Skocz do zawartości

Oświetlenie LED-opinie i porównania.


Sławek121
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Siema :DD:

Dziś miałem okazję porównać Led Intenso 15,8W z tradycyjną świetlówką 15W w standardowej pokrywie. Świetlówka w porównaniu z ledówką to inna bajka :DD: Swietlówka świeci bardzo słabo. Ledwo było widać kiryski na dnie. A po załączeniu intenso moje Neony normalnie jak by świeciły. Nie wiem jakie tu jeszcze plusy napisać oświetlenia led. Jednym słowem zaj........ Za te pieniądze to akwarium ogólnego z nawet wymagającymi roślinami to najlepsze oświetlenie. Nie mówiąc o zużyciu prądu.

Polecam !! :piwo:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Zrób zdjęcie tego paska i wrzuć. Jeśli masz np. opisane: 0,24W czy coś w tym stylu - to oznacza to moc pojedyńczego modułu. Nie mylić z pojedynczą diodą ( chociaż czasem moduły składają się z jednej diody.) Moduł zaczyna i kończy się w miejscach gdzie można ciąć paski. Na załączonym rysunku przykładowy moduł ma 25mm. Policz ile masz takich modułów na jednym metrze, pomnóż przez moc modułu i masz moc paska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najprostsze zasilacze:

14,4W: 16,8zł netto

24W: 35,6zł netto

Co Ty chcesz pod to podpiąć ? 14W ? Przecież te zasilacze spalą się po jednym dniu, chyba że podłączysz 1m taśmy 4,8W to może trochę potrzyma. Zasilacz aby mógł pracować ok 12h dziennie musi mieć zapas przynajmniej 20% mocy. Ja mam oświetlenie dzienne led 66W, zasilacz 80W i po 6 -7 godzinach świecenia lepiej go nie dotykać jeśli chce się uniknąć poparzenia. Planuję dołożyć jeszcze 15-20W ledów niebieskich i do tego muszę zmienić zasilacz na 100W i to najlepiej z wentylatorem.

 

 

 

Ja zamierzam sam zbudować sobie oświetlenie LED do swojego akwarium. Koszt oświetlenia zbiornika 54l szacuję na 50zł +-10. Jak skończę dam znać co i jak ze zdjęciami.

Szukałem trochę mocnych pasków LED u siebie w firmie i najmocniejszy jaki znalazłem ma strumień 1176lm/mb. Pobór mocy: 17,64W/m. Jest sporo droższy od pasków 330lm i 660 ale myślę, że się skuszę, żeby włożyć je do swojej pokrywy, bo tak mocnego paska jeszcze nie używałem. W razie pytań cena to 90zł netto za metr (barwa ok 3000K lub 4000K)

Dla porównania najtańszy pasek jaki mam to 330lm/mb, pobór mocy 4,8W/m, cena: 18zł netto/mb

660lm/mb, pobór mocy 9,6W/m, cena: 49zł netto/mb

Nie patrz na pobór mocy tylko na typ diody - im jest większa tym lepsze parametry świecenia, nie należy stosować diod typu 3528 czy 2810 bo mają niski promień świetlny i mimo że pobierają z metra 4,8W raczej nic tym się nie oświetli (w wodzie inaczej rozchodzi się światło). To że pobierają 4,8 czy 9,6W zależy do wlutowanych w taśmę rezystorów, dioda pozostaje ta sama, a tego typu dioda nie da dużego strumienia świetlnego.

 

Diody typu 5050 są lepsze i jeśli chodzi o taśmy ledowe wydaje się że tylko takie taśmy nadają się do akwarium. Diody te pobierają 12 lub 14,4W z metra (60 diod). Cena ok 30zł/mb

Niedawno pojawiły się diody samsunga typu 5060 które zaraz podrobiły małe żółte rączki, a warto ich poszukać bo dają prawie 6000 lumenów z 5mb (300 led, 88W) Niestety cena dość droga bo w granicy 70zł +VAT/mb.

