Łza Opublikowano 18 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2017 (edytowane) Ponieważ moje akwarium ma niestandardowe wymiary i nie da się kupić seryjnej pokrywy, postanowiłem wykonać ją sam. Wiele godzin spędziłem nad projektowaniem i zmianami koncepcji, by w końcu obmyślić nieco nietypową pokrywę, ale za to bardzo łatwą do samodzielnego wykonania. (O to chodziło, żeby była prosta). Użyte są bowiem gotowe komponenty, których nie trzeba zbytnio obrabiać. zakupione materiały: 1. Płyty ze pienionego PCV - zamówione na wymiar na internetach. 4 sztuki. 2. Oprawki do halogenków GU10 i żarówki halogenkowe LED GU10 - z internetów 3. Kanały wentylacyjne PCV, o przekroju prostokątnym 12x6 cm też z internetów - 2 x 1,5 metra. + zaślepki do tychże kanałów, 8 sztuk. 4. Krateczki wentylacyjne sztuk 8 (normalnie przeznaczone do drzwi, średnicy 47mm), z marketu budowlanego 5. rurka pcv wraz z uchwytami, przeznaczona do prowadzenia instalacji elektrycznych, z marketu budowlanego - po 1 opakowaniu 6. klej montażowy, który klei PCV, 1 tuba. Z marketu budowlanego 7. kątownik aluminiowy 10x20x2 mm, 2 metry. Edytowane 18 Lutego 2017 przez Łza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Peter007 Opublikowano 18 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2017 I to koniec? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łza Opublikowano 18 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2017 (edytowane) Montaż - cóż nie ma żadnej filozofii. Trzeba po prostu odciąć to co niepotrzebne i wszystko co zostanie ze sobą skleić:1. Kątowniki przyciałem na wewnętrzną szerokość akwarium i umieściłem je luzem na bocznych szybach wzmacniających akwarium.2. Ręczną piłką przeciąłem kanały wentylacyjne na pół uzyskując 4 odcinki po około 75cm. 3. Następnie zabrałem się za zaślepki - otwornicą wyciąłem w każdej otwór o średnicy 50mm i wcisnąłem do każdej kratkę wentylacyjną. 4. Zaślepki z kratkami wcisnąłem do kanałów. Położyłem całość na płytach z PCV po to, by odmierzyć i zaznaczyć ołówkiem ich planowane położenie. 5. Kanały i płyty PCV odtłuściłem, wyczyściłem zimowym płynem do spryskiwaczy (zawiera alkohol i środki czyszczące, więc jest idealny do tego celu). No i skleiłem ze sobą klejem montażowym, ustawiając je w/g wyrysowanych ołówkiem, odmierzonych punktów.Dwie tylne płyty, które mają być nieruchome przykleiłem do kątowników. Dwóch płyt przednich, które będą otwierane nie przyklejałem. Spoczywają na kątownikach luźno. To tyle prac na ten etap. Trzeba poczekać 24 godziny aż klej stwardnieje i uzyska swoją wytrzymałość. W następnym tygodniu pozostanie przymocowanie opraw halogenowych w/g tego szkicu:+ wycięcie otworu do przeprowadzenia rurek do filtra, kabla do grzałki, termometru, wężyka napowietrzającego. Muszę też dokupić zawiaski i uchwyty, którymi będzie można otwierać przednie części pokrywy. Na koniec pewnie całość pomaluję na czarno. ciąg dalszy więc nastapi w przyszłym tygodniu. Edytowane 18 Lutego 2017 przez Łza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Peter007 Opublikowano 18 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2017 Cała ta pokrywa opiera się na wzmocnieniach szyb? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DavyJones Opublikowano 18 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2017 Zapowiadało się ciekawie w pierwszym poście ale czyżby poległo jak 99% wszystkich innych pokryw DIY? Czekam na finał. Dobry jest ten pomysł z kanałami wentylacyjnymi PCV. Nie będę musiał ręcznie kleić kolejnej belki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jimmy Opublikowano 19 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2017 Za chwilę będziesz musiał wycinać otwory na rurki i kable idące do akwarium. Otwory wentylacyjne. Zazwyczaj zasłania się na tyle górną część akwarium aby nie było widać lustra wody, dlatego większość pokryw jest nakładana. