
  9. don_Vall

    pH vs kh

    ... ale CO2 w wodzie będziesz miał mniej...
  10. don_Vall

    Pora deszczowa i sucha

    Jeszcze pomyśl o efektach świetlnych (burze i zachmurzenia), Podmiany i tak musisz robić cały rok. Trzeba tylko pilnować dokładnie parametrów (przewodność, TDS i skład mineralny nie bardzo mam pomysł jak mierzyć w domowych warunkach). Wydaje mi się to dosyć trudne do zrobienia (utrzymanie parametrów wody). Trzeba by jeszcze pomyśleć o tym co się dzieje z roślinnością i ilością garbników w wodzie. Zimą (pora deszczowa) będzie więcej wody deszczowej (RO) ale również będzie miała ona dużo tego co zostanie zmyte z "pól". Skąd zaczerpnąć wiedzę o składzie? Latem (pora sucha) warunki będą stabilniejsze. No i jeszcze musisz wiedzieć jak się te pory rozkładają w ciągu roku. Kłopotem będą również okresy przejściowe. Być może dla jakichś cennych gatunków warto byłoby coś takiego robić. "Normalne" ryby się przyzwyczają do stałych warunków.
  11. Rośliny w pojemniczkach "nie rozpełzną się" po akwarium. Lecz może się to i tak zdarzać. Pojemniczki nie wyglądają dobrze i jak roślina bardzo się rozrośnie to zabraknie dla niej miejsca w pojemniczku.
  12. don_Vall

    Problem z JBL e901

    Ale Badis naprawia odpłatnie. Mnie proponowali taką usługę.
  13. don_Vall

    Montaż odbłyśników, pomoże?

    Jeżeli jest hermetyczne to nie.
  14. don_Vall

    KH za mało rośnie.

    Musisz do akwarium dodawać Ca. Możesz jeszcze do akwarium dodać jakieś kamienie wapienne. Możesz również dosypać trochę sody oczyszczonej - ustabilizuje pH.
  15. Przydałby się jeszcze pomiar KH. Być może CO2 z powietrza robi psikusy.
×