 

Najlepsze z ledów do podświetlania akwarium są diody PowerLED - dla porównania 88W w przypadku j.w. dawało by ponad 10500 lumenów. Jedna dioda 1W daje 120 lumenów czyli zastępuje 15 cm taśmy z diodami typu 5050, a koszt ok 2-3zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Najprostsze zasilacze:

14,4W: 16,8zł netto

24W: 35,6zł netto

Co Ty chcesz pod to podpiąć ? 14W ? Przecież te zasilacze spalą się po jednym dniu, chyba że podłączysz 1m taśmy 4,8W to może trochę potrzyma. Zasilacz aby mógł pracować ok 12h dziennie musi mieć zapas przynajmniej 20% mocy. Ja mam oświetlenie dzienne led 66W, zasilacz 80W i po 6 -7 godzinach świecenia lepiej go nie dotykać jeśli chce się uniknąć poparzenia. Planuję dołożyć jeszcze 15-20W ledów niebieskich i do tego muszę zmienić zasilacz na 100W i to najlepiej z wentylatorem.

 

 

 

Ja zamierzam sam zbudować sobie oświetlenie LED do swojego akwarium. Koszt oświetlenia zbiornika 54l szacuję na 50zł +-10. Jak skończę dam znać co i jak ze zdjęciami.

Szukałem trochę mocnych pasków LED u siebie w firmie i najmocniejszy jaki znalazłem ma strumień 1176lm/mb. Pobór mocy: 17,64W/m. Jest sporo droższy od pasków 330lm i 660 ale myślę, że się skuszę, żeby włożyć je do swojej pokrywy, bo tak mocnego paska jeszcze nie używałem. W razie pytań cena to 90zł netto za metr (barwa ok 3000K lub 4000K)

Dla porównania najtańszy pasek jaki mam to 330lm/mb, pobór mocy 4,8W/m, cena: 18zł netto/mb

660lm/mb, pobór mocy 9,6W/m, cena: 49zł netto/mb

Nie patrz na pobór mocy tylko na typ diody - im jest większa tym lepsze parametry świecenia, nie należy stosować diod typu 3528 czy 2810 bo mają niski promień świetlny i mimo że pobierają z metra 4,8W raczej nic tym się nie oświetli (w wodzie inaczej rozchodzi się światło). To że pobierają 4,8 czy 9,6W zależy do wlutowanych w taśmę rezystorów, dioda pozostaje ta sama, a tego typu dioda nie da dużego strumienia świetlnego.

 

Diody typu 5050 są lepsze i jeśli chodzi o taśmy ledowe wydaje się że tylko takie taśmy nadają się do akwarium. Diody te pobierają 12 lub 14,4W z metra (60 diod). Cena ok 30zł/mb

Niedawno pojawiły się diody samsunga typu 5060 które zaraz podrobiły małe żółte rączki, a warto ich poszukać bo dają prawie 6000 lumenów z 5mb (300 led, 88W) Niestety cena dość droga bo w granicy 70zł +VAT/mb.

 

Najlepsze z ledów do podświetlania akwarium są diody PowerLED - dla porównania 88W w przypadku j.w. dawało by ponad 10500 lumenów. Jedna dioda 1W daje 120 lumenów czyli zastępuje 15 cm taśmy z diodami typu 5050, a koszt ok 2-3zł

 

Jakie ty głupoty o zasilaczach piszesz weź się nie wypowiadaj . O diodach też głupoty ale trochę masz racji . co do rezystorów a nie że większa dioda mocniej świeci tzw przez ciebie większe diody to są połączone 3 ze sobą jakbyś nie za uwarzył jonizacja zachodzi w 3 miejscach .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po pierwsze nie cytuje się ostatniego postu. Po drugie mam sporo racji w tym co piszę, to że nie używam fachowego słownictwa to mam do tego prawo. W sprawie zasilaczy napisałem ogólnie mając na myśli to ze jak ktoś chce użyć zasilacza 14W do oświetlenia dziennego w akwarium ? Chyba 20L, a tutaj rzadko kto takie oświetla ledami - raczej każdy chce zaoszczędzić na energii w wielkich zbiornikach.