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łza Opublikowano 19 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2017 Z początku myślałem o nakładanej pokrywie, jakie dobrze znacie z relacji tu na forum czy w internetach. Ale tam pojawia się tyle komplikacji, (kapinosy, opaski, maskownice, podwieszanie oświetlania, oświetlenie narażone na skraplającą się wodę i wilgotność 100%), tyle elementów (ja się doliczyłem kilkudziesięciu - samych płyt PCV, o różych wymiarach i grubościach 16 sztuk) i tyle potencjalnych miejsc, w których można się pomylić przy projektowaniu lub wykonaniu, (1mm błędnego wyliczenia czy niedokładnie przyciętej płyty rozwala całą pracę). Do tego dochodzi brak sztywności całej konstrukcji przy takich wymiarach jak u mnie - prawie 2 metry długości.. I przewidywana ilośc pracy też mnie pokonała: Po paru godzinach projektowania takiej pokrywy zrezygnowałem na rzecz koncepcji 5 razy prostszej i bardziej wybaczającej błędy w projektowaniu lub wykonaniu. W dodatku, w moim projekcie wszystkie przyłącza elektryczne są w suchym środowisku, jedynie żarówka od strony swojej szybki styka się ze skraplającą się wodą i 100% wilgotnością - ale żarówki są hydroszczelne, więc jej to nie zaszkodzi.Czas wykonania pokrywy to 3-4 godziny, a największym wyzwaniem w wykonaniu pokrywy w/g mojego pomysłu jest... wyciśnięcie kleju Z wad, można wymienić, estetykę takiej pokrywy: jest dosyć słaba. Prawdopodobnie bardzo łatwo temu zaradzić obudowując pokrywę czymkolwiek ładnym, choćby panelami podłogowymi z wzorem pasującym do pokoju czy mebli. (powyżej pokrywy ilość wilgoci będzie w normie, nie będzie skraplającej się wody). Być może o tym pomyślę póżniej. A może nie - zobaczymy jak będzie wyglądać gdy już będzie gotowa. Dziś miałem 20 minut, więc zabrałem się za wykańczanie pokrywy: Wywierciłem otwory na halogenki. A następnie wywierciłem otwory na rurki łączące kanały wentylacyjne, wewnątrz których będzie poprowadzony kabel. 230V (i być może 12V jeśli trzeba będzie domontować wentylatorki). Jutro chyba będą prace nad instalacją elektryczną. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DavyJones Opublikowano 19 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2017 Faktycznie sztywność może być problemem, ale wystarczy pokrywę wkleić silikonem na akwarium. Zalecają to na przykład inni producenci pokryw. Co do błędów w cięciu to się nie zgodzę. Ja zamówiłem już wycięte elementy i błąd jaki mógł być to tylko w moich obliczeniach ale nie podczas cięcia. Jeśli starannie wykonasz belkę oświetleniową to nie ma mowy o kontakcie wody z elektroniką. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łza Opublikowano 19 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2017 (edytowane) Wklejenie usztywniło by tylko te płyty które są pionowe, po obwodzie akwarium. A płyty poziome? Musiały by mieć jakieś użebrowanie lub szkieletowanie z profilów aluminiowych, w przeciwnym wypadku płyty poziome zapadały by się pod własnym ciężarem do środka akwarium. Albo ze dwa profile wzdłuż całego akwa, albo kilka w poprzek. Jak w poprzek, to znacznie ograniczyło by manewrowanie w akwarium. jeśli były by wzdłuż - musiały by być naprawdę solidne, co najmniej kilku centymetrowe. (takie profile alu 20x20x2mm łatwo uginają są już na długości 1metra..) Z kolei jak profil będize wysoki, będzie zasłaniał światło... Ja to wszystko obmyślałem i dlatego w końcu zrezygnowałem z takiej pokrywy. Za dużo komplikacji. Edytowane 19 Lutego 2017 przez Łza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DavyJones Opublikowano 19 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2017 A płyty poziome? Ja to wszystko obmyślałem Chodzi po klapy nakrywowe? No to już podpowiadam. nie robi się ich ze spienionego PCV bo się odkształci (tak włąśnie jes w moim prototypie) tylko z twardego PCV 3mm. Chyba nie wszystko obmyśliłeś. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łza Opublikowano 19 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2017 twarde pcv też miałem w rękach, też by się wygieło. Musiał by być szkielet, chyba tylko szkło by mogło być bez dodatkowego usztywnienia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DavyJones Opublikowano 19 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2017 twarde pcv też miałem w rękach, też by się wygieło. Musiał by być szkielet, chyba tylko szkło by mogło być bez dodatkowego usztywnienia. Musisz pójść do sklepu i zobaczyć jak wykonana jest pokrywa Juwel. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łza Opublikowano 19 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2017 Najdłuższa pokrywa juwel jest o 75 cm krótsza niż moje akwarium, a przeciętna pokrywa juwel jest 2 razy krótsza niż moje akwarium, więc za bardzo nie ma co ogladac, to nie te gabaryty. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jimmy Opublikowano 19 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2017 jedynie żarówka od strony swojej szybki styka się ze skraplającą się wodą i 100% wilgotnością Ale oprawka nie jest bryzgoszczelna a i wilgoć będzie się skraplała tam gdzie ciepło i zimno się będzie mieszało. Będzie wchodziła do tych twoich kanałów wentylacyjnych. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łza Opublikowano 19 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2017 (edytowane) Kondensacja następuje gdy para wodna zetknie się z powierzchnią o niższej temperaturze. W czasie pracy żarówek taka sytuacja nie będzie miała miejsca. Natomiast może wystąpić, gdy będą zgaszone.- po założeniu sprężynki nie ma szczeliny między oprawka a płyta pcv. Nie ma też miedzy oprawka a żarówka. Nawet jeśli jakaś wilgoć tamtędy przedostanie się, (co jest prawdopodobne bo uszczelek tam nie ma) to w śladowych ilościach. Jeśli ktoś chciałby mieć hermetyczne połączenie, wystarczy osadzić oprawę i żarówkę na silikonie lub dodać uszczelki. Będę obserwować w praktyce jak to się sprawdzi. Na oko uszczelnianie nie będzie potrzebne, ale w razie potrzeby uszczelnię- Kanały są wentylowane, możliwe że zamontuje wentylatorki, więc ewentualna wilgoć zostanie usunięta konwekcyjnie lub mechanicznie.- jak się będzie świecić to nie będzie się skraplać bo żarówki będą emitować ciepło. kanały też będą ciepłe od żarówek. Gdy się nie będzie świecić, jakaś niewielka kondensacja może mieć miejsce, ale jej ilość w porównaniu do sytuacji, gdyby całość była pod pokrywa jest znikoma. Pod pokrywa by wszystko było mokre zwlaszcza gdy żarówki będą zgaszone. Edytowane 20 Lutego 2017 przez Łza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łza Opublikowano 20 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2017 (edytowane) Dziś po pracy zainicjowałem autonomiczny symulator tw. Bolka. Na razie doprowadziłem elektrony do jednej połowy i stała się jasność w tej półkuli.Wiocha Tuning, 100% przypadkowy Po lewej zimny halogen po prawej ciepły. Aparat ladnie separuje te barwy, dla oka nie ma aż takiej różnicy ciepła i zimna: zimna i ciepła: ciepło/zimno/zimno ciepło. Na razie 4 halogenki na jedną połowę. jak widzicie zostało miejsce albo na 2 dodatkowe halogenki albo na dopał żarówką florystyczną niebiesko-czerwoną. Ale to już po nalaniu wody i empirycznym stwierdzeniu czy roślinki i ryby będą się miały dobrze. Nieład twórczy czyli Burdello: Na razie po pół godzinnym świeceniu kanały nie nagrzały się zbytnio, więc wentylacja mechaniczna chyba nie będzie konieczna. Edytowane 20 Lutego 2017 przez Łza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Daniel Z Opublikowano 20 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 20 Lutego 2017 No i super. Mam pytanko, nie możesz do tych halogeników dać ledów?to by się wcale nie nagrzewały. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
DavyJones Opublikowano 21 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2017 To nie jest pokrywa. To jakiś dekiel. Klapa, nie powiem już od czego. Zostawisz to tak? To chyba jeszcze nie jest skończone? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łza Opublikowano 21 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2017 (edytowane) No i super. Mam pytanko, nie możesz do tych halogeników dać ledów?to by się wcale nie nagrzewały. To są LEDy, bardzo mocne, najmocniejsze w chwili obecnej żarówki GU10 LED na rynku. (9W - 900lm). Niestety jednak nieco się grzeją, stąd konieczność otworów wentylacyjnych. To jednak jest spora moc jak na LEDy i się grzeją. Używam tych żarówek od 1,5 roku do oświetlenia pomieszczeń i polecam - Kanlux TEDI. Tanie nie są, ale są warte swojej ceny. Edytowane 21 Lutego 2017 przez Łza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Daniel Z Opublikowano 21 Lutego 2017 Udostępnij Opublikowano 21 Lutego 2017 Właśnie o to mi chodziło:) Też mam GU10 w domu, myślałem, że dałeś zwykłe halo. Ja mam z ikea. Też polecam, oczywiście do akwarium, żeby nie było;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Łza Opublikowano 26 Lutego 2017 Autor Udostępnij Opublikowano 26 Lutego 2017 (edytowane) Ponieważ akwarium już zalane, pokrywa uruchomiona. Wiertłem "płetwą" 25mm Wykonałem otwory na węże od filtra. Płaskim pilnikiem do metalu wypiłowałem szczerbinkę ~4x6 mm na kabel grzałki i termometru. To było chyba na tyle jeśli chodzi o funkcjonalną część pokrywy. (acha, jeszcze wcześniej zawiasy dodałem więc pokrywa otwiera się łatwo.Trzeba teraz będize pomyśleć o wizualnej części: dostosować ją do wyglądu szafki i wystroju wnętrza salonu. Ale to już drugorzędna sprawa, najważniejsze że działa i spełnia swoje zadanie. Edytowane 26 Lutego 2017 przez Łza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.