W sprawie rezystorów mam rację - stosuje się kilka rodzajów, a różnica jest taka, że dając słabsze rezystory uzyskujemy większą moc diody - jednak kosztem jej żywotności. Kolejna sprawa - wiem że dioda 5050 ma trzy punkty świetlne, ale tutaj kłania się fizyka w dziedzinie przenikalności światła przez ciecze, do tego dział załamania widma światła - światło skupione ma większą przenikalność przy załamaniu przy tafli wody przez co więcej światła dociera do dna, zrób sobie doświadczenie- przyłóż jedną diodę 5050 do szklanki zapełnionej 3/4wodą i trzy diody 3528, dam sobie rękę uciąć że do dna dotrze więcej światła z diody 5050.

Pisząc większe diody miałem na myśli diody PoweLED. Jeśli znów wypowiedziałem się bez fachowego słownictwa to przepraszam, jednak pojęcie o diodach mam dość wielkie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaraz zaraz a dlaczego ma nie używać zasilacza 14 W ja mam w 220 L 18 W podpięte pod zasilacz 18 W i od ponad 0,5 roku chodzi i nic się nie dzieje . Teraz robię restart tego akwarium przechodzę na Tajlandię proszę bardzo za tydzień będzie akwarium w stawie możecie krytykować i zobaczymy czy tak jak to mówisz to jest za mało na akwarium . Z 2 strony to dioda diodzie nie równa .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ Jungu

Zasilacze, które mamy w ofercie mają uwzględniony 20% zapas mocy. Podejrzewam, że większość szanujących się producentów podaje moc taką jaką rzeczywiście można bezpiecznie podłączyć pod zasilacz na 24h przez 365 dni w roku. (Podejrzewam, bo nie wiem, nie korzystam, ludzie chcą tanio więc kupują chińskie i są zadowoleni, nie chcą patrzeć ani na Osrama, ani na Tridonica).

 

Druga sprawa, pisałem jaki jest strumień świetlny przy jakiej mocy, bo wiem, że sama moc jest bezwartościowa. Rezystor jest ten sam a różnica w przypadku pasków, o których mówiłem wynika z ich rozmieszczenia na 1mb (rzadziej, gęściej). Oczywiście są różne diody, ale te akurat są identyczne. Nie wiem jakie mają oznaczenie ale postaram się uzupełnić swoją wiedzę.

 

Trzecia sprawa. Chętnie sam bym zakupił kilka power ledów o sprawności 120lm/W w cenie 2-3zł. Jeśli to możliwe podrzuć jakiegoś linka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam w 220 L 18 W podpięte pod zasilacz 18 W i od ponad 0,5 roku chodzi i nic się nie dzieje.

Mi raczej nie chodzi o to aby coś tam było widać w akwarium, a żeby przy oświetleniu diodowym rosły najbardziej wymagające rośliny. Do tego potrzebne jest stosunek ok 1W/1l wody (w mocy świetlówek) lub ok 0,47W/1l (dla mocy Powerledów 1W) lub w przypadku akwariów morskich jeszcze więcej. Żadne korale nie urosną Ci przy oświetleniu 18W.

Wiem że Twoje 18 w daje wystarczającą ilość światła dla tanganiki, gdzie nadmiar światła nie jest wskazany. Zobaczysz jednak jak przejdziesz na akwarium roślinne, że to o wiele za mało.

 

Z 2 strony to dioda diodzie nie równa .

To akurat święta prawda, podepnę link do szybkiego potwierdzenia tezy:

http://www.light-test.info/index.php?op ... 41&lang=pl

 

Liuxus, co do zasilaczy, mogę się zgodzić, ale tylko od małych mocy - powiedzmy do 30-40W - Dalej jak np. podłączymy 80W diod Powerled do zasilacza 80W to raczej długo to nie pochodzi (w przypadku pracy ciągłej) Wydaje mi się że do zasilaczy powinno się uwzględnić taki zapas (te 20%), a w chwilowych wartościach szczytowych moc może sięgnąć 100%. Rozmawiałem z nie jednym elektrykiem i mówili że takie zasilacze przy mocy maksymalnej nie będą w stanie pracować 24h bez okrasy wychłodzenia - ale to tylko ich spekulacje.

 

Zasilacze stosowałem różne (w reklamie do ledów), od MW Power, MPL, Tauras, Philips czy nawet polskich producentów.

Prawie wszystkie potrafią się przepalić (za wyjątkiem Philipsa 1,5A), a do żadnego nie podłączyłem więcej niż 85% "zasobności" zasilacza. Faktycznie nie stosowałem zasilaczy Osram ze względu cenowych (klienci sobie nie życzą).

 

Rezystor jest ten sam, a różnica w przypadku pasków, o których mówiłem wynika z ich rozmieszczenia na 1mb (rzadziej, gęściej). Oczywiście są różne diody, ale te akurat są identyczne.

Ja raczej pisze o taśmach ledowych o tych samych ilościach diod (300 led na 5m, z możliwością cięcia co 5 cm)

Jak weźmiesz takie do ręki to zauważysz że są różne rezystory w zależności od mocy taśmy - Podejrzewam że na Waszych taśmach są rezystory 121, na tych co używałem były 131, 301 i 131, oraz 331, 151, 331 - po 3 szt na przemian w odcinku 5cm.

Sądząc po rysunku, który wcześniej zamieściłeś pracujesz w firmie Eko-Led - znane mi są te taśmy. Stosuje je od niedawna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja mam w 220 L 18 W podpięte pod zasilacz 18 W i od ponad 0,5 roku chodzi i nic się nie dzieje.

Mi raczej nie chodzi o to aby coś tam było widać w akwarium, a żeby przy oświetleniu diodowym rosły najbardziej wymagające rośliny. Do tego potrzebne jest stosunek ok 1W/1l wody (w mocy świetlówek) lub ok 0,47W/1l (dla mocy Powerledów 1W) lub w przypadku akwariów morskich jeszcze więcej. Żadne korale nie urosną Ci przy oświetleniu 18W.

Wiem że Twoje 18 w daje wystarczającą ilość światła dla tanganiki, gdzie nadmiar światła nie jest wskazany. Zobaczysz jednak jak przejdziesz na akwarium roślinne, że to o wiele za mało.

.

Ty ale ja mam w tym akwarium tajlandie ;)

 

co prawda środek jest zaciemniony jakby całe akwarium chcieć oświetlić tak jak brzegi to z 24 W potrzeba . W przeliczeniu na jarzeniówki wyszło mi w miejscach doświetlonych 0,32W/L no oczywiście nie jest to roślinne. Nawet nigdy nie miało być . Do roślinniaka musiał bym pewnie ze 48 W dać nie czyli tak jak mówisz jednak do biotopu nawet gdzie oświetlenie ma być mocniejsze potrzeba by ze 24 W .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Jungu

 

Wszystko się zgadza, mam tylko dwie rzeczy do dodania :)

 

1. Nie pracuję w Eko-ledzie, chociaż rzeczywiście rysunek pochodzi z ich oferty:P

2. PowerLED to już inna historia. Nie są zasilane tak jak zwykłe paski zasilaczami napięciowymi 12V. PowerLED zasilane są zasilaczami stałoprądowymi 350mA, 700mA itd.

Przy dużych mocach i odległościach dużą rolę odgrywają grubości przewodów, związane z tym spadki napięć, napięcie pracy diody (różni producenci, mają diody w różnych kolorach i o różnych napięciach), gdzie każda im bardziej chińska tym bardziej może odbiegać od tego podanego przez producenta:P To wszystko się kumuluje i dlatego daje się zasilacze z zapasem, żeby mieć święty spokój.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zaraz zaraz a dlaczego ma nie używać zasilacza 14 W ja mam w 220 L 18 W podpięte pod zasilacz 18 W i od ponad 0,5 roku chodzi i nic się nie dzieje . Teraz robię restart tego akwarium przechodzę na Tajlandię proszę bardzo za tydzień będzie akwarium w stawie możecie krytykować i zobaczymy czy tak jak to mówisz to jest za mało na akwarium . Z 2 strony to dioda diodzie nie równa .

W standardowych obudowach przy akwarium ok 100l - 120l stosuje się dwie świetlówki T8 - 18W -co daje 36W i 2040 lumen (co wg. akwarystów jest dużo za mało)- Twoje podświetlenie diodowe 18W czyli jakieś 1500 lumen (max) na 220l to dużo mniej niż zakłada nawet producent.

Do tego poza tematem słabego oświetlenia dorzucę link w którym mowa o świetle odbitym.

http://www.stkijak.republika.pl/Strony/ ... efract.htm

Jest tam wyraźnie opisane o załamaniu światła jak i jego odbiciu przez taflę wody. Co oznacza że z diody które maja kąt świecenia 140 stopni tylko 90 stopni tak naprawdę pochłania tafla wody. Reszta jest odbijana, czyli sprawność oświetlenia wynosi ok 64%. To dlatego w profesjonalnych lampach ledowych stosuje się soczewki skupiające ledy do 15-30 stopni.

Jest to trudny temat do dyskusji nie uwzględniając wszystkich parametrów i biorąc tylko pod uwagę Waty i lumeny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam

 

Mam pytanie :

 

Posiadam akwarium 240l z pokrywa wromak wyposazona w standardowe swietlowki 2x 6500 po 30w. Chcialbym dolozyc oswietlenie LED jednak niewiem co byloby najlepsze do takiego litrazu.

Czy http://allegro.pl/show_item.php?item=2871551604 2 x 7,2w wystarczy czy lepiej zainwestowac w 2 x 10,1(czy nie bedzie za duzo?) Jak wyglada pobor energii w takich swietlowkach Led? Czy moze pomyslec nad tasmami led? (jednak niewiem jaka ilosc bylaby ich potrzebna zeby to wszystko "dobrze" swiecilo)

Z gory dzieki za odpowiedz :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wrzucę wam tutaj jak działa moje oświetlenie:

 

2m Power LED-zimne na taśmie przyklejonej na PCV i osłonięte szybą.

 

Teraz jest więcej roślin niż na zdjęciach i miewają się dobrze nawet czerwone.

te oświetlenie działa już 3 miesiąc i nie zapowiada się na zmianę.

 

Jedyne co bym zmienił to dodał jeszcze z 0,5m cieplej i z 0,5m jasnej-niebieskiej dla zmiany koloru wody.

 

Rozmiary akwarium:

60x24x40-profilowane

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te zdjęcia były robione w trakcie podmianki wody ale światło dociera do dna bez najmniejszego problemu.

 

Aktualnie problem małego akwarium dotyczy skalarów które miały być wersją miniaturową i z taką myślą zostały zakupiona natomiast chyba sklep ,który je sprzedawał nie do końca wiedział co ma.

 

Chętnie je oddam w dobre ręce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W kilku ostatnich numerach czasopisma Tropical Fish, pojawiają się reklamy z oświetleniami LED. Jest informacja, że to dla roślin nisko i średnio-wymagających. Cena tego wynalazku jest kosmiczna, ale na zdjęciach i filmikach widać jakie LED-y potrzeba - prócz białych są też niebieskie i czerwone (w odpowiednim stosunku). Niestety nie znalazłem informacji ile białych zimnych/ciepłych. Widać ten typ oświetlenia nadaje się do akwariów (też roślinnych), a przy dobrze zrobionej samoróbce to można mieć oświetlenie za niską cenę. Niestety powoli wchodzi ta technologia na rynek, a jak firmy produkujące świetlówki zajmą się tym, to i cenowo mogą być opłacalne gotowce.

P.S. Skyled od aquatop to oświetlenie się nazywa, a gazetkę można pobrać np. z torrenta.

Przydałby się temat jak rosną poszczególne roślinki i przy jakim led. Po pewnym czasie byłoby wiadomo jak dobierać roślinki do tego oświetlenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiedziony ciekawością i ja postanowiłem spróbować ledów. Będąc w sklepie elektronicznym przypadkowo zauważyłem, że facet ma na sprzedaż taśmę. Kiepska bo 24W/5m taśmy, więc to diody 38xx cośtam, nie 5050 (swoją drogą, facet nie potrafił mi powiedzieć które to diody, aż dziwne bo jego sklep ma największą renomę w mojej 30-to tysięcznej mieścinie, widocznie czas się dla niego zatrzymał w PRLu, nie wiedział nawet co znaczy oznaczenie IP44 na opakowaniu, ale mniejsza o większość). Cena była atrakcyjna, 2.5zł za 10cm, wiec wziąłem pół metra. Do tego zasilacz za dyszkę i 2 metry kabla zupełnie gratisowo. Jeśli liczyć przesyłkę to allegro wyszłoby podobnie, około 22zł.

W domu lutownica, szast prast, jest taśma gotowa, świeci... tylko słabo!

Podkleiłem całość pod pokrywą, wcześniej zabezpieczając silikonem wszelkie nieosłonięte żelem końcówki, odpaliłem. Otóż za dnia, przy działających 2x18W t8 paska praktycznie nie widać, różnica pojawia się wieczorem, ale i tak jest to tylko lekki akcent. Co więcej, rano stwierdziłem, że żel pokrywający pasek kompletnie zmętniał. Myślałem, że już po zawodach, ale pasek nadal działał, co więcej, po ogrzaniu, czyli jakiś 15 minutach pracy żel wrócił do poprzedniego stanu przejrzystości. Może taki już urok klasy wodoodporności ip44... ja jednak podziękuje.

Pasek, który wyprobowałem to jak pisałem wersja 38cośtam, 24W/metr, ip44, 3 diody na 10cm, czyli 150 na 5m. Przestrzegam, nie warto. Może gdyby walnąć te 5 metrów całkowicie to byłoby coś widać, ale gdzie to upchnąć pod pokrywą? Dla roślin i tak oznaczałoby to śmierć albo pokrycie brązowym kożuchem po tygodniu :)

 

Nie odpuściłem jednak ledom i obecnie czekam na dostawę słusznej garści power ledów 1W i elementów do złożenia belki z prawdziwego zdarzenia. Zamówione mam ledy białe o temp. 6500K oraz właśnie czerwone i niebieskie, które wplotę między białe, może wpłynie to korzystniej na rośliny a jeśli nawet nie to przynajmniej lekko wybarwi ryby. Postaram się zrobić fotorelację i zamieścić w odpowiednim dziale. Ale to za jakiś tydzień-półtora.

 

Swoją drogą to nie wiem skąd ci producenci gotowych lamp biorą te kosmiczne ceny. Może wszystko jest na podzespołach cree czy philipsa a kable są złote? ;) Nie no, pewnie lutowanie takie drogie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stosunek Diod powerled białych/ niebieskich/ czerwonych powinien być mniej więcej taki: 70/25/5 - przy czym nie używamy barwy białej ciepłej. Przy oświetleniu 100W wychodzi barwa zbliżona do ok 8500k - 10000k

Taśmy ledowe na Waszym miejscu bym sobie odpuścił bo nawet jeśli używane są w akwarystyce to nie jako te profesjonalne, a raczej dodatkowe źródło światła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Stosunek Diod powerled białych/ niebieskich/ czerwonych powinien być mniej więcej taki: 70/25/5 - przy czym nie używamy barwy białej ciepłej. Przy oświetleniu 100W wychodzi barwa zbliżona do ok 8500k - 10000k

Taśmy ledowe na Waszym miejscu bym sobie odpuścił bo nawet jeśli używane są w akwarystyce to nie jako te profesjonalne, a raczej dodatkowe źródło światła.

Dlaczego twoim zdaniem jako dodatkowe a nie główne ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij




×
×
  • Dodaj nową pozycję...